خبرگزاری کار ایران

در سال تحصیلی جدید

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش البرز از ابلاغ و اجرای کامل آیین نامه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش ایلنا در کرج، خسرو ساکی با اعلام این خبر روز دوشنبه در نشستی خبری خود افزود: در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ۱۰۰ برنامه اجرایی به استان‌ها ابلاغ شده که افزایش نرخ پوشش تحصیلی پیش دبستانی با مدیریت یکپارچه و آموزش آداب و مهارت‌های زندگی به دانش آموزان دوره پیش دبستانی از جمله این برنامه هاست.

ساکی در ادامه افزود: انسداد مبادی بی‌سوادی از جمله دوری از مدرسه و ترک تحصیل، توسعه عدالت آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی، توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با توجه به نیاز بازار کار، پیگیری تولیدی کردن هنرستان‌ها و نظارت بر حوزه بهداشت در مدارس به خصوص بوفه‌ها نیز از دیگر برنامه‌های ۱۰۰ گانه ابلاغی به آموزش و پرورش است.

وی همچنین، اجرای المپیادهای درون مدرسه‌ای برای ایجاد نشاط و تحرک، راه اندازی کانون‌های مدرسه‌ای و تخصصی کردن آن‌ها، پیشگیری از رفتارهای پرخطر مثل اعتیاد و همکاری با ستادهای فعال، اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن و انس با اهل بیت (ع)، اجرای طرح یک روز با نشاط در مدرسه و توزیع و تعمیق فرهنگ قرآنی و همچنین نماز جماعت به عنوان یک برنامه دائمی در مدرسه را از دیگر این برنامه‌ها عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نرخ بی‌سوادی در جامعه هدف استان از ۴. ۰۱ درصد به ۱. ۱۸ درصد کاهش یافته است گفت: از سال ۹۰ تا کنون ۱۰ هزار و ۳۲۸ نفر از بی‌سوادان این استان در دوره‌های سواد آموزی و شش هزار و ۳۸۲ نفر در دوره‌های تحکیم سواد و انتقال شرکت کردند که دوره آموزشی هشت هزار و ۷۲۳ نفر از آنان در دولت یازدهم بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه باسوادی در این استان ارتقا یافته است گفت: در حال حاضر نرخ باسوادی در این استان، به ۹۸. ۸۲ درصد رسیده است.

وی در ادامه زیر پوشش بردن بی‌سوادان اتباع خارجی را از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش عنوان و افزود: در سال گذشته یک هزار و ۱۸۸ نفر از این افراد در دوره‌های سوادآموزی شرکت کرده و همچنین این دوره‌ها برای مددجویان ندامتگاه‌های قزلحصار و رجایی شهر نیز برگزار شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به حضور جمع کثیری از اتباع خارجی در البرز افزود: سال گذشته حدود ۱۹ هزار نفر دانش آموز اتباع خارجی در البرز مشغول به تحصیل بودند که امسال با چهارهزارو۶۰۰ نفر افزایش به حدود ۲۴ هزار نفر رسیده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تمام این دانش آموزان با در دست داشتن معرفی نامه با عنوان برگ کفالت یا کارت اقامت در مدارس نام نویسی کنند.

وی با اشاره به اینکه درصد کمی از مردم استان بی‌سواد هستند، بیان داشت: یکی از مشکلات در این استان سیال بودن جمعیت است که کار را نسبت به دیگر استان‌ها سخت‌تر کرده و موجب می‌شود تا بعضی ساکنین در مناطقی اسکان داشته باشند که در سرشماری‌ها لحاظ نمی‌شوند.

وی گفت: همچنین چون این درصد کم در جمعیت بالایی پراکنده هستند به راحتی قابل شناسایی نبوده و یا اگر شناسایی شوند تمایل چندانی برای حضور در دوره‌های سوادآموزی ندارند که منجر به سخت‌تر پیش رفتن کار می‌شود.

وی افزود: در مهرماه سال جاری ۱۹ طرح به استعداد ۲۰۴ کلاس درس توسط نوسازی مدارس به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شود که توسط خیرین مدرسه ساز، مشارکتی و دولتی آماده شده است.

ساکی در ادامه با اشاره به امکانات گرمایشی مدارس و با بیان اینکه برای استاندارد سازی این تجهیزات و پیشگیری از مشکلات بعدی گام‌های خوبی برداشته شده است افزود: برچیده شدن بخاری‌های نفتی و گازی از سیستم گرمایشی از اولویت‌ها ی اصلی آموزش و پرورش استان است.

وی با اشاره به امکانات گرمایشی مدارس روستایی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دانش آموزان روستایی ۷/۵ درصد جمعیت دانش آموزی استان را تشکیل می‌دهند، اکثر مدارس روستایی به تجهیزات گرمایشی مجهز هستند.

کد خبر : ۳۰۶۹۴۵