خبرگزاری کار ایران

فرماندار کرج در گفت‌وگو با ایلنا

پاکسازی روستاهای خسارت دیده امروز به پایان می‌رسد/پل‌های غیراستاندارد عامل افزایش خسارات سیل

فرماندار کرج احداث پل‌های دست ساز و غیر استاندارد روستایی را علت اصلی آمار بالای خسارات سیل در روستاهای البرز اعلام کرد.

محمد تقی ایرانی به خبرنگار ایلنا در کرج، گفت: روستای 278 خانواری سیجان، در 17 کیلومتری جاده چالوس، بیشترین خسارات جانی و مالی را متحمل شده است.

ایرانی با اعلام  پیدا شدن جنازه یک دختر بچه 4 ساله در "گرمدره" افزود: علاوه بر کشف و تحویل اجساد 4 زن و دو مرد به پزشک قانونی، با پیدا شدن جسد این دختر 4 ساله در گرمدره، آمار قربانیان سیل اخیر در البرز تا به این لحظه به 7 تن رسیده است.

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از خسارات وارد شده در دست نیست گفت: تا به این لحظه، لاشه بیش از 100 خودرو که در حاشیه رودخانه‌های جاده چالوس متوقف بوده‌اند و سیل آنها را با خود برده بود، پیدا شده است.

ایرانی با اشاره به آسیب پذیرشدن بافت روستایی به دلیل سهل‌انگاری‌ها، عدم رعایت حریم رودخانه و ساخت‌و سازهای غیر مجاز در بستر رودخانه‌ها خاطرنشان کرد: طغیان رودخانه و سرازیر شدن آب به سمت خانه‌ها به دلیل مسدود شدن جریان آب در زیر پل‌های دست‌ساز و غیر استاندارد روستایی با ارتفاع کم، از عوامل اصلی آمار بالای خسارات سیل در روستاهای البرز  بوده است.

وی با اشاره به ابتکار دهیار روستای سیجان در بیمه کردن منازل این روستا بیان کرد: خوشبختانه با ابتکار دهیار این روستا، علاوه بر تعهد سازمان بیمه‌گر در جبران خسارت، مصوب شد بنیاد مسکن و شورای مدیریت بحران استان، مبلغ 2 میلیون برای تعمیر و 15 میلیون تومان وام قرض الحسنه، برای بازسازی در اختیار قربانیان و خسارت دیدگان روستای سیجان و سایر روستاهای خسارت دیده البرز قرار دهد.

ایرانی، با بیان اینکه تمامی راهها و محورهای روستایی البرز باز است خاطرنشان کرد: کار پاکسازی روستاهای خسارت دیده تا بعدازظهر امروز به پایان می‌رسد.

کد خبر : ۲۹۱۷۲۱