خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد

مرقد امام‌زاده سید علی پلدختر در تاریکی مطلق! کم‌کاری محرز مسئولان

بقعه متبرکه امامزاده سیدعلی در منطقه دره سید پلدختر قرار دارد این امام‌زاده به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای جنگلی و واقع شدن در مسیر غار کوگان، غار ماهیان، ظرفیت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک قطب مذهبی، توریستی و گردشگری را داراست و می‌طلبد طرح توسعه این امامزاده همچون گذشته که در اولویت کاری مدیریت ارشد وقت استان بود در این دوره نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم‌آباد، عصرپنج‌شنبه‌ها و شب‌های جمعه صحن و سرای امام‌زاده سید علی مملو از زائران آن حضرت است که با خیرات میوه و شیرینی یاد گذشتگان خود و امام‌زاده سید علی را گرامی می‌دارند. این امام‌زاده در 80 کیلومتری مرکز استان قرار دارد و تقریبا در 70 کیلومتری شهر پلدختر است کارهای عمرانی و ساخت‌و ساز حرم و اطراف این امام‌زاده چند سال گذشته توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، هیات امنا، خیرین و اعتبارات دولتی صورت گرفته و به نوعی این امام‌زاده برای زیارت زوار مهیا شد.

راه دسترسی، احداث ساختمان، نصب گنبد، استقرار خادم، لوله‌کشی آب، از جمله اموراتی بوده که تاکنون برای احیای این بعقه متبرکه توسط مسئولان و خیرین انجام شده اما کافی نیست چرا که با بازدید از این مکان مذهبی با کاستی‌های زیادی مواجه شدیم که صدای اعتراض زوار و خادمان این بنای مذهبی نیز درآمده و خواستار رسیدگی مسئولان جهت برطرف کردن مشکلات امام‌زاده شدند.

از شواهد پیداست این بعقه متبرکه با تبدیل شدن به قطب توریستی و مذهبی فاصله‌های زیادی دارد و این واقعیت فقط در حد شعار مانده و تاکنون رنگ عملی بخود نگرفته است.

یکی از معضلات که مشکلات عدیده‌ای بوجود آورده و البته بعید به نظر می‌رسد هیچ امام‌زاده‌ای در سطح کشور با آن مشکل روبرو شده باشد، نداشتن برق و سیستم روشنایی است، بطوری‌که این بعقه متبرکه روزانه به ویژه اواخر هر هفته پذیرای زوار زیادی از شهرهای خرم آباد، اهواز، دزفول، شوش،دورود ، پلدختر، اصفهان اندیمشک ، قزوین، و......  سالهاست در تاریکی مطلق بسر می‌برد.

این معضل با شعار تبدیل این بعقه متبرکه به قطبی توریستی و مذهبی برای مسافران همخوانی ندارد و جای بسی تامل دارد که چگونه مسئولان نسبت به برق‌رسانی به این مکان مذهبی تاکنون کوتاهی کرده‌اند.

در طول مسیر که برای بازدید از این بنای مذهبی در حرکت بودیم چشممان به تیرهای برقی افتاد که تا دو سه کیلومتری این امام‌زاده نصب شده‌اند بدون آنکه سیم، کابل، تابلو و یا چراغی روی آنها نصب شده باشد.

از وضعیت ظاهری تیرهای برق متوجه شدیم که سال‌هاست به حال خود رها شده‌اند.

آیا اگر راه و روش امامان و نوادگان آنها راچراغ راه زندگی خود می‌دانیم پس چرا نسبت به اعطای روشنایی به بنای ساختمانی و اطراف امام‌زاده‌گان بخصوص در لرستان اهمیتی قائل نشدیم ؟!!

چرا مدیر عامل اداره برق استان در مدت مدیریت چند ساله خود هیچ توجه‌ای به این مکان مقدس و مذهبی نداشته است؟  

یکی از زوار که در حین تهیه عکس با ما مواجه شد در این‌باره گفت: ما چند سال است هر ماه به زیارت این امام‌زاده می‌آییم اما متاسفانه مشکلی که احتمالا فقط مختص این امام‌زاده است نداشتن برق است و ما مجبوریم با وجود اینکه فضای بسیار دیدنی در اینجا مهیاست شب محل را ترک کنیم.

چندین بار نیز مشکل نبود برق را به خادم و مسئولان گفتیم اما تاکنون چاره‌ای اندیشیده نشده است.

در تماس تلفنی که با یکی از خادمان امام‌زاده داشتیم وی نیز با تایید صحبت‌های زوار به خبرنگار ما گفت: بنده 14 ماه است که خادم امام‌زاده سید علی هستم که تاکنون ریالی حق الزحمه نگرفتم و هر کدام از مسئولان از قبول زحمات ما طفره رفته و مسئولیت را به گردن دیگری می‌اندازند.

او گفت: انتظار داریم مسئولان اداره اوقاف یا هیات امنا مشکل ما را که شبانه‌روز به عنوان متولی این امام‌زاده در اینجا مستقر هستیم حل کنند.

خادم امام‌زاده گفت: نداشتن سرویس‌های بهداشتی، محوطه‌سازی و حصارکشی اطراف امام‌زاده را از جمله مشکلات این بنای مذهبی دانست و اظهار کرد: باتوجه به اینکه این بقعه متبرکه جد همه سادات لرستان است، مسافران زیادی از سراسر کشور برای زیارت این آرامگاه مقدس مراجعه می‌کنند که می‌بایست خدمات رفاهی مناسب و در خور شأنی به آنها ارائه دهیم که متاسفانه از آنجایی‌که این امام‌زاده از نظر امکانات رفاهی محروم واقع شده همیشه شرمنده مسافران هستیم و پاسخی در جواب اعتراض‌هایشان نداریم.

این خادم با انتقاد از مسئولان به جهت عدم برق‌رسانی به این امام‌زاده گفت: در کمتر شهری می‌بینیم که بقعه متبرکه‌ای برق نداشته باشد چندین سال است که آرامگاه در تاریکی مطلق بسر می‌برد. چون این منطقه در فصل زمستان سرمای شدیدی دارد و مسافران زیادی در برف و بوران گیر می‌کنند و استراحت در این بنای متبرکه جان خیلی از افراد در راه را می‌تواند نجات دهد و  باتوجه به وضعیت خاص این بقعه متبرکه، برق وروشنایی ضروریات آن بوده  که سال‌هاست مسئولان مربوطه به این امرمهم بی‌توجه هستند و از زمان بازسازی این بنا،شب و روز در تاریکی بسر می‌برد !!

شنیدن صحبت‌های مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان نیز خالی از لطف نیست وی به خبرنگار ما گفت: کار ساخت بنا و امکانات امام‌زاده سید علی در زمان دولت قبلی آغاز شد و حدودا جهت به سرانجام رساندن امورات این بنا درحدود 600 میلیون تومان ازمحل اعتبارات دولتی، اعتبارات اداره کل اوقاف و خیرین هزینه شده است. ایجاد راه دسترسی، احداث ساختمان، شبستان، لوله‌کشی آب از جمله اقداماتی بوده که برای زوار در این امام‌زاده مهیا شده است.

خاکباز به بحث سرویس‌های بهداشتی پرداخت و گفت: به علت نبود اعتبارات جهت تکمیل طرح‌های این امام‌زاده، نارضایتی‌های مردمی را دنبال داشته ولی با توجه به قرارگرفتن این امام‌زاده در منطقه‌ای گردشگری و تفریحی طی جلساتی که با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم قرار شده دوستان ما در میراث فرهنگی در قالب طرح‌های گردشگری و توریستی چندین واحد سرویس بهداشتی برای زوار در آن محل احداث کنند که امیدواریم هر چه سریع‌تر این مهم انجام شود.

خاکباز با اشاره به نبود برق و سیستم روشنایی این امام‌زاده افزود: متاسفانه مشکل مهم این امام‌زاده نداشتن برق است که سال‌هاست رها شده است مسئولان شرکت برق در چندسال قبل اقدام به ایجاد شبکه کردند و تا چند کیلومتری این امام‌زاده تیرها را نصب کردند که بعدها این روند متوقف شد و بعد ازپیگیری، نبود اعتبار را دلیلی برای عدم برق‌رسانی به این بنای متبرکه اعلام کردند.

وی اظهار کرد: چندین جلسه در خصوص برق‌رسانی به بنای ساختمانی امام‌زاده با مدیرعامل برق استان داشتیم اما تاکنون نتیجه‌ای دربرنداشته است.

 انتظار داریم با توجه به اینکه این امام‌زاده در منطقه‌ای مناسب و خاص قرارگرفته؛ مسافران و زوار زیادی بخصوص در فصول بهار و تابستان به امام‌زاده مراجعه می‌کنند. بنابراین یک ضرورت است که شرکت برق نسبت به برق‌رسانی به این محل اقدام کند چرا که فرهنگ و هویت ملی ما مبتنی بر ارزش‌ها و آموزه‌های دینی‌ست. از همه مهمتر شأن وکرامت امامان ایجاب می‌کند که همه امورات امام‌زاده‌گان را به نحو احسن اجرایی کنیم و امکانات رفاهی مناسبی به مردم ارائه کنیم.

تکمیل نما، خانه عالم، کتابخانه، صحن ورودی و خروجی خواهران از دیگر کمبودهای این مکان مذهبی‌ست که امید است مسئولان مربوطه رسیدگی فوری را در دستور کار قرار دهند.

 

کد خبر : ۲۸۶۹۲۳