خبرگزاری کار ایران

معصومه ابتکار در گیلان

ساماندهی پسماند اولویت مهم استان‌های شمالی‌ست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه دولت برای مدیریت پسماند مصوبه خوبی داشته و تسهیلات مناسبی را در نظر گرفته‌است گفت: ساماندهی پسماند اولویت مهم استان‌های شمالی‌ست.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در جریان بازدید در ارتفاعات خشک‌آب این شهرستان با حضور استاندار گیلان واردات چوب و توسعه زراعت چوب را موجب توقف بهره‌برداری و برداشت از جنگل‌های طبیعی دانست.

وی با بیان اینکه برنامه‌های خوبی توسط سازمان جنگل‌ها در دولت یازدهم برای تغییر الگوی مصرف در حال اجراست، تصریح کرد: طبق برنامه‌ای جامع، عدم برداشت از جنگل‌های طبیعی و اتکای کارخانه‌ها به چوب وارداتی و صنعتی اجرایی می‌شود.

معاون رئیس جمهور تغییر نوع فعالیت‌های بهره‌برداری از جنگل‌ها را از برنامه‌های مشترک دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد.

این مسئول با بیان اینکه برای جلوگیری از جنگل‌تراشی برنامه جامع دولت در دست اجراست، خاطرنشان کرد: مصوبه عدم برداشت از جنگل‌های طبیعی در دست اجراست.

ابتکار وجود جنگل‌ها را در حفظ منابع خاک، آب و... تاثیرگذار و مهم خواند و گفت: برای جلوگیری از تغییر کاربری‌ها و ساخت ویلا‌ها در منابع طبیعی نیاز به مشارکت گسترده مردم بومی مناطق جنگلی است.

این مسئول حفاظت از جنگل‌ها را موجب بهبود معیشت مردم روستا دانست و یادآور شد: حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی توسط مردم موجب ایجاد انگیزه‌ در بین مردم روستا‌ها می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تخریب جنگل‌ها را موجب نابودی زندگی مردم روستا‌ها دانست و متذکر شد: این موضوع زندگی تمام افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

در جریان بازدید مذکور ابتکار در تماس تلفنی با فرمانداران صومعه‌سرا و انزلی آغاز عملیات اجرایی پروژه احیای پناهگاه حیات‌وحش سلکه را اعلام کرد.

ابتکار در این تماس تلفنی از همکاری مسئولان گیلان در احیای تالاب بین‌المللی انزلی قدردانی کرد و گفت: این امر اقدامی جمعی است و حرکت مردم منطقه بسیار در موفقیت این طرح مهم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به محور و اهداف اجرای طرح احیای پناهگاه حیات‌وحش سلکه تصریح کرد: برداشت رسوبات به صورت رویه‌برداری مناسب با رقوم ارتفاعی و شیب اراضی خشک محدوده جنوب پناهگاه حیات‌وحش سلکه به منظور افزایش سطح آب از جمله اهداف آن است.

این مسئول بازسازی بازوهای حاشیه پناهگاه حیات‌وحش برای افزایش زمان ماندگاری آب، استفاده از پمپ آب برای پمپاژ و تزریق آب به کانال‌های جنوبی و الحاق بخش شمالی پناهگاه حیات وحش سلکه که سال‌های گذشته به عنوان آب‌بندان مورد استفاده می‌شد، را از دیگر اهداف طرح مذکور برشمرد.

ابتکار با اشاره به اینکه موفقیت اجرای پروژه مذکور در دستور کار قرار دارد و بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: امروز گام اولیه برداشته شده و این طرح برای گیلان و دریای خزر و بهبود شرایط زیست‌محیطی تالاب انزلی بسیار مهم است.

قربانعلی محمدپور، مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در مراسم مذکور اعتبار طرح احیای پناهگاه حیات‌وحش سلکه را ۱۸ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: زمانبندی این طرح تا اوایل سال آینده است و با اجرای آن ۲۰۰ هزار متر مربع رسوب انباشته شده در تالاب انزلی برداشته می‌شود.

پناهگاه حیات‌وحش سلکه با وسعت ۳۶۰ هکتار در بخش جنوب شرقی تالاب انزلی قرار دارد و در مرداد ماه سال ۱۳۵۴ مورد حفاظت قرار گرفته و این منطقه به دلیل مهاجرت پرندگان در فصول زمستان یکی از مناطق مهم اکولوژیک برای زمستان‌گذرانی پرندگان محسوب می‌شود.

منطقه حفاظت شده سلکه از چهار جهت به رودخانه تراب‌خاله، اراضی زراعتی قرا هنده‌خاله و صوفیانده، رودخانه هنده‌خاله و تالاب بندر انزلی منتهی می‌شود.

بازدید از پارک ملی بوجاق بندرکیاشهر

معصومه ابتکار به منظور بررسی موقعیت پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر در حوزه تداخل منطقه آزاد انزلی با این پارک دقایقی پیش از آن بازدید کرد.

ابتکار در سفر یک‌روزه خود به گیلان از چند طرح جنگل‌کاری در مناطق مختلف این استان در رودبار و ارتفاعات سیاهکل و... بازدید کرده است.

بازدید ازطرح جنگل کاری روستای چالشم

معصومه ابتکار در جریان بازدید از طرح جنگل‌کاری روستای چالشم این شهرستان با اشاره به وضعیت تخریب جنگل‌ها اظهار کرد: شورا برای کمک به دولت وظیفه مهمی دارد.

وی تقویت نیروهای حفاظت از انفال الهی و جنگل‌ها را از وظایف مهم شورا‌ها بیان کرد و گفت: جنگل‌ها وظیفه حفظ منابع خاک و آب و هوا را به‌عهده دارند و اگر از بین بروند همه چیز و زندگی از بین می‌رود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مردم نقش مهمی در حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی دارند، تصریح کرد: شورا‌ها و مردم هرگونه تغییر کاربری‌ها و صدور مجوزهای غیرقانونی را گزارش دهند.

وی مدیریت از مراتع حفاظت‌شده را امری مهم و ضروری خواند و خاطرنشان کرد: مسئولیت داریم در بحث اکوسیستم حساسیت بیشتری اعمال شود.

ابتکار با اشاره به اینکه در برنامه چهارم و پنجم توسعه قوانینی که مسئولیت نظارت دارد در حد کلان ذکر شده است، یادآور شد: با سازمان جنگل‌ها همکاری داریم تا مدیریت جنگل‌های کشور به‌ویژه هیرکانی پایدار شود.

وی خدمات سازمان‌های محیط زیست و جنگل‌ها را در راستای حفظ آب و خاک و جلوگیری از سیل و رانش زمین اعلام کرد و متذکر شد: در هر منطقه برای حفاظت از منابع طبیعی از مردم آن باید استفاده شود و مشارکت مردم در این زمینه امری مهم و تاثیرگذار در جلوگیری از تخریب جنگل‌هاست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تصویب طرح ممنوعیت برداشت از جنگل‌های شمال کشور، خاطرنشان کرد: این طرح اکنون در حال اجراست و هرگونه برداشت از جنگل به جز درختان آسیب‌دیده و بیمار و افتاده در عرصه‌های طبیعی استان‌های شمالی ممنوع است.

بازدید از جایگاه زباله سراوان

معصومه ابتکار در جریان بازدید از جایگاه زباله سراوان هدف از سفر خود به گیلان را اطلاع از وضعیت تخریب جنگل‌ها عنوان و اظهار کرد: برای برطرف شدن مشکلات جنگل در گیلان به این استان سفر کرده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت پسماند استان افزود: دولت برای مدیریت پسماند مصوبه خوبی داشته و تسهیلات مناسبی را در نظر گرفته‌است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای خرید زباله‌سوز‌ها پیش‌بینی‌ شده و اعتبارات لازم را دولت تامین می‌کند و از سرمایه‌گذاران می‌خواهیم در این زمینه مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه کسانی که به طبیعت و جنگل‌های کم‌نظیر و فوق‌العاده زیبای گیلان علاقه‌مند هستند مشارکت کنند، تصریح کرد: مصوبه خوبی در زمینه مشارکت بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاری با سازمان به تصویب رسیده است.

ابتکار ساماندهی پسماند را اولویت مهم استان‌های شمالی عنوان کرد و گفت: گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و در جلسات پیگیری می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات یک شبه ایجاد نشده‌است، خاطرنشان کرد: مشکل پسماند از گذشته بوده و تلاش دولت یازدهم در برطرف شدن مشکلات مضاعف است.

ابتکار گفت: تعیین جایگاه نیروگاه تولید انرژی از زباله در سراوان نخستین مصوبه ما در سفر به این استان است.

وی اقدام‌های مدیریت پسماند در گیلان را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: طرح تفکیک زباله از مبدأ اقتصادی است و باید در زمینه جداسازی پلاستیک، شیشه و کاغذ به مردم آموزش‌های لازم داده شود.

بازدید از طرح جنگل‌داری شرکت لاکارام در منطقه دوست لات و چالشم

معصومه ابتکار از طرح جنگل‌داری شرکت لاکارام در منطقه دوست‌لات و چالشم بازدید کرد.

ابتکار در این بازدید در جریان تخریب و تجاوز به جنگل‌های منطقه قرار گرفت و مشکلات موجود را مورد بررسی قرار داد.

مردم و مسئولان مربوطه خواستار تمهیدات لازم سازمان حفاظت محیط ‌زیست در جلوگیری از تخریب گونه‌های ارزشمند جنگلی در منطقه شدند.

کد خبر : ۳۰۲۴۰۴