خبرگزاری کار ایران

استاندار قزوین در دیدار معاون وزیر مسکن و شهرسازی

بافت تاریخی بدون حضور مردم فاقد ارزش است

استاندار قزوین در دیدار معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: بافت تاریخی بدون حضور و نقش فعال مردم، فاقد ارزش است.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری قزوین مرتضی روزبه عصر روز گذشته در اولین جلسه ستاد بازآـفرینی بافت‌های فرسوده شهری که با حضور ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد افزود: در این سال‌ها بسیاری از بافت‌های تاریخی از بین رفته است و مردمان آن مناطق نیز به مرور نسبت به حفظ و نگهداری آن‌ها حساسیت‌هایشان کم شده است.

وی با اشاره به اینکه ما فرصت‌های خوب و طلایی را از دست داده‌ایم، افزود: نتوانستیم در طول سالیان فرصت‌ها را مغتنم بشماریم و با بی‌توجهی به شرایط جامعه و هویت اصیل و مذهبی اقداماتی انجام شده که اکنون با نوعی بی‌هویتی مواجه هستیم که با سیاست‌ها و راهکار سیاسی و اجتماعی نمی‌توانیم این هویت را باز گردانیم.

استاندار قزوین اظهار کرد: اکنون تعداد محدودی از فعالیت مدیران به این امر اختصاص داده شده و این مسائل اصولا «برای مدیران فاقد ارزش و اهمیت است.

روزبه با اعلام اینکه توجه و تمرکز به این موضوع ۱۰ درصد از دغدغه‌های مدیران را دربرنمی گیرد اظهار تاسف کرد و گفت: بیشتر حجم کار‌ها و اقدامات مدیریتی در بخش‌هایی غیر ازاین موضوع می‌باشد.

روزبه افزود: باید در این راستا بررسی‌های موشکافانه و دقیق کار‌شناسی انجام دهیم تا عوامل و دلایلی را که منجر به وضع موجود شده را شناسایی کنیم.

وی تصریح کرد: نسبت به بافت‌های جنوب شهر کاملا بی‌تفاوت بوده‌ایم به طوری که از آن محیط و بافت‌ها دور شده و هویت خود را به رایگان از دست داده‌ایم.

استاندار قزوین با تاکید بر این نکته که ما در راستای بهبود و بازسازی شهری در طول این بیست سال اقدامات زیادی انجام داده‌ایم و دارای تجربیات قابل توجهی هستیم، افزود: باید در این عرصه دارای همت و اراده باشیم و با یکدیگر همدل و متحد شویم تا بتوانیم بر این مساله فائق آییم و این‌گونه باشد که این موضوع برای همه دارای اهمیت زیادی باشد.

روزبه در ادامه بر ضرورت توجه به این محله‌ها و بافت‌ها تاکید کرد و گفت: این محله‌ها نیاز به توجه بسیار خاص می‌باشند.

وی اظهار کرد: اتفاقات بسیار وخیم اجتماعی و معیشتی در محلات تاریخی حادث می‌شود که منجر به مهاجرت و خالی از سکنه شدن این مناطق و محلات می‌شود درحالیکه بافت تاریخی بدون حضور مردم فاقد ارزش است.

روزبه تصریح کرد: مشکل ما در این برهه زمانی مشکل تامین اعتبارات و بودجه نیست بلکه مشکل همت و ارده مسوولان است.

استاندار با اظهار تاسف از وضع کنونی خطاب به مدیران گفت: هویت تاریخی و فرهنگی قزوین در حال دگرگونی‌ست و قزوین به سمت شرایط نگران کنندهٔ در حال حرکت است.

روزبه افزود: اگر این موضوعات و مشکلات در جلسات مطرح نشود به استان قزوین خیانت شده است.

کد خبر : ۲۹۹۵۷۷