خبرگزاری کار ایران

ابوترابی فرد، نائب رئیس مجلس

رویکرد شهرداران آسیایی تبدیل شهرها به زیست پذیر‌ترین نقاط جهان باشد

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد گفت: رویکرد شهرداران آسیایی مبتنی بر تبدیل قاره آسیا به زیست پذیر‌ترین و پایدار‌ترین شهرهای جهان باشد.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد در مراسم اختتامیه پنجمین نشست هیأت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی (FAM) که با حضور مسئولان کشوری، استانی، شهری و تعدادی از شهرداران شهرهای آسیایی و با محوریت موضوع حمل و نقل ترافیک، فرهنگ، اقتصاد و گردشگری شهرهای آسیایی در سالن مفاخر شهرداری قزوین برگزار شد، افزود: هزاره سوم بدون تردید به دلایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هزاره آسیا است.

کشورهای قاره آسیا برای ایفای نقش در هزاره سوم آماده کنند

وی اظهار داشت: کشورهای قاره کهن آسیا که در تاریخ حیات انسان پیشتاز عرصه‌های فرهنگی بوده‌اند و تمام ادیان الهی از این قاره برخاسته‌اند، باید خود را برای ایفای نقش در هزار سوم آماده کنند.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد، امروزه از نظر اقتصادی، بزرگ‌ترین کشورهای تولید کننده انرژی و مصرف کننده انرژی‌های فسیلی در اینکهن قاره قرار دارند که نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند، همچنین نقش موثر این قاره در عرصه تحولات سیاسی و منطقه‌ای قاره‌ای بین المللی بر کسی پوشیده نیست.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز مهم‌ترین مسأله سیاسی جهان مسأله هسته‌ای ایران است که با اقتدار برای تثبت قدرت هسته‌ای پای میز مذاکره با شش قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی نشست.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد اظهار داشت: آمریکا مهم‌ترین دستاورد سیاسی خود را گفت‌و‌گو با ایران و حل و فصل مسالمت آمیز ذکر می‌کند که به طور قطع این مهم در آینده بالنده آسیا نقش بسیار تعیین کننده‌ای خواهد داشت، لذا مدیریت شهری در دستور کار جدی شهرداران آسیایی قرار گیرد.

به گفته وی اگر شهرهای آسیا به عنوان نمادهای فرهنگی – علمی، نمادهای حفاظت محیط زیست، اقتصاد سالم مبتنی بر تولید دانش، فرهنگ، گردشگری شناخته شود، به طور قطع قاره آسیا در آینده متحول می‌شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گذشت ۳۵ سال از انقلاب جمهوری اسلامی، گفت: پس از شکل گیری شورا‌ها شاهد یک تحول جدی در مدیریت شهری ایران بودیم که با مقایسه‌ای مختصر می‌توان این تفاوت را لمس کرد.

وی تصریح کرد: اولین پارلمان قاره آسیا در سال ۱۲۸۵ در ایران تشکیل شد و پس از تصویب قانون بلدیه، پنج شهر دارای شهرداری شدند که یکی از این شهر‌ها شهر تاریخی فرهنگی اقتصادی قزوین بود.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد اضافه کرد: شهردارانی که ۱۰۹ سال در شهر قزوین مدیریت می‌کردند با مدیریت شهری امروز که شهردارش منتخب مردم است کاملا متفاوت است، لذا شهرداران آسیایی باید مدیریت شهری خود را با اراده ملت خویش اداره کنند.

برنامه‌های زیست محیطی در سرلوحه شهرداران آسیایی قرار گیرد

وی با بیان این مطلب که زندگی ماشینی، حیات اجتماعی و زندگی انسانی ما را تحت تأثیر مخرب خود قرار داده است، گفت: لذا برنامه‌های زیست محیطی باید سرلوحه شهرداران آسیایی در توسعه شهر‌هایشان باشد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این نکته که محیط زیست در ایران مساوی با زندگی است، گفت: حمل و نقل در تخریب یا اصلاح محیط زیست نقش بسزایی دارد، بنابراین باید در این حوزه برنامه‌های کاربردی جهت حفظ محیط زیست در دستور کار شهرداران آسیایی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین با الهام از آیات نورانی قرآنی کریم شهر مطلوب و قابل قبول این کتاب آسمانی را تبیین و تعریف کرد و گفت: یکی از سوره‌های قرآن کریم سوره سباء آیه ۱۵ و ۱۶ است که در قرآن از آن با نام شهر طیبه یاد شده است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی شهر سباء این است این شهر را دو باغ بزرگ از راست و چب احاطه کرده است، تولید فضای زیبا، هوای سالم، اقتصاد و تامین کننده نیازهای مردم از جمله ویژگی‌های باغستان است.

محیط زیست سالم و اقتصاد پایدار ویژگی شهر طیبه و آرمانی

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی محیط زیست سالم و اقتصاد پایدار را از ویژگی‌های شهر طیبه برشمرد و گفت: این شهر نیازهای خود را تامین می‌کند مردمانش انسان‌هایی شاکر هستند که از نعمت‌های الهی خوب استفاده می‌کنند ا ز نعمت‌های الهی استفاده می‌کنند.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین ابوتربی فرد، قزوین در گذشته از ویژگی‌های شهر طیبه قرآن کریم الهام گرفته بود، آبیاری باغستان‌های این شهر از طریق سیلاب‌هایی که دو بار در سال جاری می‌شد، صورت می‌گرفت و علاوه بر پاسخ گویی به نیاز باغستان‌ها، از تخریب باغستان‌ها نیز جلوگیری می‌کرد، در حالی که امروزه محیط زیست قزوین آسیب دیده است.

تبدیل قاره آسیا به قاره بر‌تر جهان نیازمند استفاده توامان از دانش امروز و فرهنگ دیروز

به گفته وی برای دستیابی به توسعه پایدار و تبدیل قاره آسیا به قاره بر‌تر جهان باید توامان از دانش امروز و فرهنگ دیروز استفاده کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد خروجی پنجمین نشست هیأت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی (FAM) دستیابی به راهکاری موثر برای برون رفت از معضلات زیست محیطی و بحران ترافیک در قاره آسیا باشد و شهرداران آسیایی با تبادل تجربیات، به ساختن شهرهایی پایدار مبتنی بر اقتصاد، فرهنگ و زیست محیطی اقدام کنند

وی در پایان ضمن تشکر از نصرتی، شهردار قزوین به دلیل همواره کردن مسیر بالندگی و رشد قزوین، گفت: قزوین مفتخر است که در سال ۹۵ میزبان اجلاس مجمع شهرهای جاده ابریشم و امروز در کنار شورای شهر و شهرداری تهران پذیرای شهرداران آسیایی در پنجمین نشست هیأت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی (FAM) است.

کد خبر : ۳۰۱۷۱۱