خبرگزاری کار ایران

برگزاری جلسه اطلاع‌رسانی تشکیل صندوق ملی سرمایه‌گذاری زعفران

جلسه اطلاع‌رسانی صندوق ملی سرمایه‌گذاری زعفران باحضور مشاور معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر توسعه و بهبود بهره‌وری صندوق حمایت از توسعه کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مدیران باغبانی استانهای خراسان رضوی و جنوبی و دست‌اندرکاران بخش تولید و بازرگانی زعفران در مشهد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، دراین جلسه مدیر توسعه و بهبود بهره‌وری صندوق حمایت از توسعه کشاورزی طی سخنانی اظهار کرد: وجود مشکل تشریفات" برای پرداخت تسهیلات" و زمان‌بندی اعطای تسهیلات، توسط بانک‌ها موجب می‌شود تسهیلات در زمان مناسب در اختیار کشاورز قرار نگیرد.

نظری افزود: بانکها اسنادی از کشاورزان مطالبه می‌کنند که در اختیار آنها نیست و پرداخت  سود و کارمزد بانکی از عهده کشاورزان و بهره برداران بخش برنمی‌آید.

وی ادامه داد: برای حل مسئله سرمایه‌گذاری، صندوق چای که اولین صندوق در زیر بخش  باغبانی بود در اسفندماه گذشته تشکیل شد و  برگزاری این جلسه به منظور اطلاع‌رسانی درخصوص "تشکیل صندوق ملی سرمایه‌گذاری زعفران" است.

وی گفت: صندوق ملی سرمایه‌گذاری زعفران  در صورت تشکیل، یک صندوق غیر دولتی‌ست که سهم مردم در آن 51 درصد و سهم دولت 41 درصد است وقانون تجارت برآن حاکم خواهد بود. سهام تقسیم شده برای بهره‌برداران به میزان تولید آنهاست و ارزش هر سهم 10 هزارتومان است. همچنین اعطای تسهیلات به موقع با  کارمزد4 درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه بخش بازرگانی را موتور و نیروی محرکه اقتصاد دانست.

مجتبی مزروعی گفت: اگر پسته و زعفران  در دنیا مطرح است صرفا مدیون بازرگانانی است که تلاش کردند این محصولات را در اقصی نقاط دنیا معرفی کنند.

وی افزود: اولویت اول برنامه‌ها  در سازمان جهاد کشاورزی بازرگانی‌ست و حتی مسئله آب بعد از آن قرار دارد.

وی ادامه داد : امروزه لازم نیست برای بهره‌وری آب در باغات پسته هزینه کنیم چون آنقدر درآمد دارد که کشاورز خودش برای حفظ باغ و بهره‌وری آن اقدام می‌کند و یا زعفران را با تانکر آب می‌دهدچون صرفه اقتصادی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: سعی شود در بقیه محصولات( مانند کشمش  سبز)  از بازرگانان توانمند استفاده شود و شرکت‌های مدرن بازرگانی تشکیل شود تا این امر قائم به شخص نباشد و بصورت مشارکتی انجام گیرد.

این مقام مسئول بر افزایش کاربردهای محصول زعفران تاکید کرد و گفت: باید سهممان را از بازرگانی زعفران افزایش داده و آن را به دنیا بشناسانیم.

مشاور معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی  نیز گفت: تشکیل 14 صندوق ملی برای محصولات مهم و استراتژیک، در دستور کار این معاونت قرار دارد.

شریفی افزود: این کار در یک دوره 5 ساله، بر"اساس اهداف کمی برنامه ششم در معاونت باغبانی وزارت" انجام می‌شود .

وی بیان کرد: در سال اول برنامه، چهار صندوق از جمله صندوق زعفران تشکیل می‌شود .

 

 

کد خبر : ۲۹۸۶۴۹