خبرگزاری کار ایران

ایلنا موانع تولید ثروت در استان فارس را بررسی می‌کند

قوانین دست و پاگیر سد پیش روی توسعه

شورای گفت‌وگو یک بخش است و مشکلات موردی را می‌گوید ولی یک شورای راهبردی که درست شود یک استرانژی را تعریف می‌کند.

فارس یکی استان‌های پرظرفیت کشور و در عین حال کم برخورداراست.

کار‌شناسان معتقدند این استان پهناور با داشتن فرصت‌های بسیار در عرصه‌های مختلف هنوز هم نتوانسته است از ظرفیت‌های خود درحوزه‌های مختلف و با هدف توسعه اقتصادی استفاده کند.

به گزارش ایلنا، اما در چنین شرایطی یکی از موضوعاتی که فقدان آن استان فقدان آن به چشم می‌خورد یکپارچگی حلقه‌های تولید ثروت در فارس که در برهه‌ای از زمان دولتی‌ها سعی کردند تا با اجرای طرح پنجره واحد کمی از این کاستی بکاهند اما گذر چند سال اخیر نشان داد که این پنجره هم نتوانست هوای اقتصاد و سرمایه‌گذاری استان را عوض کند.

لزوم تشکیل شورای راهبردی

رییس کمسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم تشکیل یک شورای راهبردی برای تعریف استراتژی اقتصادی فارس از سوی نماینده عالی دولت تدبیر و امید عنوان می‌کند: در گذشته تجربیاتی همچون پنجره واحد سرمایه‌گذاری به دست آوردیم اما گذر زمان نشان داد که این پنجره نتوانسته است به موفقیت دست پیدا کند.

خسرو فروغان ادامه می‌دهد: در واقع تا زمانی که هر کسی کار خود را انجام می‌دهد پنجره واحد تنها یک شعار است؛ زمانی واژه‌ای مانند پنجره واحد به خوبی معنا پیدا می‌کند که همه باهم بشینند و مشکلات را بررسی کنند و آنهایی که با هم مشابه است را حذف کنند و به یک جمع بندی برسند.

وی تصریح می‌کند: بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری مشکلاتی دارد و بخش دولتی هم برای ارائه مجوزات دستور العمل‌ها و مشکلات دست و پا گیر را در پیش روی خود می‌بیند؛ وقتی در یک شورا این مشکلات بصورت مشترک مطرح شود وقتی مشکلات مشابه حذف شوند آنگاه می‌توان برخی را توسط مدیریت‌های استانی حل کرد و برخی را در سطح ملی حل کرد؛ این‌ها بعد زمان می‌برد اما باید انجام شود تا بتوانیم در زمینه جذب سرمایه‌گذار موفق عمل کنیم.

شورای راهبردی نیاز است

رییس شورای راهبردی آموزش اصناف کشور در ادامه به نقش شورای گفت‌وگو در پیشبرد اهداف اقتصادی دولت و تسهیل سرمایه‌گذاری اشاره و بیان می‌کند: شورای گفت‌وگو یک بخش است و مشکلات موردی را می‌گوید ولی یک شورای راهبردی که درست شود یک استرانژی را تعریف می‌کند؛ اگر تکیه کردیم به شورای گفت‌وگو می‌شود عین روزمرگی‌ها است؛ اما اگر دید کلان و استرتژی می‌خواهیم تعریف کنیم باید با دستور استاندار و ریاست استاندار یک شورای راهبردی تشکیل شود.

فروغان بر این باور است که در جهت رفع موانع و شناسایی راهکار برای رفع آن‌ها و بر اساس داشته‌ها یک افق موفقیت اقتصادی تعریف شود و زمانی که این شورا تشکیل شود در کنار موانع می‌توانیم آمایش سرزمینی نیز داشته باشیم.

اما واقعیت این است که در استالن فارس هیچگاه اتصال منظم و هدفمندی بین حلقه‌های تولید ثروت وجود نداشته است و شاید این ضعف از بنگاه‌های تولیدی تا نهاد‌های دولتی را در بر می‌گیرد.

فروغان معتقد است ضعف موجود استان هم به بخش خصوصی و هم به بخش دولتی بر می‌گردد. در واقع هر دو بخش کوتاهی کرده‌اند؛ ولی در حقیقت قوانین ما مشکل داشته و دست و پا گیر است؛ یعنی خیلی از مشکلات ما به قانون بر می‌گردد و در حقیقت موفقیت استان پشت سد قوانین مخل متوقف شده است. این قوانین ررا چه کسی می‌تواند درست کند؟ ما باید این مشکلات را مشخص کنیم و در یک و یا یک شورای راهبردی این موانع مشخص شود تا یکی پس از دیگری رفع شود.

عضو اتاق اصناف ایران ادامه می‌دهد: دبیرخانه‌ای بین اتاق اصناف، بازرگانی و اتاق تعاون باید شکل بگیرد و تشکل‌های زیر مجموعه و تشکل‌های کوچک‌تر مثل تشکل فرش و خانه صنعت باید بیاید در کنار این‌ها قرار گیرد و کمک کنند و بخش خصوصی تمام مشکلات را پیدا کند و راه کار تعریف کند؛ در کنار آن بخشهای دولتی و سازمان‌ها بروند به کارهای پژوهشی و تحقیقی در راستای تعریف یک استراتژیک موفقیت آمیز عمل کنند.

مشاور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌افزاید: در حال حاضر در تهران دبیرخانه مشترکی بین اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف تشکیل شده که هر هفته تشکیل جلسه می‌دهند و مشکلات و راه کارهای مختلف آن را بررسی می‌کنند. در فارس هم می‌توانیم با تشکیل یک دبیرخانه مشترک، ایجاد یک مرکز فکر و ایده‌های خلاق در استفاده از توان نخبگان دانشگاهی و معرفی ایده‌ها به بخش خصوصی، ایجاد یک مرکز پژوهشی مشترک در جهت بررسی و تحقیق زمینه‌های مورد نیاز کلیه فعالان بخش خصوصی و تعاونی، تشکیل بانک اطلاعات احزاب و فعالیت‌ها جهت معرفی و مشارکت توان تولیدی وتوزیعی و خدماتی، راه اندازی مرکز مستقل رتبه بندی فعالان بخش خصوصی ایجاد شود و نگاه دولتی در آن نباشد، حضور در نهادهای تصمیم ساز دولتی و حاکمیتی به صورت قدرتمند و منسجم و دفاع از کلیه حقوق ارکان بخش خصوصی، انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌ها به مراجع علمی جهت بهره برداری از حقوق روز برای رشد و توسعه فعالان بخش خصوصی، برگزاری تورهای علمی و پژوهشی و عملیاتی برای جوانان تحصیل کرده و جویای کار به جهت استفاده بهتر از پتانسیل نیروی کار جوان، برگزاری مجامع مشترک بین اتاق فکر‌ها وبررسی مسائل جاری استان در جهت ایجاد وحدت رویه در تصمیم گیری‌ها، تشکیل کمسیون‌های مشترک تخصصی برای بررسی مشکلات مشترک بین اتاق‌ها و استفاده از توان کار‌شناسی متخصصیتن و شاخص اتاق‌ها را اجرایی کنیم.

این فعال اقتصادی فارس تاکید می‌کند: نیاز است دبیرخانه‌ای بین بخش‌های مختلف اقتصاد خصوصی هر چه سریع‌تر تشکیل شود و در کنار آن دستگاه‌های دولتی نیز دبیرخانه داشته باشند و بهترین گزینه برای مدیریت این دبیرخانه استانداری است تا بتوانیم بر مشکلات اقتصادی در فارس فائق آییم.

به هرحال در شرایطی که به نظر می‌رسد دردوران پسا تحریم فرصت مناسبی برای تجدید نظر درتصمیم گیری و تصمیم سازی‌های اقتصادی بوجود آمده است، مدیران استان فارس باید با دقت نظر بیشتری برای توسعه اقتصادی استان برنامه ریزی کنند.

گزارش: نرگس فرجام

کد خبر : ۳۰۵۵۵۱