خبرگزاری کار ایران

برگزاری جلسه اطلاع‌رسانی تشکیل صندوق ملی سرمایه‌گذاری زعفران

جلسه اطلاع‌رسانی صندوق ملی سرمایه‌گذاری زعفران باحضور مشاور معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر توسعه و بهبود بهره‌وری صندوق حمایت از توسعه کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مدیران باغبانی استانهای خراسان رضوی و جنوبی و دست اندرکاران بخش تولید و بازرگانی زعفران ۲۸ مردادماه در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ دراین جلسه مدیر توسعه و بهبود بهروری صندوق حمایت از توسعه کشاورزی طی سخنانی اظهار داشت: وجود مشکل تشریفات «برای پرداخت تسهیلات» و زمان بندی اعطای تسهیلات، توسط بانک‌ها موجب می‌شود تسهیلات در زمان مناسب در اختیار کشاورز قرار نگیرد.

مهندس نظری افزود: بانک‌ها اسنادی از کشاورزان مطالبه می‌کنند که در اختیار آن‌ها نیست وپرداخت سود و کارمزد بانکی از عهده کشاورزان و بهره برداران بخش برنمی آید.

وی ادامه داد: برای حل مسئله سرمایه گذاری، صنوق چای که اولین صندوق در زیر بخش باغبانی بود در اسفندماه گذشته تشکیل شد و برگزاری این جلسه بمنظور اطلاع رسانی درخصوص «تشکیل صندوق ملی سرمایه گذاری زعفران» می‌باشد.

وی اشاره نمود: صندوق ملی سرمایه گذاری زعفران در صورت تشکیل، یک صندوق غیر دولتی است که سهم مردم در آن ۵۱ درصد و سهم دولت ۴۱ درصد می‌باشد وقانون تجارت برآن حاکم خواهد بود.

 سهام تقسیم شده برای بهره برداران به میزان تولید آنهاست و ارزش هر سهم ۱۰ هزارتومان می‌باشد. همچنین اعطای تسهیلات به موقع با کارمزد۴ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه بخش بازرگانی را موتور و نیروی محرکه اقتصاد دانست.

مجتبی مزروعی گفت: اگر پسته و زعفران در دنیا مطرح است صرفا مدیون بازرگانانی است که تلاش کردند این محصولات را در اقصی نقاط دنیا معرفی کنند.

وی افزود: اولویت اول برنامه‌ها درسازمان جهاد کشاورزی امربازرگانی است و حتی مسئله آب بعد از آن قرار دارد

وی ادامه داد: امروزه لازم نیست برای بهره وری آب در باغات پسته خرج کنیم چون آنقدر در آمد دارد که کشاورز خودش برا حفظ باغ و بهره وری آن اقدام می‌کند و یا زعفران را با تانکر آب می‌دهدچون صرفه اقتصادی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: سعی شودر در بقیه محصولات (مانند کشمش سبز) از بازرگانان توانمند استفاده شود و شرکتهای مدرن بازرگانی تشکیل گرد تا این امر قائم به شخص نباشد و بصورت مشارکتی انجام گیرد.

این مقام مسئول بر افزایش کاربردهای محصول زعفران تاکید کرد و اضافه نمود: باید سهممان را از بازرگانی زعفران افزایش داده و آن را به دنیا بشناسانیم.

مشاور معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: تشکیل ۱۴ صندوق ملی برای محصولات مهم و استراتژیک، در دستور کار این معاونت قرار دارد.

مهندس شریفی افزود: این کار در یک دوره ۵ ساله، بر «اساس اهداف کمی برنامه ششم در معاونت باغبانی وزارت» انجام می‌شود.

وی بیان کرد: بنابر این است که درسال اول برنامه، چهار صنوق از جمله صندوق زعفران تشکیل شود.

کد خبر : ۲۹۸۶۳۲