خبرگزاری کار ایران

نخستین جشنواره حصیر گیلان برگزار شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی گیلان از برگزاری نخستین جشنواره حصیر استان در منطقه آزاد انزلی خبر داد.

به گزارش سلمان شاه محمدی اظهار داشت: در اولین جشنواره حصیر ۱۸۰ اثر در طرح‌های مختلف از ۳۲ هنرمند به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۵ اثر بعنوان برگزیده انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه حصیر بعد از گلیم دومین صنعت دستی پرطرفدار در گیلان است اذعان نمود: در سال‌های اخیر برای رونق حصیربافی در استان فعالیت‌های خوبی صورت گرفته که برگزاری جشنواره‌های صنایع دستی، اعطای تسهیلات و نیز بازاریابی از جمله این اقدامات است.

شاه محمدی افزایش خلاقیت و نوآوری در هنرمندان حصیرباف، توسعه فعالیت‌های آن‌ها، برندسازی این محصول با نام شهرستان بندر انزلی و فراهم آوردن فضایی برای نمایش محصولات حصیری بصورت متمرکز را از اهداف این جشنواره خواند که از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان دنبال می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه مواد اولیه حصیر به صورت رایگان در اختیار حصیربافان قرار می‌گیرد تصریح کرد: سال گذشته هنرمندان حصیرباف گیلانی ۳۰۰ هزار قطعه حصیر تولید کردند.

شاه‌محمدی خاطرنشان کرد: از سال گذشته صادرات حصیر گیلان به کشورهای عراق و آذربایجان شروع شد و درصدد افزایش میزان صادرات در سالجاری هستیم.

گفتنی‌ست؛ رشت، انزلی، آستانه اشرفیه، لنگرود و لاهیجان از جمله شهرستان‌هایی هستند که هنر حصیربافی در آن‌ها رواج دارد.

کد خبر : ۳۰۵۶۹۲