خبرگزاری کار ایران

همزمان با سالروز وفات استاد کمال الملک( ۲۷ مرداد) نقاش شهیر کاشانی

خانه استاد کمال‌الملک در روستای کله مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت خانه استاد کمال الملک در روستای کله (زادگاه استاد کمال الملک) در قالب طرح خانه‌های ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان «محسن جاوری» گفت: همزمان با سالروز وفات استاد کمال الملک نقاش شهیر کاشانی مرمت خانه استاد با اعتباری بالغ بر دویست و پنجاه میلیون ریال از محل اعتبارات ملی شروع می‌شود.

جاوری با تاکید بر اینکه این خانه محل تولد یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ ایران می‌باشد و حفظ خانه محل تولد این استاد، امری کاملا ضروری می‌باشد افزود: تاریخ ساخت این بنا مربوط به دوره قاجار بوده و با توجه به سال تولد استاد، به قبل از تاریخ ۱۲۲۶هجری شمسی بر می‌گردد. ولی این بنا در سالهای قبل تغییراتی از جمله در بدنه‌های بیرونی و اتاق ۵ دری، پیدا کرده است.

 وی ادامه داد: خانه کمال الملک مانند اغلب خانه‌های منطقه به صورت باغ خانه احداث شده است. حدود ۸۰ درصد از مساحت کل زمین به باغ خانه اختصاص داشته و در ضلع شمال در یک ردیف فضاهای سرپوشیده خانه بنا شده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: استاد کمال الملک در همین خانه متولد شد که هنوز پا برجا مانده است. بنای مذکور سال‌ها بعد توسط فردی از خانواده صالح (از خانواده‌های قدیمی و معروف کاشان) خریداری شده و به آموزش و پرورش هدیه شده و به عنوان مدرسه روستای کله (کمال الملک) مورد استفاده بوده است. البته این خانه چند سالی است به عنوان نمایشگاه مردم‌شناسی روستا و اسناد تاریخی مدرسه تاریخی صالح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کار‌شناس ناظر پرژه مرمتی این خانه نیز اضافه کرد: نحوه اجرا به صورت مشارکتی با مالک خانه است که بیشتر آیتم ‌های اجرایی، مربوط به استحکام بخشی، کف‌سازی، نماسازی و بدنه سازی حیاط و ساماندهی فضاهای داخلی می‌باشد.

محمد مهدی قاضی گفت: بدنه سازی و قاب سازی حیاط، مرمت و اصلاح کف فرش سنگی حیاط، مرمت کف و بدنه زیر زمین، اجرای کانال ناکش جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت، اجرای مجدد کاهگل در بدنه‌های مورد نیاز و..... از دیگر اقدامات مرمتی مهمی است که در خانه تاریخی کمال الملک انجام خواهد گرفت.

یادآور می‌شود خانه کمال الملک در تاریخ ۱۹مرداد ماه سال ۱۳۸۴ با شماره۱۲۹۷۳در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

محمد غفاری معروف به کمال‌المُلک نقاش ایرانی (۱۲۲۴کاشان- ۱۳۱۹ نیشابور) یکی از مشهور‌ترین و پر نفوذ‌ترین شخصیت‌‌های تاریخ هنر معاصر ایران به شمار می‌آید. او برادرزاده صنیع‌الملک است.

وی در یکی از خانواده‌های هنرمند و سر‌شناس در روستای کله کاشان چشم به جهان گشود.

محمد غفاری (کمال الملک) در ۲۷ مرداد سال ۱۳۱۹ه. ش ساعت ۲ بعدظهر روز یکشنبه بر اثر کهولت سن بیمار شد و درسن نود وپنج سالگی در منزل نوه دختری‌اش چشم از جهان فرو بست. وی را در نیشابور، مجاور مزار شیخ فرید الدین عطار نیشابوری به خاک سپردند.

کد خبر : ۲۹۸۲۶۷