خبرگزاری کار ایران

استاندار البرز در شورای حفاظت از منابع آب استان تاکید کرد

ضرورت لایروبی رودخانه‌های البرز

استاندار البرز بر ضرورت اجرا و پیگیری برنامه ۵ ساله شهرداری کرج در حفاظت از فضای سبز از سوی آبفای استان تاکید کرد.

به گزارش ایلنا در کرج، سیدحمیدطهائی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با اشاره به لزوم برنامه ریزی در حفاظت از فضای سبز استان بر ضرورت استفاده از ظرفیت و توان مراکز دانشگاهی، علمی و پژوهشی در راستای تولید ایده‌ها و طرح‌های محققانه در توسعه و حفاظت از منابع طبیعی استان تاکید کرد.

 وی در ادامه با اشاره به نزدیکی و مجاورت مراکز علمی وتحقیقاتی همچون باغ گیاه‌شناسی کشور بر ضرورت کاشت و توسعه فضای سبز با گونه‌های سازگار با شرایط اقلیمی استان تاکید کرد.

طهایی در ادامه با اشاره به مسئولیت بالای شهرداری‌ها از جمله شهرداری کرج در توسعه و حفاظت از فضای سبزخاطرنشان کرد: طرح تحقیقاتی حفاظت از گونه‌های طبیعی به دبیری آب منطقه‌ای استان و با مشارکت شهرداری کرج در قالب برنامه‌ای ۵ ساله از سوی این نهاد باید تدوین، اجرایی و پیگیری شود.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در بحث زمین خواری و کوه خواری؛ شهرداری کرج را موظف ساخت تا با طرح حفاظت از منابع سبز موجود به عنوان یکی از نهاد‌ها نقش آفرین باشد.

طهایی با بیان اینکه قرار گیری موضوع بهره وری آب در سرفصل طرح‌های مدیران می‌بایست قرار گیرد لایروبی رودخانه‌ها استان را از برنامه‌های محوری آب منطقه‌ای استان عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: انتظار و توقع از اعضای این شورا آن است که طرح و برنامه‌هایی ارائه دهند که ضمن مشخص بودن بازه زمانی جهت اجرا، در عین صرفه جویی، لطمه‌ای نیز به تولید، اقتصاد و مصرف وارد نسازد و استفاده حداکثری از منابع موجود را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت استفاده بهینه و بهره وری در طرح‌ها افزود: با توجه به پدیده خشکسالی در کشور و افزایش دما که تبخیر ۱۳۰ میلیارد متر مکعبی منابع آبی سد‌ها را به دنبال خواهد داشت؛ شاهد تبخیر و هدر رفت مازاد منابع آبی موجود هستیم.

رئیس شورای عالی آب استان در ادامه با اشاره به وقوع سیل اخیر در روستای سیجان با تاکید بر ضرورت لایروبی رودخانه‌ها در مدیریت بحران ناشی از سیل افزود: عدم لایروبی رودخانه‌ها موجب ایجاد جزیره‌هایی در بستر رودخانه و در هنگامه بارش‌ها تخریب رودخانه‌ها را در پی خواهد داشت.

وی در پایان، با بیان اینکه افزایش ۴۰ درصدی سیلاب‌ها ناشی از بارندگی‌های ناگهانی بر بحران آب و کم آبی دامن خواهد زد خاطرنشان کرد: لایروبی رودخانه‌ها باید به عنوان برنامه‌های اصلی و محوری آب منطقه‌ای استان مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر : ۳۰۵۱۰۵