خبرگزاری کار ایران

دبیرستاد عالی کانون های مساجد کشور در زنجان:

هجرت امام رضا(علیه السلام) زمینه ترویج فرهنگ رضوی را در جامعه فراهم کرد

دبیرستاد عالی کانون‌های مساجد کشور هجرت پیامبر گرامی اسلام از مکه به مدینه، هجرت امام حسین (علیه السلام) از مکه به کربلا و هجرت امام رضا (علیه السلام) به مرو را از مهم‌ترین هجرت‌های تاریخ اسلام اعلام کرد و گفت: هجرت امام هشتم به ایران زمینه ترویج فرهنگ رضوی را رقم زد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، حجت الاسلام حمیدرضا سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور امروزچهارشنبه (۲۸ مرداد) در مراسم افتتاحیه همایش علمی و پژوهشی نماز در آموزه‌های رضوی با ابراز خرسندی از حضور در پایتخت شور و شعور حسینی اظهار کرد: مردم زنجان مردمی خونگرم ولایتمدار، صمیمی، همدل و همزبان هستند.

وی با اشاره تقدیر از برگزاری این همایش و تکریم از عزیزانی که در جشنواره بین المللی امام رضا (علیه السلام) در بخش علمی و پژوهشی با موضوع نماز در آموزه‌های رضوی قلم به دست گرفته‌اند، یادآور شد: آثاری که عرضه کردند مورد بررسی و داوری قرار گرفته است و نتایج کار آنان را مشاهده خواهیم کرد.

این مقام مسئول با یادآوری دهه کرامت که از سالروز میلاد حضرت معصومه (سلام اله علی‌ها) تا ولادت امام رضا (علیه السلام) نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: در طول این دهه سالروز گرامیداشت شاهچراغ و روز بزرگداشت امامزادگان را نیز در پیش رو داریم.

فرهنگ هجرت در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است

وی در ادامه به موضوع فرهنگ هجرت به عنوان یکی از موضوعاتی که در قرآن در ستایش آن سخن به میان آمده است، اشاره کرد و افزود: هر کدام از هجرت‌های طول تاریح منشاء تحولات و برکات فراوان بوده است ولی از میان هجرت‌ها سه هجرت از جایگاه بالاتری برخوردار است.

به گفته دبیرستاد عالی کانون‌های مساجد کشور اولین هجرت تاریخی مهم به هجرت حضرت محمد (صلی اله علیه و اله) از مکه به مدینه مربوط می‌شود که به عنوان مبدا تاریخ است.

وی با یادآوری اینکه قبل از این هجرت شاهد اتفاقات مهمی همچون ولادت، بعثت و نزول قرآن کریم بر رسول گرامی خداوندهستم، خاطرنشان کرد: ولی آنچه به هدایت حضرت امیر (علیه السلام) به عنوان مبدا تاریخ قرار گرفت هجرت آن حضرت است که با این حرکت تحولاتی در دنیای آن روز انجام شد که غیرقالب توصیف است و ۱۰۰ سال از این هجرت نگذشته بود که صدای اذان از دیوار چین به گوش رسید.

به گفته حجت الاسلام سلیمانی، پس از آن هجرت سالار شهیدان از مدینه به مکه و از مکه به کربلا را شاهد هستیم که هر سال مردم زنجان برای آن حماسه بزرگ قیام وعزاداری می‌کنند و مکتب شهید و شهیدان را بار دیگر از آموزه‌های هجرت مرور می‌کنند و درس می‌گیرید.

هجرت امام رضا (علیه السلام) عامل اصلی ترویج فرهنگ رضوی در جامعه است

وی با اشاره به اینکه سومین هجرت تاریخی مهم هجرت امام رضا (علیه السلام) از مدینه به مرو است، افزود: گرچه آمدن حضرت با اسرار مامون بود ولی همین هجرت تحولات شگرفی را در تمدن ایران و جهان رقم زد و امروز آثار آن را مشاهد می‌کنیم و هرروز بر کمالات آن افزده می‌شود.

دبیرستاد عالی کانون‌های مساجد کشور یکی از برکات این هجرت را ترویج فرهنگ رضوی و اهل بیت (علیه السلام) در این سرزمین اعلام کرد و گفت: آثار این هجرت آمدن امامزداگان به ایران یکی پس از دیگری است.

به گفته وی، گرچه قبل از ورود آن حضرت امامزادگانی به ایران مراجعه کرده و به شهادت رسیده بودند ولی پس از این هجرت زمینه‌های حضور امامزادگان بیشتر شد.

حجت الاسلام سلیمانی به هجرت خواهر گرامی امام رضا (علیه السلام) و فرصت ایجاد شده برای این حضور اشاره کرد و افزود: حضرت معصومه (سلام اله علی‌ها) به ایران هجرت و در ساوه بیمار شدند و پس از ورود به سرزمین قم پس از چندی رحلت فرمودند و بارگاه شریف ایشان از آن زمان تاکنون مبدا بسیاری از تحولات در منطقه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر انقلاب شکل گرفت به برکت بارگاه حضرت معصومه (سلام اله علی‌ها) و حوزه علمیه قم است، ادامه داد: با همکاری امام و روحانیون این جرقه به جریان تبدیل شد و امروز صدای امام به یک انقلاب جهانی تبدیل شده است.

دبیرستاد عالی کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: صدای این انقلاب به قدری در منطقه طنین انداز شد که در ساحل عاج مردمی نام فرزندان خود را به نام روح اله نام می‌گذاشتند.

وی به برکات سفر احمد موسی به فارس (برادر امام رضا (علیه السلام)) اشاره کرد و افزود: ارادت مردم و شیعیان به ایشان باعث شد، حاکم زمان به فکر به شهادت رساندن ایشان کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت مطرح است و دردهه کرامت خطبا به زندگی حضرت شاهچراغ به عنوان امین ولایت بپردازند، افزود: ایشان برادر بزرگ‌تر امام رضا (علیه السلام) بودند و زمانی که مردم برای بیعت گرفتن از ایشان می‌آمدند، آن حضرت امام رضا (علیه السلام) را جانشین پدر معرفی و مردم را برای بیعت با ایشان راهنمایی می‌کردند.

امامزادگان قطب فرهنگی و چراغ فروزان هدایت هستند

به گفته حجت الاسلام سلیمانی هر امامزاده به عنوان قطب فرهنگی و چراغ فروزان مورد تکریم قرار گیرد، چرا که امامزادگان برکت این کشور هستند و همچون کوه‌هایی که زمین را از زلزله حفاظت می‌کند، مردم را از گمراهی نجات می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸ هزار امامزاده در ایران اسلامی مدفون هستند، بر اجرای برنامه‌هایی در راستای ترویج فرهنگ اهل بیت (علیه السلام) تاکید کرد.

نماز زیبا‌ترین و عمیق‌ترین نوع رابطه انسان با خداوند است

وی همچنین به مساله نماز و جایگاه آن در دین اسلام اشاره کرد و ادامه داد: نماز زیبا‌ترین و عمیق‌ترین نوع رابطه انسان با خداوند است و در همه ادیان الهی از نماز یاد شده است.

 این مقام مسئول با یادآوری آیات قرآنی که می‌فرماید «ما انسان و جن را جز برای عبادت نیافریدیم» خاطرنشان کرد: هدف خلقت رسیدن به مقام عبودیت است.

به گفته دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور، اگر به دنبال اصلاح امور بشر هستیم این اصلاح درگرو اصلاح امورعبادی است.

وی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه اگر نماز قبول شود تمام اعمال ارزش قیمت گذاری پیدا می‌کند درغیر اینصورت سایر اعمال نیز ارزشی نخواهد داشت، ادامه داد: زندگی انبیاء الهی نیز بر روی موضوع نماز برنامه ریزی شده است.

ترویج نماز رسالت انبیاء الهی است

حجت الاسلام سلیمانی به سرگذشت حضرت ابراهیم (علیه السلام) زمانی که بر منطقه در حجاز وارد می‌شود، اشاره کرد و افزود: ایشان در این هنگام می‌فرماید «خانواده خود را به یک منطقه خشک و بی‌آب و علف آوردم تا نماز را اقامه کنند».

به گفته وی، باز می‌بینیم حضرت اسماعیل (علیه السلام) به ترسیم قرآن علاوه بر رسالت عمومی ایشان، ترویج فرهنگ نماز بین خانواده و بستگانش است.

وی با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم (علیه السلام) در کهولت سن و حضرت اسماعیل در سن ۱۳ سالگی ماموریتی پیدا می‌کنند تا خانه خدا را برای اقامه نماز نمازگزان آماده می‌کنند، افزود: جایگاه نماز به قدری است که دو تن از انبیاء خود را خادم برای فراهم کردن محل اقامه نماز قرار دهند.

دبیرستاد عالی کانون‌های مساجد کشور به زندگی حضرت موسی (علیه السلام) در شب ظلمانی اشاره کرد و افزود: در آن هنگام که ایشان برای تهیه آتش برای نجات زن باردارش بود، در این لحظات آیات بروی نازل می‌شود و خداوند از موسی می‌خواهد تا معبودی جزء خداوند متعال را نپذیر و در ادامه اولین سخن پس از توحید به اقامه نماز تاکید می‌کند.

وی اضافه کرد: پس از آن حضرت عیسی از لحظه‌ای که ماموریت پیدا می‌کند تا لب به سخن باز کند درحالیکه نوزادی د رگهواره است می‌فرماید «من بنده خدا هستم وظیفه دارد خود را معرفی کند تا مادری را که مود اتهام قرا گرفته نجات دهد، ایشان نیز در گهواره سخن از نیایش و اقامه نماز به زبان می‌آورد.

نماز نماد ارتباط با خدا و زکات نماد ارتباط با مردم و محرومان است

به گفته این مقام مسئول کسانی که اهل ایمان هستند در هر جایگاهی به نماز توجه می‌کند، چرا که قرآن می‌فرمایند «اگر افراد با ایمان به ثروت نیز دست پیدا کنند باز دست از نماز بر نمی‌دارند».

وی یکی از صفات مومنان را اقامه به موقع نماز در هر شرایطی اعلام کرد و افزود: در روایات داریم از صفات مومن این است که موقعی که مشغول کار هستید به محض شنیدن صدای اذان از اشتغالات فاصله بگیرید و به نماز بپردازید.

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به اینکه از منظر پیامبر گرامی اسلام حضرت فاطمه زهرا (سلام اله علی‌ها) و نماز نور چشم آن حضرت است، افزود: اگر پیامبر اسوه و الگوی ماست باید این نورچشمان ایشان نیز برای ما به اسوه تبدل شود.

دبیرستاد عالی کانون‌های مساجد به روایتی از عاشیه همسر پیامبر اشاره کرد که وقتی بلال حبشی اذان می‌گفت رنگ پیامبر دگرگون می‌شد به حدی که نه ایشان ما را می‌شناخت و نه ایشان ما را می‌شناخت، افزود: تا مادامی که ما به این مرحله نرسیم نماز نمی‌تواند در زندگی ما اثرگذار باشد.

وی در خصوص امام علی (علیه السلام) و اهمیت ایشان به مقوله نماز نیز روایاتی نقل کرد و گفت: آن حضرت در جنگ صفین نگاه‌شان به آسمان بود که ابن عباس به حضور ایشان رسید و علت را جویا شد که حضرت فرمودند «نگاه می‌کنم وقت نماز و فضیلت نماز نگذرد» و ابن عباس با فرهنگ خود معترض شد که اکنون وقت جنگ است حضرت فرمودند «ابن عباس جنگ ما نیز برای نماز است».

به گفته حجت الاسلام سلیمانی در احوالات امام حسن مجتبی (علیه السلام) نیز آمده است وقتی ایشان وضو می‌گرفتند رنگ ایشان متحول می‌شد و معتقد بودند در مقابل قدرت عظیمی می‌خواهم بایستم و سخن بگویم.

وی با اشاره به اینکه نماز عاشورای امام حسین نیز زبانزد خاص و عام است، ادامه داد: ایشان برای اقامه نماز سینه خود و یارانش را در مقابل تیرهای دشمن قرار داد در صورتی که می‌توانستند نماز را در خیمه اقامه کنند.

این مقام کشور با یادآوری اینکه خواندن روایات نقل شده از نماز دیگر ائمه اهل بیت (علیه الاسلام) نیز خواندنی و شنیدنی است، افزود: امام صادق (علیه السلام) با تربیت ۴ هزار شاگرد و رئوسای فرقه‌های آن زمان که افتخار شاگردی ایشان را دارد، در لحظه شهادت می‌فرمایند «آن کسی که نماز را سبک شمرد مورد حمایت و شفاعت ما قرار نمی‌گیرد».

وی در ادامه به اهمیت نماز از منظر امام رضا (علیه السلام) اشاره کرد و با تاکید بر سه نماز ایشان که در تاریخ به کرار از آن یاد شده است، افزود: نماز آن حضرت در هنگام نگارش نامه که در هنگام اذان نا‌تمام‌‌ رها کردند، نماز ایشان زمانی که قرار بود به استقبال ساداتی که از مدینه آمده بودند، که با صدای اذان بلافاصله اقامه شد و نمازشان در حالی که در مناطره با یکی از فرق در خصوص مساله توحید بود به اهمیت جایگاه نماز از منظر ایشان تاکید می‌کند.

مدیران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی سیره رضوی را الگوی خود قرار دهند

وی با تاکید بر اینکه مدیران ما در نظام اسلامی باید سیره رضوی را الگوی خود قرا دهند، از دست اندرکاران جشنواره بین المللی امام رضا (علیه اسلام) تقدیر و تشکر کرد و گفت: این جشنواره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بیمه کرده است.

دبیرستاد عالی کانون‌های مساجد با اشاره به اینکه جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (علیه السلام) همزمان در۳۰ استان کشورادامه دارد، خاطرنشان کرد: بالغ بر ۷۰ کشور میزبان این جشنواره در ۷۵ رشته هستند.

وی افزود: امسال ۷۱۸ نقطه در جهان محصولات رضوی را دریافت کرده‌اند که شامل کتاب‌ها، نرم افزار‌ها و آثار فاخر از سوی سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات است.

قرآن و عترت سرمایه حیات مسلمانان است

دبیرستاد عالی کانون‌های مساجد با تاکید بر اینکه قرآن و عترت به عنوان سرمایه حیات ما محسوب می‌شود، افزود: تا مادامی که این اتصال وجود دارد در حال رشد و پویایی هستیم و هر زمان از این مبدا جدا شویم دچار خسران می‌شویم.

به گفته وی، مَثل نماز همچون شیر مادر است و کودکانی که شیر مادر خورده‌اند در مقابل بیماری‌ها مقاومت دارند و سرمایه گذاری روی کارهایی خارج از نماز همچون شیرخشک می‌ماند که به ظاهر کودک را سیر می‌کند ولی در مقابل بیماری‌ها مقاومت ندارند.

حجت الاسلام سلیمانی تصریح کرد: راه ما، راه قرآن و اهل بیت (علیه السلام) است و تمام برنامه ریزی‌ها در استان و کشور بایستی حول محور قرآن و عترت باشد که در این صورت در دنیا و آخرت موفق می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دنیا تشنه اهل بیت (علیه السلام) است و یکی از راه‌های ترویج آن استفاده از فضای مجازی و ابزار هنر است، خاطرنشان کرد: مادران نقش مهمی در تربیت فرزندان بر مبنای آموزه‌های قرآنی و توسعه فرهنگ نماز دارند.

سرچشمه این انقلاب قرآن و عترت است

این مقام مسئول به ذکر خاطره‌ای از امام راحل در خصوص جایگاه نماز اشاره کرد و افزود: ناتمام‌‌ رها کردن مصاحبه آن حضرت در دورات تبعید در فرانسه در هنگام اذان نشان از اینجایگاه است.

به گفته وی، شهدای این انقلاب نیز به تبعیت از امام راحل به سمت قرآن و عترت حرکت کردند و روحانیون و مسئولان نیز اگر این مسائل را مورد توجه قرار دهند جوانان نیز به واسطه فطرت پاکی که دارند به دنبال نماز می‌آیند.

دبیرستاد عالی کانون‌های مساجد با اشاره به اینکه امام راحل از نماز انرژی می‌گرفت و هرچه از عمر با برکت ایشان می‌گذشت بر ناله‌های ایشان در نماز افزوده می‌شد، ادامه داد: این دعاهای امام بود کشور را بیمه کردند و در زمانی با حداقل امکانات در مقابل دشمنان قرار گرفتیم با دست خالی پیروز میدان شدیم.

کد خبر : ۲۹۸۶۰۶