خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی

کثرت رسانه‌ها در گیلان یک امتیازست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به پیشینه غنی مطبوعاتی در استان، گفت: کثرت نشریات برای گیلان یک امتیاز است.

به گزارش ایلنا از رشت، فیروز فاضلی در همایش تجلیل از خبرنگاران استان گیلان که امروز در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا (ص) رشت برگزار شد، اظهار کرد: مطابق آخرین آمار، گیلان با داشتن 181 نشریه از لحاظ تعداد کل نشریات دارای رتبه ششم کشور است که در روزنامه رتبه چهارم، هفته‌نامه رتبه سوم و پایگاه‌های خبری رتبه چهارم را داراست.

وی درباره فهرست درخواست‌های مجوز نشریات در گیلان، گفت: 4 درخواست روزنامه، 7 هفته‌نامه، 4 دوهفته‌نامه، 11 ماهنامه، یک دوماهنامه و یک دوفصلنامه در دست بررسی داریم.

فاضلی با اشاره به فعالیت 34 پایگاه خبری تحلیلی دارای مجوز در گیلان، افزود: همچنین 17 مورد درخواست صدور مجوز فعالیت برای پایگاه‌های خبری در استان داریم که ان شاءالله به زودی مجوز برای آنها صادر خواهد شد.

این مسئول فرهنگی، گیلان را دارای پیشینه غنی در مطبوعات دانست و کثرت نشریات در استان را یک امتیاز در عرصه اطلاع‌رسانی خواند و تصریح کرد: باید از این امکانات و فضا برای اطلاع‌رسانی وسیع‌تر بهره‌مند شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به مباحث مطروحه خبرنگاران درخصوص یارانه، بیمه و... یادآور شد: بسته حمایتی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از فعالان مطبوعاتی که هر ساله مطرح می شود دارای اولویت‌های موضوعی و کمی است.

فاضلی درباره اولویت‌های موضوعی، تصریح کرد: یارانه نشریاتی که حداقل 60 درصد از زمینه انتشار آنها به موضوعات چون قرآن، احکام اسلامی و شعائر دینی - فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس - ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی - هر یک از محورهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی - ترویج زبان فارسی - پرهیز از واگرایی و تحکیم همبستگی ملی - افزایش سواد علمی جامعه اختصاص یابد تا سه برابر افزایش می‌یابد.

به گفته فاضلی؛ دفتر اصلی نشریاتی که دارای سرپرستی‌های استانی هستند، به منظور تشویق روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به بیمه همکاران دفاتر استانی خود برای پنج روزنامه و خبرگزاری اول کشور تا سقف 80 نفر و برای سایر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها تا 40 نفر یارانه بیمه به صورت جداگانه تعلق می‌گیرد.

وی نکته قابل توجه را در این بخش این مورد عنوان کرد: در صورت شکایت خبرنگاران تمام وقت یک رسانه از نداشتن بیمه، آن رسانه از فهرست یارانه بیمه حذف می‌شود و همچنین به منظور حمایت از روزنامه‌نگاران،  روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها و دوهفته‌نامه‌هایی که اساسا لیست بیمه‌ای نداشته باشند از هرگونه حمایت محروم خواهند بود.

کد خبر : ۲۹۵۶۶۶