خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

نبود پزشکی قانونی معضل بزرگ مردم پلدختر

نبود پزشکی قانونی مشکلات زیادی برای مردم و دستگاه های مرتبط در شهرستان پلدختر بوجود آورده که این امر موجب اعتراض مردم شهرستان شده است .

نبود پزشکی قانونی در شهرستان حدود یکصد هزار نفری پلدختر مشکلاتی را برای مراجعان به پزشکی قانونی بوجود آورده که به معنای واقعی کلمه مشکل آفرین و قابل چشم پوشی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از مردم  با مراجعه به دفتر ایلنا در شهرستان پلدختر مراتب نارضایتی خود را از نبود پزشکی قانونی در این شهرستان اعلام کردند.

یکی از شهروندان در این زمینه اظهار کرد: یکی از اهالی شهرستان بر اثر رانندگی جان خود را از دست داد و زمانی که بستگان وی اقدام به تدفین جسد کردند به علت نبود پزشکی قانونی در شهر پلدختر به خانواده عنوان شده، جسد را باید به پزشک قانونی مرکز استان (خرم آباد) در فاصله 110 کیلومتری انتقال دهید و این انتقال 15 میلیون ریال هزینه در برداشت.

"م – قنبری" افزود: با توجه به این که متوفی از محرومان روستا بود، تامین چنین هزینه‌ای بسیار مشکل بود و در این راستا بارها به علت نبود پزشکی قانونی مشکلاتی برای مردم بوجود آمده است، ضرورت دارد در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

شهروند دیگر پلدختری گفت: مردم این شهرستان به علت نبود پزشکی قانونی مجبورند برای موارد مربوط به پزشکی قانونی از قبیل فوت، نزاع و مصدومیت به مرکز استان مراجعه کنند که این مسئله مشکلات عدیده‌ای به دنبال دارد .

"محمد عینی" افزود: نبود پزشکی قانونی در پلدختر با اعتراض گسترده مردم مواجه شده است و مردم شهرستان از سرگردانی اجساد خود به شدت معترض هستند.

یکی از شهروندان که مادرش به رحمت خدا رفت، با چشمانی اشکبار از مسوولان خواست برای ایجاد پزشکی قانونی در شهرستان اقدام جدی به عمل آورند و مردم را از سرگردانی و سردرگمی نجات دهند زیرا برای انجام کارهای پزشکی قانونی باید مسیر پلدختر – خرم آباد و بالعکس را طی کرد.

" سلیمانی" افزود: رفت و آمد و طی مسافت 220 کیلومتر رفت و برگشت و رنج سفر و سختی راه برایم اهمیت ندارد اما چرا شهرستانی با چنین جمعیتی از وجود مرکز پزشکی قانونی محروم باشد .

وی گفت: پزشکی قانونی تنها برای رسیدگی به امور متوفیان نیست بلکه بسیاری از کارها با حضوردر این مرکز گره خورده است.

فرماندار پلدختر گفت: سازمان پزشکی قانونی یکی از نهادهای بسیار مهم و ضروری در جامعه محسوب می‌شود که وظایف بسیار گسترده‌ای دارد.

"قدرت اله ترابی نژاد" افزود: مدتی است که شهرستان پلدختر از نبود پزشکی قانونی رنج می‌برد و این موضوع باعث شده که شهروندان برای انجام امور پزشکی قانونی به مرکز استان مراجعه کنند که در این راستا با مشقاتی همراه است.

وی با بیان اینکه پزشکی قانونی نقش مهمی در ثبت وقایع حیاتی دارد گفت: وجود پزشکی قانونی در هر شهرستانی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: مردم شهرستان برای انجام امور مربوط به پزشکی قانونی از جمله گواهی صدمات ناشی از حوادث و نزاع ، صدور جواز دفن و غیره مجبور به سفر به مرکز استان هستند که این امر مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد و هزینه‌های زیادی را بر آنان تحمیل می‌کند.

فرماندار پلدختر گفت: برای پزشکی قانونی به جد پیگیر موضوع هستیم که این مشکل را ظرف چند روز آینده حل کنیم.

سرپرست بهداشت ودرمان پلدختر گفت: پزشک قانونی مربوط به حوزه دادگستری است و زیر نظر آن انجام وظیفه می‌کند و از آنجایی که پزشک قانونی، پزشک سیستم بهداشت و درمان و استخدام این نهاد است و چند سال است که در این رابطه شبکه بهداشت و درمان شهرستان همکاری می‌کند.

"احمد کرموند" افزود: این شبکه امکانات لازم نظیر مکان سکونت و محل کار در اختیار وی قرار داده است با توجه به امکانات موجود پزشکی قانونی می‌تواند در این فضا خدمات دهی کند.

وی گفت: پزشکی قانونی پلدختر به علت انگیزه‌ها و دلایل شخصی خود در تیرماه سال جاری استعفای خود را به صورت کتبی اعلام کرده است.

وی افزود: به نظر من شهرستان به پزشکی قانونی نیازمند است با توجه به بعد مسافت پلدختر تا مرکز استان (خرم آباد) و نظر به بالا بودن آمار جرایم در شهرستان ضرورت دارد تا در کمترین زمان ممکن پزشکی قانونی آن مشخص شود و یا مسوولان مربوطه ادامه کار وی را میسر سازند و یا فکر دیگری کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: با توجه به تجربیات چندین ساله‌ای که پزشکی قانونی سابق دارد، رییس دادگستری شهرستان در وی ایجاد انگیزه کند و او را مورد حمایت قرار دهد تا امکان ماندگاریش در شهرستان فراهم شود و در غیر این صورت فکر دیگری کنند.

کرموند افزود: همکاران پزشک شبکه بهداشت و درمان هستند در صورت تمایل دادگستری، شبکه بهداشت آمادگی معرفی پزشک را دارد و دیگر بقیه کارها و استعلام آن را دادگستری خود انجام دهد.

وی آمادگی شبکه بهداشت و درمان شهرستان را جهت هرچه زودتر مشخص شدن پزشکی قانونی برای همکاری با دادگستری اعلام کرد.

وی خاطر نشان کرد: پزشکی قانونی مربوط به بهداشت و درمان شهرستان نیست بلکه این شبکه تنها برای رفاه حال مردم همکاری کرده که پزشکی قانونی در فضای بهداشت و درمان انجام وظیفه کند.

کرموند افزود: بیمارانی که در بیمارستان شهرستان فوت کنند گواهی فوت آنها صادر می شود اما بیمارانی که به دلایلی مرگ مشکوک دارند و یا ممکن است نامه انتظامی داشته باشند باید پزشکی قانونی آنها را معاینه کند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: با توجه به این که پزشکی قانونی استعفا داده است مردم باید جهت کار پزشکی قانونی مسافت پلدختر – خرم آباد و بالعکس را با تحمل هزینه های ایاب و ذهاب و اتلاف وقت و انرژی مخاطرات جاده را به جان بخرند که جا دارد مسوولان امر تدابیر عاجلی در جهت رفع این مشکل بیاندیشند.

خبرنگار:احسان  مهرابی

کد خبر : ۲۹۳۹۳۷