خبرگزاری کار ایران

ارومیه؛ شهری که در آن سینما نفس‌های آخر را می‌کشد

کمبود فضاهای فرهنگی در حوزه سینما همواره ‌یکی‌ از چالش‌های پیش روی ارومیه‌ست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ارومیه، این روز‌ها تابلو چوبی بالای سر در سینما تربیت تنها نشانی است که از این سینما باقی مانده است.

به بهانه مرمت و تعمیر دیوارهای فرسوده و تعویض صندلی‌های شکسته‌اش لازم بود که سینما تربیت ارومیه مدتی تعطیل شود و تغییرات اساسی کند اما نه چندین سال!

در طول چند سال فعالیت، این سینما به پخش فیلم‌های زیادی پرداخت که هنوز در خاطر مردم ارومیه و اذربایجان غربی هست.

شاید کسی در ارومیه عدم ویرانی این سینما را نداند ولی سوالی اهالی فرهنگ این شهر از مسئولان امر دارند این است که دلیل این تأخیر ۳ ساله ساخت‌وساز این سینما چیست که هیچ مسئولی حاضر نیست به طور شفاف درباره آن توضیح دهد.

حالا این سینما چه زمانی افتتاح خواهد شد یا به عبارت دیگر اصلا «افتتاحی در کار خواهد بود سوالی‌ست که به یکی از خواسته‌های اساسی مردم تبدیل شده است!

اما تنها زمان افتتاح مشکل این سینما نیست. سوال این است که آیا افتتاح این سینما به افزایش درآمدهای بخش فرهنگی شهر کمک خواهد کرد؟ یا باید منتظر دیدن صندلی‌های خالی سینما در زمان اکران فیلم‌ها باشیم؟ اینکه اضافه شدن دو سالن جدید، درآمد حاصل از بلیت فروشی سینما‌ها را بیشتر می‌کند یا تنها باعث تقسیم شدن همین مبلغ اندک می‌شود نیز خود جای بحث دارد. اما به هرحال برای یافتن پاسخ این سوال‌ها باید منتظر افتتاح بود که زمان آن هنوز مبهم است.

به هرترتیب در حالی که تعداد سینماهای جهان هر روز رو به پیشرفت است و اکران فیلم‌ها در آن سوی مرز‌ها با رقابتی غیر قابل وصف پیش می‌رود شهروندان تنها با یک پرده نمایشی در شهر روبرو هستند که در آن فیلم‌های اکرانی به نمایش گذاشته می‌شود.

سینما یک نیاز ملی و دستاورد انسانی است که در رشد و بالندگی فرهنگ و تمدن یک جامعه می‌کوشد. و این فضای فرهنگی بی‌شک از اساسی‌ترین و موثر‌ترین رسانه‌هایی است که در تدوام و گسترش و بقای فرهنگ و هنر واقعی یک جامعه حضوری فعال دارد.

آنچه که باید به آن توجه کرد، این است که ارومیه با برخورداری از جمعیتی بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر، بالطبع نیاز به امکانات و تسهیلات فرهنگی رفاهی و البته تفریحی بسیاری دارد که یکی از این امکانات می‌تواند سینما باشد.

مردم ارومیه در گذشته سالن‌های سینما زیادی را به یاد دارند که هر کدام بنا به دلایلی یا سوخت یا آتش گرفت ولی هیچ کدام حتی نتوانست به یک نمایشخانه تبدیل شود ولی ان سینما‌ها امروزه هرکدام به فروش انواع محصولات گوسفندی و... تبدیل شده‌اند.

و ارومیه که اسم کلانشهری آن گوش هفت آسمان را پر کرده است تنها سه سالن سینما دارد که شاید آنها آخرین نفس‌های خود را می‌کشند.

کد خبر : ۲۹۶۸۰۶