خبرگزاری کار ایران

در نگارستان اشراق قم صورت گرفت

بر پایی نمایشگاه عکس طواف عشق در قم

همزمان با ایام حج تمتع، نمایشگاهی از تصاویر حج تمتع سال گذشته که به همت امیر حسامی نژاد عکاس قمی گرفته شده، در نگارستان اشراق قم برپا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، نمایشگاه عکس طواف عشق که روایت گر حج تمتع سال گذشته است و به همت امیر حسامی نژاد از عکاسان قمی که در ایام حج سال گذشته به عنوان عکاس بعثه مقام معظم رهبری به این سفر معنوی مشرف شده بود گرفته شده، امروز در نگارستان اشراق قم واقع در خیابان صفائیه قم آغاز به کار کرد.

در سفر معنوی حج که بزرگترین رویداد مذهبی مسلمانان به شمار می رود، اتحاد امت اسلام، حضور افرادی از ملیت های مختلف، پیر و جوان و حتی معلولان وجود دارد که در نمایشگاه طواف عشق، به خوبی به تصویر کشیده شده است.

امیر حسامی نژاد عکاس نمایشگاه طواف عشق،  با بیان اینکه سال گذشته توفیق نصیب بنده شد تا به عنوان عکاس بعثه مقام معظم رهبری به سفر معنوی حج مشرف شوم افزود: نمایشگاه طواف عشق به مناسبت فرا رسیدن ایام حج تمتع برپا شده که در این نمایشگاه 67 قطعه عکس در ابعاد 60در80 از مراسم حج تمتع سال گذشته به نمایش عموم درآمده است.

امیر حسامی نژاد اظهار داشت: سعی شده تا انتخاب عکس ها از مناسک و اماکن مختلف حج تمتع از جمله مسجدالحرام، مسجدالنبی، جبل‌النور، جبل‌الرحمه، قبرستان بقیع، مسجد شجره و صحرای عرفات باشد تا بیننده با تماشای این مجموعه  مروری بر اعمال و مناسک این فریضه عظیم مسلمین داشته باشد.

حسامی نژاد ادامه داد: همچنین اعمال حج جانبازان، مراسم پر فیض دعای کمیل در مدینه منوره ، عکس از زائران دیگر کشورها، سعی صفا و مروه، دعای پرشکوه عرفه در صحرای عرفات، وقوف در مشعرالحرام، رمی جمرات و برنامه‌های جانبی ضیوف‌الرحمان در مکه مکرمه و مدینه منوره از جمله سوژه های به تصویر کشیده شده در این عکس‌هاست.

این عکاس قمی عنوان کرد: این نمایشگاه به همت باشگاه هنرمندان عکاس قم ، موسسه فرهنگی هنری مشعر ، سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری قم و نگارستان اشراق برپا و  از روز شنبه 21 شهریور ماه تا 26 شهریور ادامه خواهد داشت.

حسامی‌نژاد اضافه کرد: علاقمندان به بازدید از نمایشگاه می‌توانند در نوبت صبح از ساعت 9 الی 13 و در نوبت عصر از ساعت 17 الی 20 به نگارستان اشراق واقع در خیابان صفاییه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه عکاسی در سفر معنوی حج بسیار سخت و البته لذت بخش و شیرین است افزود: بنده سعی کردم تا حس و حال معنوی زائران خانه خدا و مدینه منوره را در موقعیت ها و اماکن مختلف به تصویر بکشم  ؛ در عین حال هم سعی نکردم صرفا نگاه هنری به سوژه ها داشته باشم.

وی همچنین با بیان اینکه در طی سالهای کار حرفه ای خود به کشورهای مختلفی سفر کرده ام بیان داشت: سفر زیارتی به مکه مکرمه و مدینه منوره در واقع نقطه عطف زندگی شخصی و همچنین در عرصه کاری ام به شمار می رود که جا دارد در اینجا از حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امو رحج و زیارت تشکر کنم و همواره برایشان دعای خیر و آرزوی موفقیت دارم.

حسامی نژاد بیان داشت: در این سفر جدای از مباحث کار عکاسی ؛ تجربیات بسیار خوبی نیز از دستندرکاران حج آموختم که از جمله آنها را می توان به بهره مندی از تجربیات استاد کمال الدین شاهرخ از هنرمندانی که سالها در عرصه حج به صورت تخصصی کار کرده ؛  اشاره کنم.

وی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه با شرایط و محدودیت هایی که وهابیت وآل سعود در مکه و مدینه به خصوص در مسجدالحرام و مسجدالنبی ایجاد کرده  است  کار عکاسی به سختی و با استرس بالا همراه است و مجموعه عکس هایی که امروز در نمایشگاه طواف عشق به نمایش درآمده در حقیقت تنها 30 درصد از توانایی هنری و فردی بنده است .

مولف کتاب ضریح عشق ؛  اضافه کرد: برای کامل کردن مجموعه عکس های حج تمتع به دنبال فرصتی هستم که بار دیگر با تشرف و حضور در این مراسم معنوی و عظیم بتوانم تصاویر بیشتر و بهتری  را از مناسک حج در امکان مختلف از جمله منا ، مشعر و عرفات بگیریم چرا که هر یک از این مکان ها ؛  پتانسیل عکاسی بالایی دارند که نیازمند فرصت و زمان بیشتری است.

است با اشاره به استقبال خوب علاقمندان از نمایشگاه طواف عشق گفت: کسانی که از این نمایشگاه دیدن می کنند بعد از اتمام بازدید ؛  اینگونه عنوان می کنند که با دیدن این تصاویر مرور مختصری  از اعمال و مناسک حج  داشته اند.

وی بیان داشت: کسانی که به حج تمتع سفر کرده اند در کنار هر عکس دقایقی می ایستند و در عین حالی که خاطرات خود را مرور می کنند توضیحاتی نیز برای همراهان خود  ارائه می دهند.

این عکاس قمی ،  عنوان کرد: یکی دیگر از مسائلی که کار عکاسی در سفر حج تمتع را سخت می کند آ ن  است که عکاس در عین حالی که می بایست به کار عکاسی خود بپردازد باید مراقب باشد تا اعمالش را هم به درستی جا آورد که این شرایط ؛ فشار و سنگینی کار را دوچندان می کند.

حسامی نژاد ،  با بیان اینکه عکاسی که می خواهد در حج تمتع کار عکاسی انجام دهد می بایست اطلاعات کافی از مناسک مختلف حج  داشته باشد افزود: آشنایی کامل با مناسک حج باعث می شود تا عکاس در عمل به عمق حج بپردازد  و به گونه ای مستند آن ها را به زیبایی روایت کند.

وی بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که عکاسی حج تمتع به صورت کامل در یک نوبت سفر امکان پذیر نیست افزود: جمعیت بسیار حاجیان که در اماکن مختلف حضور دارند ؛  موجب می شود تا عکاس نتواند سوژه های که در ذهن خود دارد آنها را به تصویر بکشد و به صورت محتوایی کار کند.

امیر حسامی نژاد از عکاسان با سابقه استان قم است که تا کنون چندین نمایشگاه عکس آثارش در موضوعات مختلف را در داخل و خارج از کشور برپا کرده است.

خاطرنشان می شود، بازدید از نمایشگاه طواف عشق رایگان بوده و شهروندان قمی می توانند تا سه روز آینده با مراجعه به محل نگارستان اشراق قم در خیابان صفائیه این شهر، از آن بازدید کنند.

کد خبر : ۳۰۵۷۸۵