خبرگزاری کار ایران

شبی به یاد " شیون فومنی" برگزار می‌شود

مراسم نکوداشت شیون فومنی شاعر گیلانی نامدار در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، فرزند و متولی آثار فرهنگی و ادبی شاعر معاصر «شیون فومنی» در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مراسم نکوداشت شیون به همت موسسه رادنواندیش با همکاری فرهنگسرای ارسباران با حضور چهره‌های نامدار شعر و موسیقی معاصر، اهالی هنر و فرهنگ و علاقمندان شعر و ادبیات به منظور ارج نهادن به مقام و منزلت ادبی این فرهیخته که از مفاخر فرهنگی و از شاعران موفق دو زبانهٔ معاصر در حوزه شعر گیلکی و شعر فارسی است برگزار می‌گردد.

حامد فومنی افزود: در این مراسم علاوه بر اجرای ترانه‌های گیلکی شیون فومنی توسط گروه کر «مهرورزان» به سرپرستی «شاهرخ شیردوست»، استاد علی جهاندار خواننده نامدار موسیقی اصیل ایرانی نیز بر اساس غزلی از شیون فومنی قطعاتی را اجرا خواهد نمود.

وی اضافه کرد: دکتر محمد سریر موسیقیدان معاصر و دکتر احمد ابومحبوب استاد ادبیات دانشگاه نیز در مراسم مذکور به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت و تصاویر شعرخوانی شاعر به همراه دیدگاه‌های ادبی و هنری هنرمندان و شاعران سر‌شناسی چون: جمشید مشایخی، نادر گلچین، شمس لنگرودی، محمدعلی بهمنی، حافظ موسوی، دکتر قدمعلی سرامی و حسین محجوبی پیرامون شعر و جایگاه ادبی شیون فومنی منعکس خواهد شد.

متولی آثار فرهنگی و ادبی شیون فومنی درباره شخصیت این شاعر مردمی، اظهار کرد: شیون فومنی هم شاعر بود هم معلم، و علاوه بر رابطه پدر و فرزندی، رابطه استاد و شاگردی و مرید و مرادی همیشه در بین ما حاکم بود.

وی با بیان اینکه شیون فومنی به واسطه ارتباط مداوم با جامعه، شخصیتی به معنای واقعی کلمه مردمی داشت، افزود: ویژگیهای رفتاری ایشان در اشعارش هویدا است به طوری که وی شاعری عاشق و عاشقی شاعر بود و به دغدغه‌های افراد جامعه خیلی توجه می‌کرد.

فرزند ارشد شیون فومنی افزود: او انسانی متواضع، مهربان و مردمی بود که در رفتار اجتماعی خود را همسو با آحاد مردم می‌دید و نگاهی جامعه‌شناختی و روان‌شناسانه به هستی و مردم داشت که این تفکر در تمامی آثارش مشهود است.

وی با بیان اینکه شیون فومنی شاعرانه زیست و شاعرانه کوچ کرد، ادامه داد: ایشان خود را نه فقط منتسب به فومن و گیلان بلکه خود را متعلق به کل خاک می‌دانست.

متولی آثار فرهنگی شیون فومنی در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم شبی به یاد شیون فومنی تصریح کرد: ایشان از شاعران تاثیرگذار و زبانزد و مانا در حوزه شعر گیلکی و از شاعران نامدار و توانای شعر و ادب فارسی، ترانه سرا و غزلسرای بنام در پهنهٔ شعر معاصر محسوب می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه دوام و قوام شعر و ادبیات معاصر بر پیشانی امثال شیون فومنی است، تصریح کرد: مراسم نکوداشت علاوه بر قدردانی و پاسداشت شخصیت ادبی، پیام ویژه‌ای برای جامعه و نسل امروز و فردا خواهد داشت و تجلیل از چهره‌هایی که نقش بسزایی در ادب و فرهنگ این مرزوبوم دارند باعث خواهد شد این بزرگان هم به نسل جدید هم به متولیان فرهنگی معرفی شود.

گفتنی‌ست؛ میراحمد سید فخری‌نژاد با نام شاعری «شیون فومنی» متولد سوم دی ماه ۱۳۲۵ در شهرستان فومن بود که ۲۳ شهریور ۱۳۷۷ در پی بیماری کلیوی جامعهٔ شعر و ادب را به سوگ نشاند.

از این شاعر برجسته آثار ارزنده‌ای در حوزهٔ ترانه، شعر گیلکی و فارسی به یادگار مانده است که توسط حامد فومنی فرزند و متولی آثار فرهنگی و ادبی شیون فومنی در دست تدوین و گردآوری است.

به منظور نکوداشت شیون فومنی، مراسمی روز جمعه ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۴ ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۲۹۸۱۹۳