خبرگزاری کار ایران

گزارشی از ناکامی پروژه راه‌آهن به کرمانشاه

صدای سوت این قطار شنیدنی نیست

در پی اعلام چندباره شنیدن صدای سوت قطار در کرمانشاه؛ بازهم می‌بینیم که صدای سوت این قطار هنوز برای مردمان این استان شنیدنی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اعلام شنیدن صدای سوت قطار در کرمانشاه هر چند وقت یک بار از سوی مسئولان استان و تیتر شدن آن توسط رسانه‌ها شاید دیگر برای مخاطبان و شهروندان جذابیتی نداشته باشد.

چرا که مردم استان این موضوع را چند سالی است که می‌شنوند و هر سال هم شاهد عدم تحقق آن بوده‌اند. کلنگ راه آهن غرب کشور که هدف غایی آن رسیدن به مرز خسروی و اتصال کشورمان از طریق عراق به اروپا بود در سال 84 به زمین زده شد و پس از گذشت چند سال، زمان بهره‌برداری و افتتاح آن سال 92 اعلام شد.

اعتبارات راه آهن غرب کشور قطره‌چکانی است

 وعده‌ای که هرگز به حقیقت نپیوست و عملیات اجرایی این پروژه با حرکتی لاک‌پشتی و به اذعان مسئولان با اعتبار قطره چکانی به مسیر خود ادامه می‌داد.

 سال 92 گذشت و خبری از شنیدن سوت قطار در کرمانشاه نشد و تحقق این مهم به سال بعد موکول گردید که در این سال هم اتفاق خاصی روی نداد و موضوع به سال 94 واگذار شد تا اینکه معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه از افتتاح قطعه ملایر به کرمانشاه تا پایان نیمه نخست سال آتی خبر داد که بدین ترتیب سال جاری را نیز در حالی سپری خواهیم کرد که صدای سوت قطاری در کرمانشاه شنیده نخواهد شد.

مجتبی نیک‌کردار با اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در بودجه امسال 168 میلیارد تومان اعتبار ریالی و 67 میلیون دلار فاینانس به این قطعه اختصاص یافته است.

5

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه درباره آخرین وضعیت احداث راه‌آهن غرب کشور افزود: برای تکمیل این پروژه 30 هزار تن ریل در حال خریداری است.

نیک کردار گفت: کار ریل‌گذاری راه‌آهن غرب، ایستگاه فیروزان در نزدیکی نهاوند در 90 کیلومتری کرمانشاه در حال انجام است و تا چند ماه آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

این مسئول در خصوص قطعه کرمانشاه به خسروی هم تاکید کرد: این قطعه نیز در مرحله انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم است و امیدواریم تا ماه آینده این مسئله نهایی شده و تمام پروژه ظرف مدت 2 سال زمان پیش بینی شده به بهره‌برداری برسد.

پیمانکاران برای تحویل پروژه عجله‌ای ندارند

هرچند که سخنان این مسئول درباره پروژه راه‌آهن ملایر به کرمانشاه دلگرم کننده است اما بعضی از شهروندان امید چندانی به تحقق موضوع در موعد مقرر ندارند.

مرادزاده به عنوان یک شهروند با اشاره به اینکه اگر نظارت دقیق و پیگیری لازم صورت پذیرد قطعا پروژه به سرانجام خواهد رسید، در این‌باره به خبرنگار ایلنا می‌گوید: متاسفانه در بیشتر پروژه‌های استان نظارت لازم وجود نداشته و پیمانکاران برای تحویل پروژه در سررسید عجله‌ای ندارند.

4

وی به پروژه‌های نیمه‌کاره و بعضا رها شده کرمانشاه اشاره کرده و ادامه می‌دهد: در حال حاضر در سطح شهر شاهد پروژه‌های فراوانی هستیم که یا رها شده‌اند و یا عملیات اجرایی آنها به کندی پیش می‌رود که این موضوع علاوه برنازیبا کردن سیمای شهر، نوعی دلسردی نیز برای شهروندان ایجاد می‌کند.

تاخیر در اتمام پروژه‌ها مردم را آزار می‌دهد

احمدیان هم به عنوان یک راننده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: اگر مسئولان بخواهند می‌توانند پروژه‌ها را در زمان‌های تعیین شده از پیمانکاران تحویل بگیرند اما چون عزمی راسخ را در این باره شاهد نیستیم می‌بینیم که اکثر پروژه‌ها چندین سال به طول می‌انجامد و مردم را آزار می‌دهد.

این شهروند می‌افزاید: نمایندگان مجلس می‌توانند با رایزنی و اتحاد خودشان منابع مالی پروژه‌ها را تامین کنند و بدین ترتیب به پیشرفت استان کمک کنند.

وی ادامه می‌دهد: چند سالی است که مسئولان وعده شنیدن صدای سوت قطار در کرمانشاه را می‌دهند در حالیکه هنوز هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده و با وجود اینکه پروژه راه‌آهن غرب کشور در استان‌های مرتبط با موضوع یا به اتمام رسیده و یا در حال اتمام است اما در کرمانشاه اقدام درخوری صورت نگرفته است.

2

بابایی‌راد نیز به عنوان یک بازاری در این‌باره به ایلنا می‌گوید: شعار انتخاباتی بسیاری از نمایندگان فعلی مردم کرمانشاه در مجلس پیگیری این موضوع و به سرانجام رساندن آن بود که متاسفانه اکنون شاهد اتمام دوره نمایندگی آنها هستیم در حالیکه به نظر می‌رسد در این باره کاری نکرده و مسئله را در حد همان شعار باقی گذاشتند.

وی گفت: به نظر می‌رسد که زیرسازی راه‌آهن تا کرمانشاه کشیده شده و مسئولان امر اوایل سال 92 از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی پروژه خبر دادند و به همین دلیل هم آن سال را سال رسیدن قطار به کرمانشاه اعلام کردند اما آنچه در عمل دیدیم غیر از این بود.

این شهروند می‌افزاید: فاصله 90 کیلومتری فیروزان تا کرمانشاه چندان چشمگیر نیست که این پروژه نتواند در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد. بخش دیگری از این پروژه یعنی حدفاصل بین کرمانشاه تا خسروی حدود 200 کیلومتر را در بر می‌گیرد که با وجود شواهد موجود به نظر می‌رسد هنوز عملیاتی روی آن صورت نگرفته است که این موضوع هم می‌تواند تحقق کامل پروژه در سررسید را به تعویق بیندازد .

گزارش: محمد جمشیدی

 

کد خبر : ۲۹۲۵۹۹