خبرگزاری کار ایران

با هدف جلوگیری از تلفات آب برگزار شد

سمینار خودکارسازی دریچه شبکه‌های آبیاری در خوزستان

سمینار خودکارسازی دریچه شبکه‌های آبیاری با هدف جلوگیری از تلفات آب در شبکه ‏های آبیاری، در سالن جلسات دفتر پژوهش‌های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در این سمینار مدرس دانشگاه صنعتی شریف (مجری طرح) سامانه خودکار انتقال آب را تشریح کرد و گفت: سامانه خودکار انتقال آب کشاورزی شامل شبکه‌ای از آبگیر‌های متعدد است که با دریچه‌هایی قابل‌کنترل به یکدیگر متصل شده‌ و از آب پشت سد تغذیه می‌شوند.

"علیرضا فرهادی" ادامه داد: هر دریچه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده است که سطح آب آبگیر پایین‌دست خود را ثابت نگاه داشته و با کاهش آب در یک آبگیر، دریچه بالادستی آن باز شده و این موضوع سلسه‌وار تا سد ادامه می‌یابد.

وی افزود: بدین‌ ترتیب آب، دقیقاً به میزانی که مورد نیاز است به‌صورت کنترل‌شده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

فرهادی یادآور شد: هدف از این طرح جلوگیری از تلفات آب در شبکه‏های آبیاری (به دلیل کنترل سنتی کانال‌ها) و حفظ حداکثری آب شیرین و همچنین بهبود کیفیت سرویس‌دهی و به‌ویژه تخصیص آب با دبی ورودی ثابت و کنترل کانال‌های انتقال آب از پایین‏دست است.

وی از دیگر مزایای این طرح به کاهش تردد متصدیان شبکه به دلیل عدم نیاز به باز و بسته کردن دستی دریچه‏ها و عدالت در تخصیص آب به بهره‌برداران اشاره کرد.

در پایان این سمینار در مقوله هیدرولیک جریان، نحوه اجرا و کنترل آن بحث و تبادل‌نظر شد.

کد خبر : ۳۰۶۲۶۶