خبرگزاری کار ایران

اکبر ترکان

میزان بیکاری فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی بالاست

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به آمار بالای بیکاری بین فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی، گفت: این نشان می‌دهد که در حوزه‌های مهارتی کار کافی انجام نشده است.

به گزارش ایلنا، شب گذشته اکبر ترکان مشاور عالی رئیس جمهور و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به همراه هیات رئیسه شورای مرکزی سازمان، در نظام مهندسی ساختمان گیلان و در جمع مسئولین استان حاضر شد.

وی در این جلسه با بیان اینکه امروز کمتر بنایی را می‌توانیم با هویت معماری گیلانی در استان ببینیم، اظهار داشت: در ۳۵ سال گذشته، ساختمان‌های زیادی ساخته شده است، تعداد بسیار زیادی مدرسه و دانشکده احداث شده است اما کمتر ساختمان، مدرسه یا دانشکده‌ای در گیلان متناسب با هویت بومی و معماری اقلیمی ساخته شده است.

ترکان با بیان اینکه رشت در گذشته دروازه اروپا بود، افزود: این شهر بیشترین تحصیل کرده و ستاره‌های علم را داشته و این به معنای آن است که باید در این شهر کارهای خوبی انجام گرفته باشد که ما در معماری این شهر ببینیم.

وی تاکید کرد: توجه به معماری اقلیمی در گیلان به عنوان تنها استان دارای موزه میراث روستایی با پیشینه تاریخی-فرهنگی و ظرفیت نخبگی استان ضروری است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان داشت: ساختمان دفتر نمایندگی جدید سازمان نظام مهندسی در رشت در مرحله ساخت اسکلت است و می‌توان پس از بررسی‌های لازم برای ایجاد هویت آن مطابق با اصول معماری بومی گیلان اقدام نمود.

ترکان رکود در صنعت ساختمان را سراسری خواند و عنوان کرد:‌‌ همان طور که در صنعت خودرو شاهد رکود هستیم در صنایع دیگر هم وضع به همین شکل است.

وی افزود: اکنون تعادل بازار کم شده و وقتی توان مردم از لحاظ اقتصادی کم شود اولین چیزی که با رکود مواجه می‌شود صنعت ساختمان و خودرو است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به تعداد بالای فارغ التحصیلان مهندس در حوزه ساختمان، گفت: در حالی که یک استادکار، سنگ کار یا گچ کار برای کار روزانه حداقل صد هزار تومان دریافتی دارند تعداد بسیار زیادی مهندس در حوزه ساختمان داریم که بیکار هستند و این نشان می‌دهد که در حوزه‌های مهارتی کار کافی نکردیم و می‌بایست برای تخصص و مهارت مهندسان برنامه ریزی‌های دقیق تری شود.

مشاور عالی رئیس جمهور با دفاع از شهر شدن مناطقی با جمعیت بیش از پنج هزار نفر اظهار داشت: شاید این کار مشکلاتی نیز به همراه داشته باشد اما فرصت خوبی جهت ضابطه‌مند کردن ساخت و ساز با ارائه نقشه و افزایش نظارت سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان فراهم می‌سازد.

ترکان همچنین در مورد مخالفتش با ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی جهت انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان، اذعان نمود: من در مورد ابلاغیه وزیر گفتم که نیاز به قانونگذاری دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به آمار و ارقام مربوط به این سازمان، افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان بیش از هجده هزار و هفتصد عضو دارد که از این تعداد هشت هزار و ۴۴۵ نفر دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی هستند.

عبدالرضا قاسمیان لنگرودی با اشاره به ایجاد پانزده دفتر نمایندگی سازمان در شهرستان‌های استان به جز رشت، اظهار داشت: مراحل ساخت ساختمان دفتر نمایندگی رشت و جداسازی آن از ساختمان ستاد در دست اقدام است که ایجاد این دفا‌تر نمایندگی ارائه خدمات به مراجعین و مهندسین عضو سازمان را تسهیل می‌نماید.

وی به فعالیت‌های موثر سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه ارائه خدمات به اعضای سازمان، همچنین اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ترویج مقررات ملی ساختمان اشاره نمود و ادامه داد: آغاز به کار سیستم ارجاع نظارت کار، راه اندازی سیستم آمار آنلاینکه به صورت لحظه‌ای فعالیت‌های سازمان استان را منعکس می‌کند و فعالیت‌های متعدد در بخش خدمات مهندسی، دفا‌تر مهندسی و کنترل نقشه از اهم فعالیت‌های انجام شده است.

قاسمیان خاطرنشان کرد: فعالیت در حوزه‌های فرهنگ سازی و ترویجی مقررات ملی ساختمان با ایجاد کارگروه‌های تخصصی، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای علمی و عملی، استفاده از پرسنل متخصص و برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد ویژه کارکنان سازمان و فعال سازی بخش رفاهی و ورزشی از دیگر اقدامات انجام شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان بوده است.

گفتنی‌ست؛ در این نشست که با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان، فرماندار و شهردار رشت، نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل راه شهرسازی استان گیلان، مدیر عامل منطقه آزاد انزلی و بازرسین و اعضای شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان در هتل کادوس رشت برگزار شد، در خصوص مسائل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، موانع ساخت وساز، هویت معماری بومی بحث و تبادل نظر شد.

کد خبر : ۳۰۳۱۸۰