خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی

سهم استان زنجان در صادرات کشور بسیار ناچیز است

سهم استان زنجان در صادرات کشور بسیار ناچیز اعلام کرد و گفت: مصالح ساختمانی مواد لبنی و شوینده در عراق دارای بازار مطلوب هستند که برخی از اینها از استان زنجان وارد به این کشور می شود که باید دراین راستا تلاش بیشتر شود.

به گزارش خبرنگارایلنا از زنجان، غلامحسین جمیلی،در جمع  خبرنگاران، با اشاره به فعالیت‌های اتاق بازرگانی در سراسر کشور،  اظهار کرد: این دوره از فعالیت‌های اتاق‌های سراسر کشور می‌تواند دوره متفاوتی در این شرایط اقتصادی باشد.

جمیلی، با بیان اینکه دوره تحریم در حال فروپاشی‌ست،  افزود: رویکرد دولت یازدهم در این دوره متفاوت‌تر خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی توجه به بخش خصوصی را در این دوره مهم ارزیابی کرد و گفت: مهمترین  برنامه‌ اتاق زنجان  در حال حاضر توسعه وگسترش روابط بین المللی در تجارت است.

جمیلی، با اشاره به عملکرد گذشته در این زمینه افزود: در این حوزه آنگونه که باید کارشده باشد نشده است.

وی، با بیان اینکه ما فاقد توانایی دستیابی به جایگاه اصلی خود دراین حوزه بودیم، اظهار کرد: این فعالیت‌ها و جایگاه در حال حاضر در شان و منزلت ما نیست.

جمیلی با اشاره به مهیای این شرایط برای شتاب دادن به این مقوله دعوت از سفرا به استان را از اهم اقدامات برشمرد وگفت: شناسایی پتانسیلها، حجم مبادلات، توجه به توسعه اقتصادی، گردشگری و وجود پتانسیلهای ویژه حائز اهمیت است.

وی،  برنامه‌ریزی دقیق و جامع دراین زمینه را مهم ارزیابی کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های در خارج از کشور مانند نمایشگاه چک و در حاشیه آن برگزاری اجلاس مهم در راستای توسعه اقتصادی می‌تواند دارای نقش اساسی در رشد وتوسعه اقتصادی برای کشور و استان زنجان باشد.

 جمیلی، استان زنجان را در این راستا دارای قابلیت‌های موثر بیان  کرد و گفت: بزودی سفیر نروژ، اتریش و تایلند ازصنایع استان زنجان بازدید خواهند کرد.

 جمیلی در ادامه افزود: استان زنجان شاهد بازدید سفرای روسی، انگلیسی و ترک نیز خواهد بود.

وی، سفر به کشور هند در حوزه آی تی وچین را برای توسعه اقتصادی  در سال‌جاری مهم دانست وگفت: اتاق زنجان بر محور آموزش و پژوهش دارد.

این مسئول در استان ، اتاق زنجان را پیشتاز آموزش در حوزه آموزش کاربردی عنوان کرد و گفت: اتاق در این زمینه برای آینده با ساختار جدید به کار خود ادامه خواهد داد.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن وکشاورزی زنجان ، ارتقای بدنه کارشناسی دراین راستا را مهم ارزیابی کرد و گفت: اتاق در شرایط کنونی کشور بعد از دستیابی به توافق هسته‌ای با وجود فضای دیپلماسی حاکم بر فضای اقتصادی درصدد توسعه فضای اقتصادی با پرهیز از مصرف‌زایی در حال حرکت است.

جمیلی، با بیان اینکه  به واسطه تحریمها مصرف‌گرا شدیم و از تولید فاصله گرفتیم که با تغییر و بازنگری الگوهای مصرف باید دراین زمینه موثر باشیم اظهارکرد: بحث رقابت‌پذیری و توجه به رقابت‌پذیری بنگاه‌ها بدون استفاده از فرصت‌های انحصار طلبانه را باید به سمت وسویی ببریم که فرصت حضور در بازارهای جهانی داشته باشیم.

وی با اشاره به تلاش برای رقابت‌پذیری مناسب بین واحدهای تولیدی افزود: قیمت تمام شده کالاها در این زمینه می‌تواند در ایجاد فراهم کردن شرایط عرضه محصولات و یا تامین مواد اولیه واحدها  بوجود آمدن آرامش و ثبات قیمت در بازارحائز اهمیت در این زمینه جزو شایط پساتحریم عنوان کرد.

وی، رتبه‌بندی را دراین زمینه حائز اهمیت است و مجموعه فعالیت‌های اقتصادی را بر مبنای تشکل واحد وعضو در واحدی منسجم برای پایش و رتبه بندی اساسی دانست وگفت: ساختار فعالیت شورای گفت‌وگو ساختار متفاوت است در شورا همه افراد فعال در حوزه کسب و کار با دلایل و مستندات با کارشناسی و ارزیابی با جمع بندی به راهکار می‌رسد.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن وکشاورزی زنجان ، اضافه کرد: خیلی از واحدها  به صورت زیر پله‌ای فعالیت می‌کنند که از پرداخت مالیات‌ها نیز شانه خالی می‌کنند، اتاق در صدد شناسایی واحدهای فعال مخفیانه است.

جمیلی شناسایی جدی فعالیت  واحدهای متخلف و مخفیانه را در زمینه پرداخت مالیاتی مورد توجه اتاق برشمرد وگفت: ایجاد شرایط رقابتی و مصرف کالاهای داخلی در راستای جلوگیری از کالاهای قاچاق موثر عنوان کرد.

 

کد خبر : ۲۹۷۸۱۵