خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند

نگرانی از آغاز موج بیکاری مجدد در فارس

در حالیکه میراث دولت نهم و دهم تعطیلی صنعت نیمه جان استان فارس در حوزه‌های مختلف بود و بیکاری به بحرانی انکارناپذیر برای این استان تبدیل شده بود، برخی کار‌شناسان حوزه کار اینک درخصوص آغاز موج جدیدی از بیکاری در استانی که ۵میلیون نفر را در خود جای داده است هشدار می‌دهند.

به گزارش ایلنا از شیراز، در حالیکه به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نرخ بیکاری در استان فارس به ۲۳ درصد رسیده است، بیم آن می‌رود تا با توجه به میانگین سنی ساکنین این استان، تعداد مشغولین به تحصیل در دانشگاه‌ها و عدم توجه و حمایت از برخی صنایع، پیش بینی کار‌شناسان و فعالان حوزه کاردر خصوص آغاز موج جدید بیکاری و وقوع سونامی جدید در جامعه جوان استان به وقوع بپیوندد.

هشدار امام جمعه

درچنین شرایطی است که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز نیز در این خصوص لب به اعتراض می‌گشاید و می‌گوید: متاسفانه خشکسالی چند سال اخیر در استان فارس، نگرانی‌های بیش از گذشته را ایجاد کرده، چرا که ۴۰ درصد از جمعیت استان در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می‌کند.

آیت الله ایمانی آمارهای ارائه شده در خصوص نرخ بیکاری را واقعی نمی‌داند و می‌افزاید: آمارهایی که در خصوص وضعیت بیکاری استان ارائه می‌شود نیز متناسب با واقعیت‌ها نیست، چرا که نوع آمارگیری موجود بر اساس واقعیت‌ها در استان نیست.

وی با اشاره به اینکه تعطیل شدن کارخانجات نیز بر بحران بیکاری استان افزوده است، معتقد است: مشکلات موجود در تولید که از چند سال گذشته تا به امروز جاری است، باعث تعطیل شدن بخشی از تولیدات استان فارس شده و زمانی که کارخانه‌ها تعطیل شوند، بیکاری استان نیز افزایش خواهد داشت.

آغاز موج بیکاری

اما از سویی دیگر عضو شورای عالی اشتغال کشورنیز ضمن ابراز نگرانی از روند اخراج جمعی کارگران در فارس نسبت به آغاز موج جدید بیکاری در استان هشدار می‌دهد.

مهرزاد مؤیدی با اشاره به آرامشی که در حوزه کاراستان ایجاد شده بوداین آرامش را موقتی می‌داند و می‌گوید: و امیدوار بودیم روند آرامش شغلی کارگران رو به ارتقا باشد، اما ظاهراً در استان فارس شرایط به گونه‌ای شده است که با تغییر مدیریت چه در کلان و چه در سطح کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و تغییر مالکیت، اولین کسانی که در تیررس تحول و اخراج قرار می‌گیرند کارگران هستند!

رییس هیأت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس با بیان این مطلب که در زمانی که نسبت به مصائب و مشکلات کارخانجاتی از جمله لامپ سازی و نقره نخ هشدار دادیم، عده‌ای عنوان کردند که سیاه نمایی می‌کنیم می‌افزاید: گذر زمان نشان داد که با تعطیلی این کارخانه‌ها تمامی هشدار‌ها به حقیقت پیوسته است.

مؤیدی می‌افزاید: در زمانی که کارخانه نقره نخ در سال ۱۳۸۷ با نزدیک به ۷۰۰ تن مواد خام تحویل خریدار شد و مدتی بعد تغییر مالکیت در آن صورت گرفت؛ هشدار دادیم که با این شرایط نقره نخ نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد، اما باز هم گفتند که سیاه نمایی می‌کنید در ‌‌نهایت شاهد تعطیلی این کارخانه شدیم و می‌بینیم با حکم دادگاه هر روز طلبکاران اموال این کارخانه را مصادره می‌کنند.

نسخه‌ای ناموفق

وی با بیان اینکه امروز با قاطعیت اعلام می‌کنیم که نسخهٔ ناموفقی را که سال‌های قبل برای کارخانه آزمایش پیچیدند را امروز برای کاشی حافظ می‌پیچند، می‌افزاید: نسخه ارائه شده برای این کارخانه این است که در مدت کمتر دوسال این کارخانه دو مالک را به امید بهتر از دیروز شدن عوض کرد ولی اولین افرادی که به عنوان سوژه تحول در این کارخانه در تیررس قرار گرفتند کارگران بودند.

عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور کارگران را تنها قربانیان این گونه تحولات می‌داند و ضمن انتقاد از نبود فضای مناظره در استان فارس می‌گوید: اگر مشکل کارگر است؛ نماینده کارگران، کارفرمایان و دولتی‌ها بیایند مناظره کنند.

وی می‌افزاید: تمامی کسانی که فکر می‌کنند توانسته‌اند اقدام قابل قبولی داشته باشند را به مناظره دعوت می‌کنیم.

مؤیدی با انتقاد از وضعیت صنعت استان فارس نیز می‌گوید: به راحتی فردی می‌آید در فارس کارخانه‌ای را می‌خرد که توان مدیریت آن را ندارد؛ وقتی می‌بینیم یک کارخانه ظرف مدت چهار سال، دو بار مالکیت آن تغییر می‌کند، به نظر می‌رسد در موضوع خصوصی سازی به خوبی عمل نشده و نظارت‌های لازم صورت نگرفته است.

وی می‌افزاید: انتظار می‌رفت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس وقتی دید که یک کارخانه نتوانسته است با تغییر مدیریت نتیجه مثبتی بگیرد و چندین کارخانه بزرگی در فارس با تغییر مدیریت نتواسته‌اند تحولی در آن ایجاد کنند، بایستی نظارت‌های خود را کاربردی‌تر و شدید‌تر کند.

عضو شورای عالی اشتغال کشور می‌گوید: چرا مدیرانی که با صنعت، تولید و اشتغال استان مرتبط هستند، نمی‌دانند که آیا افرادی که وارد فضای اقتصادی استان می‌شوند توانایی اداره یک کارخانه را دارندیا نه؟

وی که معتقد است برای ثبات و ایجاد اشتغال هیچ کس نمی‌تواند بگوید که موضوع بیکار شدن کارگران و تعطیلی کارخانه‌ها به من ربطی ندارد می‌گوید: ایجاد اشتغال و ثبات اشتغال وظیفه تمامی ارگان‌ها و ادارات مرتبط با این حوزه است.

مؤیدی که شرایط امروز استان در بحث ایجاد اشتغال و ثبات اقتصاد را خوب نمی‌داند براین باور است که با این روند نمی‌توان به آینده فضای اشتغال در فارس امیدوار بود.

نقش تعاونی‌ها

در چنین شرایطی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس تعاونی‌ها را مشکل گشای بیکاری استان می‌داند وبا اشاره به فعالیت ۵ هزار تعاونی در استان می‌گوید: بیش از۳ هزار نفر در این تعداد تعاونی مشغول به کار هستند.

سهراب مختاری می‌افزاید: اداره تعاون استان فارس بنا دارد با فعال کردن تعاونی‌ها در سطح شهرستان‌ها زمینه ایجاد اشتغال بیشتر را فراهم کند و از این طریق نرخ بیکاری را در شهرستان‌ها کاهش دهد.

در هرحال در شرایطی که برای مقابله با بحران بیکاری در استان فارس، نیاز به یک عزم جدی ضروری به نظر می‌رسد، به نظر می‌رسد فاصله دانشگاه، صنعت و نیروی کار به عنوان سه فاکتور مهم اشتغال، در استان فارس عامل مهمی در بالا بودن نرخ بیکاری در استان فارس است.

گزارش: محمدجواد شلتوک کار

کد خبر : ۳۰۳۵۵۲