خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران

دولت ثبات نسبی را به اقتصاد کشور بازگردانده است

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: خوشبختانه در حال حاضر دولت یازدهم ثبات نسبی را به اقتصاد بازگردانده است و رویکرد مثبتی هم در تعامل با بخش خصوصی دارد.

به گزارش ایلنا از مشهد، غلامرضا شافعی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اینکه فکر کنیم تنفس اقتصاد کشور به پساتحریم وابستگی دارد، یک اشتباه بزرگ است، چرا که تحریم‌ها در اقتصاد کشور تاثیر داشته اما اگر مشکلات و تحریم‌های داخلی برطرف نشود رفع تحریم‌ها هم مشکلات اقتصادی را برطرف نمی‌کند.

وی با تقدیر از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: در جریان مذاکرات هسته‌ای واقعا کار بزرگی انجام گرفت و مشکلات خارجی حل شد اما متاسفانه در کشور تحریم‌های داخلی بسیاری داریم و این باعث شده تا رقابت پذیری برای واحدهای داخلی امکان پذیر نباشد.

شافعی با بیان اینکه برای رفع مشکلات اقتصادی باید باید رانت جویی و فساد در اقتصاد کشور از بین برود، تاکید کرد: باز شدن درهای کشور به روی دنیا نباید میدان جدید و جذابی برای تولیدکنندگان خارجی به وجود بیاورد بلکه ما باید تولید داخلی را تقویت کنیم.

وی اظهار کرد: تصور برخی افراد مبنی بر اینکه با برداشتن تحریم‌ها در بهشت اقتصادی کشور باز می‌شود، کاملا اشتباه است و اگر با برداشتن تحریم‌ها هجوم برندهای خارجی را داشته باشیم، این فرصت تبدیل به یک چالش جدی در کشور می‌شود.

وی گفت: تا هنگامی که در کشور اقتصاد رانتی حاکم باشد رقابت ایجاد نمی‌شود و این موضوع عدم پیشرفت اقتصادی کشور را به دنبال دارد و برای بهبود شرایط کشور و کاهش میزان تورم باید میدان مساوی برای حرکت‌های اقتصادی ایجاد کرد و مطابق فرموده رهبر معظم انقلاب به دنبال مردمی کردن اقتصاد باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه این اشتباه است که سود بانکی، مالیات‌ها، عوارض و نقدینگی را مشکل اصلی تلقی کنیم، ابراز داشت: در حال حاضر دولت یازدهم ثبات نسبی را به اقتصاد برگردانده اما ما هنوز فاقد برنامه بلند‌مدت توسعه صنعت و تولید هستیم و تکیه بر این پایه‌های سست اقتصادی بی‌فایده است.

وی با تاکید بر ضرورت اعلام سیاست‌های جدید توسعه صنعتی از سوی وزارت صنعت و معدن ابراز داشت: باید به سمت مردمی کردن اقتصاد پیش برویم و اگر این اتفاق محقق شود حتما می‌توانیم رقیب سرسختی برای سایر کشور‌ها باشیم و توسعه صادرات کشور نیز از این طریق محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه نگاه به بخش خصوصی در دولت تدبیر و امید مثبت شده و بر این اساس وظایف جدیدی بر اتاق بازرگانی محول شده است که باید خودمان را برای انجام این وظایف آماده کنیم.

شافعی با بیان اینکه تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی باید با در نظر گرفتن محدودیت‌ها بر اساس اولویت انجام گیرد، عنوان کرد: ئ در حال حاضر برخی از صنایع وجود دارند که نیازمند منابع مالی و تزریق نقدینگی هستند اما ادامه فعالیت آن‌ها توجیح اقتصادی ندارد، لذا تزریق نقدینگی به این واحد‌ها توجیهی ندارد.

کد خبر : ۲۹۸۹۲۹