خبرگزاری کار ایران

هوشنگ بازوند

افزایش فرهنگ کار و خودباوری در توسعه لرستان بسیار موثر است

بازوند با اشاره به اینکه استان برای توسعه نیازمند سرمایه اجتماعی است، یادآور شد: افزایش فرهنگ کارو خودباوری نیز در توسعه استان بسیار موثر است.

به گزارش خبرنگار ایلنااز خرم آباد، هوشنگ بازوند ظهر یکشنبه در دهمین جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر لرستان اظهار کرد: استان برای توسعه نیازمند سرمایه اجتماعی‌ست، و افزایش فرهنگ کار و خودباوری نیز در توسعه بسیار موثر است.

وی به عدم اعتماد به بخش خصوصی و احساس غربت این بخش در لرستان اشاره کرد و گفت: در استان ما اصطکاک زیادی در مسیر توسعه وجود دارد که اصطکاک بیش از حد خستگی به بار آورده و هزینه توسعه را بالا می‌برد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه برای رقابت باید هزینه کالای تولید شده در استان پایین بیاید، ادامه داد: زمانی هزینه پایین می‌آید که اصطکاک پایین بیاید.

یازوند با بیان اینکه عده‌ای داخل استان از رتبه اول بیکاری بودن لرستان لذت می‌برند، تصریح کرد: بیکاری بالا یکی از موانع توسعه و ورود سرمایه‌گذار به استان است و با گدایی و ترحم و خواهش و تمنا توسعه صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: اینکه نتوانیم از ۵۰۰ هزار میلیارد نقدینگی موجود در کشور چهار هزار میلیارد تومان را وارد لرستان کنیم نشانه ضعف ما است.

وی کاهش سه رتبه‌ای بیکاری لرستان را خواست همه در استان دانست و عنوان کرد: امروز دنبال ساخت زیرساخت‌هایی چون راه‌آهن و فرودگاه هستیم و با وجود رقابت سخت با استانهای دیگر اما اگر در سال ۹۴ بخواهیم باز می‌توانیم این رتبه را کاهش دهیم.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه توسعه سطحی رضایتمندی کوتاه مدت و کاذب دنبال دارد، ادامه داد: توسعه عمقی منافع مردم را تامین می‌کند و اگر سرانه درآمدی مردم افزایش پیدا کند توسعه صورت می‌گیرد.

بازوند با اشاره به اینکه در حد فاصل بین دو شاخص سرانه درآمدی و سرانه مصرف عوامل ضدتوسعه وجود دارد، تصریح کرد: شاخص سرانه درآمدی لرستان ۲۸ یا ۲۹ کشور و شاخص سرانه مصرف آن پنجم یا ششم کشور است که این شکاف و فاصله بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه واقعی باید جای عده‌ای این دو شاخص در استان عوض شود، افزود: حداقل این دو رقم باید به هم نزدیک شوند چرا که این رتبه‌ها نشان می‌دهد ما سالیانه برای سفر و... باید هزینه‌هایی از بانک یا جاهای دیگر قرض بگیریم.

استاندار لرستان یادآور شد: در شکاف بین دو شاخص سرانه درآمدی و سرانه مصرف در استان بیکاری، اعتیاد، بزهکاری، موانع سرمایه‌گذاری و ضعف سرمایه اجتماعی استان وجود دارد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه شرایط بخش خصوصی ما با سایر استانها فرق می‌کند، یادآور شد: گاهی ما به دنبال ساختن بخش خصوصی جدید هستیم که بخشنامه‌های دوپهلو و قابل تفسیر موجود نمی‌تواند مشکل ما را حل کند.

بازوند با بیان اینکه تامین اجتماعی باید به توسعه کشور کمک کند، یادآور شد: تامین اجتماعی سختگیرانه عمل کرده و بسیاری از تولیدکنندگان مشکل تامین اجتماعی دارند.

وی با بیان اینکه قانون مالیاتها باید اصلاح شود، افزود: رونق اقتصادی با وجود این قوانین و بخشنامه‌های قابل تفسیر به سختی صورت می‌گیرد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه استعلام گرفتن از ادارات از مشکلات بخش خصوصی است، ادامه داد: یک ساختمان داخل استانداری در حال ساخت است که در آن نمایندگان دستگاههای اجرایی موظف هستند تا پایان وقت موافقت اصولی یک روزه صادر کنند که تا حدود ۱۵ روز آینده افتتاح می‌شود.

 

کد خبر : ۲۹۴۶۳۳