خبرگزاری کار ایران

داوود پرهیزکار

مهمترین ضعف سازمان هواشناسی، سرعت در اعلام پیش‌بینی‌هاست

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه مهمترین ضعف این سازمان در زمینه سرعت اعلام پیش‌بینی‌ها است، گفت: با نصب سامانه‌های پیشرفته در تلاش برای رفع این مشکل هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود پرهیزکار در مراسم بهره‌برداری از سامانه هواشناسی پیشرفته بندر کیاشهر با اشاره به اینکه این رادارها از قدرت بسیار زیادی برای پایش شرایط جوی کشور برخوردار هستند، گفت: اکنون گیلان و شیراز در زمینه هواشناسی پیشتاز هستند.

وی افزود: امروزه در دنیا رویکرد توسعه ایستگاه‌های هواشناسی با جدیت دنبال می‌شود بطوری‌که کشوری مثل آمریکا از 200 رادار پیشرفته هواشناسی بهره‌مند است.

پرهیزکار با بیان اینکه طبق برآورد صورت گرفته ایران نیازمند 20 الی 24 سامانه پیشرفته هواشناسی‌ست، گفت: اکنون به دلیل تنگناهای مالی نهایتا بتوانیم شمار این سامانه‌ها را به 10 برسانیم.

وی به ویژگی‌های جغرافیایی گیلان اشاره کرد و گفت: پر بارش بودن این استان و ورود سامانه‌های متعدد از ناحیه شمال غرب به این منطقه موجب انتخاب این استان برای راه‌اندازی این سامانه پیشرفته شد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه این انتخاب کاملا علمی و بدون نگاه سیاسی بوده است، اظهار کرد: گلایه‌هایی در رابطه با انتخاب این استان وجود داشت.

وی قدرت تشخیص بالا را از برجسته‌ترین ویژگی‌های رادار پیشرفته هواشناسی برشمرد و تصریح کرد: قدرت تشخیص این رادارها با رادار جنگی برابری می‌کند اگرچه کارکردهای آنها متفاوت است.

پرهیزکار سرعت اطلاع‌رسانی را مهمترین ضعف هواشناسی کشور دانست و گفت: از آنجایی‌که پس از پایش اطلاعات باید اخبار شرایط جوی از رسانه ملی انعکاس پیدا کند، تاخیری که در این بین بوجود می‌آید گاهی مشکل آفرین می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور به حادثه طوفان تهران اشاره و خاطرنشان کرد: در این حادثه نیز به دلیل اینکه ارتباط هواشناسی با صدا و سیما آنلاین نیست، پیش‌بینی هواشناسی با تاخیر در بخش خبری اعلام شد و متاسفانه خسارات زیادی به بار آمد.

وی اظهار امیدواری کرد: با راه‌اندازی سامانه‌های پیشرفته نقص موجود در سیستم‌های هواشناسی پوشش داده شود.

کد خبر : ۳۰۱۱۶۸