خبرگزاری کار ایران

مدیر تحقیق و توسعه شرکت صنایع خالص‌سازان در گفت‌وگو با ایلنا

عزم ملی برای نوآوری و توسعه علم و فناوری لازم است

مدیر تحقیق و توسعه شرکت صنایع خالص‌سازان گفت: سیر تحولات زندگی بشر اکنون به جایی رسیده‌است که عصر حاکمیت علم و فناوری بر اقتصاد جهانی‌ست.

جواد مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در زنجان،  گفت: در ایران نیز تلاش‌هایی که در سال‌های بعد از انقلاب برای توسعه علم و فناوری انجام شده قابل تحسین است، اما در این راه ما نه تنها از نعمت زمان بر خوردار نیستیم، بلکه به کسب موفقیت بدون تلاش آگاهانه و مستمر نیز اعتقاد نداریم.

 مقدم با بیان اینکه خواسته‌ها به خود ی خود اتفاق نمی‌افتند افزود: بدون کسب قابلیت‌های توسعه علم و فناوری آینده ما صرفاً ادامه راه گذشته خواهد بود.

دانشیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی تبریز گفت: همه ما باید در هر جایگاهی از برنامه‌های علم و فناوری حمایت کنیم و این حمایت باید مانند دفاع و حمایت از آب و خاک کشورمان باشد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت صنایع خالص‌سازان روی زنجان، با بیان اینکه ما باید در راستای تعهد نسبت به توسعه علم و فناوری مشارکت کنیم تاکیدکرد: ما نیز در این زمینه باید مثل سایر کشورها و ملل پیشرفته جهان از طریق علم و فناوری به برتری رقابتی دست یابیم و قادر به نوآوری و توسعه آن باشیم و لازمه این کار هم بالا بردن احساس اطمینان است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در این راستا مدت زمانی است که به لحاظ غفلت از توجه به علم و فناوری بین آن گذشته درخشان و موقعیت‌های جدید پدید آمده جهانی فاصله افتاده است.

دارنده 21 مقاله برتر بین‌المللی، ارتقای علم و فناوری را به عنوان موضوعی اضطراری تلقی کرد و گفت: باید مسئولیت‌های تازه‌ای را برای پیشبرد علم و فناوری بر عهده بگیریم.

شرکت کننده 23 کنفرانس داخلی و 9 کنفرانس خارجی خاطر شان شد: هر اقتصادی که بدون یک نظام حمایتی تحقیق و توسعه در آرزوی صنعتی شدن باشد، دچار شکست خواهد شد.

مولف و مترجم چندین جلد کتاب درزمینه متالورژی "مواد" همچنین با تاکید بر اینکه ما باید در نگرش‌مان به موضوع تحقیقات نیز تجدیدنظر کنیم، اضافه کرد: یکی از الزمات در بخش تحقیقات ایجاد فضای رقابتی‌ست.

مقدم ادامه داد: ما باید از تقاضاهای لجام گسیخته و بی‌هدف در تحقیقات هم جلوگیری کنیم و توجه داشته باشیم که تحقیقات به معنی تحقیقات فراوان نیست.

مترجم کتاب استخراج هیدرو متالورژیکی و بازیافت، با بیان اینکه ما باید موقعیت تجاری آشکارتری برای تحقیق و توسعه در نظر بگیریم، افزود: تقویت فرآیند اثر بخشی تحقیقات نیز در جامعه حائز اهمیت است.

مقدم ادامه داد: امروزه دیگر ملاک تعداد طرح‌های تحقیقاتی نیست، بلکه ملاک میزان نوآوری و تحقیقات به بازار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت از تحقیقات بی‌هدف با اختصاص بیش از 2درصد تولید ناخالص ملی هم راه به جایی نخواهد برد، تاکید کرد: دستاوردهای تحقیق و توسعه باید اثر وسیع اقتصادی داشته باشد.

دانشیار دانشگاه سهند تبریز در بخشی ازاین گفت‌وگو با بیان اینکه باید فضای تحقیقاتی را رقابتی کرد، یادآورشد: برای این منظور باید یک سیستم فراگیر تحقیقات قراردادی به وجود آید.

مقدم،ابزارهای مؤثری برای هدایت تحقیق و توسعه به سمت حوزه‌های اولویت‌دار و حذف آن دسته از برنامه‌های تحقیقاتی که اهداف مبهمی چنین سیستمی را مهم ارزیابی کرد وگفت: اتفاقا مسئول این سیستم فراگیر قراردادی در اتحادیه اروپا یک استاد ایرانی است، ما نیز باید در این راستاامکانات را  فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید بدانیم که چرا به تحقیق و توسعه نیاز داریم و تحقیق و توسعه خود هدف نیست، تاکید کرد: تحقیق و توسعه یک ابزار است، ما باید به تحقیق و توسعه در سطح ملی و برای مقاصد کلان اقتصادی نگاه کنیم.

مقدم خاطرنشان شد: ما هنوز نتوانسته‌ایم بین تحقیقات و ایجاد ثروت رابطه معناداری ترسیم کنیم.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت صنایع خالص سازان روی زنجان، اضافه کرد: تحقیقات وقتی مطلوب است که در راستای رفاه ملی و توسعه کشور صورت گیرد و لذا هر تحقیقی به صرف تحقیق بودن مطلوبیت ندارد.

وی تحول امروزی نهادهای علم و تحقیق برای تجاری‌سازی دستاوردهای آن را مهم ارزیابی کرد و گفت: اکنون دیگر مراحل گذار از علم ناب و تحقیق برای تحقیق طی شده است و نهادهای علمی و تحقیقاتی باید به طور کامل و آشکار در خدمت اقتصاد و تجارت قرار گیرند.

مقدم با اشاره به اینکه ایجاد هر واحد تحقیق و توسعه، قبل از اینکه یک سرمایه‌گذاری شخصی در یک بنگاه خصوصی تلقی شود، یک سرمایه‌گذاری ملی‌ست و آثار مترتب بر آن، هم در سطح بنگاه و هم در سطح اقتصاد ملی نمایان می‌شود، تاکید کرد: واحد تحقیق و توسعه شرکت صنایع خالص‌سازان روی زنجان با اهداف یاد شده تأسیس شده و مدل جدیدی از ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت تحقیقات هدف‌دار ارایه کرده است.

مترجم کتاب‌های، روی،آلیاژها و ترکیبات آن،اصول متالورژی استخراجی و متالورژی استخراجی مس، با بیان اینکه در این واحد چندین دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در حین گذراندن پروژه‌های دانشگاهی خود هستند که رساله و پایان نامه‌های آنها بر اساس نیازهای صنعتی و پول‌ساز صنعت روی تعریف شده است،یادآورشد: در این مدل عضو هیأت علمی دانشگاه سه روز در هفته در واحد حضور دارد تا علاوه  بر رسیدگی و راهنمایی به دانشجویان خود در مقاطع ارشد و دکتری مدیر تحقیق و توسعه نیز بوده و اهداف اقتصادی شرکت را نیز دنبال کند.

دانشیار دانشگاه سهند تبریز، با اشاره به اینکه این تحقیقات هدف‌دار منجر به ارائه مقالات علمی بین‌المللی و کشوری نیز می‌شود، ابراز امیدواری کرد: در صورت نیاز صنعت ترجمه و تألیف کتاب مرتبط را نیز بر عهده می‌گیرد.

مقدم، با بیان اینکه به نظر می‌رسد این مدل بتواند الگوی مناسبی برای سایر صنایع جهت تقویت واحدهای تحقیق و توسعه کنونی و ایجاد واحدهای جدید شود، خاطر نشان کرد: از همه صاحب‌نظران جهت بازدید از هلدینگ خالص‌سازان و همفکری در زمینه تحقیق و توسعه و نوآوری دعوت به عمل می‌آید.

گفت‌وگو: زهرا ملابابائی

کد خبر : ۲۹۷۵۲۹