خبرگزاری کار ایران

مدیر راهداری استان خبر داد

اجرای ۳۵ کیلومتر روشنایی در محورهای غربی گیلان

مدیر راهداری گیلان گفت: درسال جاری اجرای ۳۵ کیلومتر روشنایی محورهای غرب استان در دستورکار قرار دارد.

به گزارش ایلنا، محمود ایرانپرست اظهار داشت: درسال جاری اجرای ۳۵ کیلومتر روشنایی محورهای غرب گیلان در دستور کار قرار دارد که این میزان شامل روشنایی ۲۵ کیلومترر در محور پونل به آستارا و بخشی نیز در محور رشت - فومن اجرا می‌گردد و این در حالیست که در حال حاضر ۱۸۵ کیلومتر از محورهای بزرگراهی استان از روشنایی طولی برخوردارند.

وی با اشاره به اعتبارات محدود راهداری در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سال گذشته علیرغم وجود محدودیتهای مالی، توانستیم روشنایی نقطه‌ای در برخی از محورهای ارتباطی استان شامل روشنایی پل ورودی رودبار، کمربندی خمام، برج نوردی درآزادراه رشت-قزوین، روشنایی محور فومن –پونل وتقاطع ضیابررا به اجرادر آوریم.

ایرانپرست تصریح کرد: تنها بخشی ازامور مربوط به روشنایی محورهای برون شهری درشرح وظایف راه وشهرسازی است وبخش دیگرآن در حیطه خدمات دهی اداره برق قرار دارد.

مدیر راهداری گیلان با بیان اینکه اداره کل راه وشهرسازی گیلان متولی نگهداری بیش از ۱۲ هزار کیلومتر راه، ۱۶ هزار دستگاه انواع پل و۱۱ دستگاه تونل درسطح استان می‌باشد افزود: نگهداری این میزان از راه‌ها وابنیه فنی علاوه بر داشتن نیروی توانمند، نیازمند اعتبارات ویژه است که متاسفانه منابع اعتبارات نگهداری راه‌ها در کشور نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین می‌باشد اما با این وجود تمامی تلاش ما براین است تا با حداقل اعتبار موجود نسبت به تعمیر ونگهداری راه نظیر روکش مجدد، لکه گیری، درزگیری و... اقدام نموده و راهی ایمن و مناسب در اختیار مردم قرار دهیم.

وی برخورداری از ناوگان راهداری را از دیگر مولفه‌های موثر در نگهداری راه برشمرد وافزود: اداره کل راه وشهرسازی گیلان با دارا بودن ۴۲۲ دستگاه انواع ماشین آلات سبک، نیمه سنگین وسنگین با عمر متوسط ۲۰سال که تقریبا عمر فرسودگی ماشین آلات محسوب می‌شود، وظیفه سنگینی در حفظ و نگهداری راه‌ها برعهده دارد.

ایرانپرست بابیان اینکه حفظ ونگهداری راه‌ها یک وظیفه مستمر محسوب می‌شود، تصریح کرد: خدمات دهی فعالیتهای راهداری در برخی از ایام سال بویژه در تعطیلات تابستانی و نوروز دو چندان می‌شود که در تابستان سالجاری ۳۹اکیپ راهداری با ۲۵۰دستگاه انواع ماشین آلات درسطح راههای استان مشغول خدمات دهی هستند.

وی ادامه داد: نصب علائم راهنمایی و رانندگی، خط کشی، نصب و ترمیم گاردریل‌ها، ایجاد شیارهای لرزاننده بصورت طولی وعرضی در نقاط پرتصادف و استقرار ۳ دستگاه جرثقیل درنقاط مختلف جهت استفاده در مواقع خاص، از دیگراقداماتی است که در این ایام صورت گرفته است.

مدیر راهداری گیلان، حفظ حریم راه‌ها را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه راهداری عنوان کرد و گفت: دراستان گیلان بدلیل نزدیکی شهر‌ها به یکدیگر و خطی بودن آن‌ها، مراکز جمعیتی در حاشیه راه‌ها متمر کز شده‌اند که این امر باعث علاقه‌مندی دستفروشان به فروش محصولات کشاورزی درحاشیه راه‌ها می‌شود که بالطبع خطرات زیادی برای کاربران جاده‌ها و حتی خود دستفروشان بوجود می‌آورد.

وی رفع تصرفات حاشیه راه‌ها را مستلزم همکاری دستگاه قضا عنوان کرد و گفت: اداره کل راه وشهرسازی گیلان به خودی خود نمی‌تواند برخورد قانونی با متجاوزان حرائم داشته باشد و رفع تجاوز از حریم راه‌ها با حکم دستگاه قضا و حضور نیروی انتظامی به عنوان نائب دادگستری صورت می‌گیرد.

ایرانپرست، رفع نقاط پر تصادف را یکی از برنامه‌های مهم وزارت راه وشهرسازی عنوان کرد وافزود: بر اساس طرح جدید وزارت راه وشهرسازی قرار است کارگروهی متشکل از راه و شهرسازی، حمل و نقل و پایانه‌ها و پلیس راه شکل گیرد که نقاط پر تصادف براساس تعداد و نوع تصادف فوتی و جرحی توسط پلیس راه شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه ریزی گردد.

وی افزود: طرح شناسایی نقاط پر تصادف هر سه سال یکبار انجام می‌شود و طی ۳سال اخیر۱۴۱ نقطه پرحادثه در محورهای ارتباطی گیلان شناسایی شد وبر اساس اعتبارات دریافتی، تعدادی از این نقاط بطور اساسی رفع گردید و در نقاط باقیمانده با هماهنگی پلیس راه استان تابلوی اطلاعاتی در ابتدا و انتهای نقطه پرتصادف جهت اطلاع رسانی کاربران جاده نصب شد که با این اقدام تصادفات در این مناطق به نسبت کاهش یافت.

کد خبر : ۳۰۵۸۲۸