خبرگزاری کار ایران

بودجه 200 میلیارد تومانی عمرانی آذربایجان شرقی رقم بسیار کمی است

سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی امسال به ریاست اسماعیل جبارزاده، استاندار برگزار شد.

به گزارش ایلنا در این جلسه شش مورد از مصوبات کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان به تصویب رسید و طرح بازنگری در طرح جامعه شهر جدید سهند برای بررسی و مطالعات بیشتر به مشاور طرح ارجاع داده شد.

استاندار آذربایجان شرقی این طرح را غیرعلمی و غیرکارشناسی دانست و گفت: احداث 35 هزار واحد مسکن در شهر جدید سهند و انتقال 150 هزار ساکن جدید به این شهر یک کار غیراصولی بود و ما اجازه نمی‌دهیم کارهای غلط دیگران با یک کار اشتباه دیگر اصلاح شود.

جبارزاده افزود: فلسفه ایجاد شهر جدید سهند این بود که بتواند بخشی از مشکلات شهر تبریز مانند حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده را حل کند و حال باید پرسید تا چه اندازه توانسته است در حل این مشکلات موثر باشد.

وی یادآور شد: کمبود آب یکی از بحران‌های حاد در استان است و این موضوع باید در طرح جامع شهر سهند مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه هیچ اقدامی برای حل این مشکل پیش‌بینی نشده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که طرح جامع باید به معنای واقعی کلمه جامع باشد، افزود: این طرح حداقل تا 10 سال آینده باید در شهر جدید سهند حاکم باشد و با توجه به اینکه ساکنان جدید بر اساس اطلاعات طرح جامع برنامه‌ریزی می‌کنند باید طرح را به گونه‌ای طراحی کنیم که مدیون آنها نباشیم.

جبارزاده تصریح کرد: طرح جامع شهر جدید سهند باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و در هر حال الحاق 35 هزار واحد مسکونی با عنوان بازنگری در طرح جامع قابل قبول نیست.

در ادامه این جلسه سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش موسوم به ساترا از سوی کارشناس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تشریح و نظرات اعضای شورای برنامه‌ریزی در خصوص آن مطرح شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به این که این سامانه در سال 91 برای نخستین بار در آذربایجان شرقی راه‌اندازی شد، اظهارکرد: این سامانه توان شناخت وضعیت موجود و برنامه‌ریزی آتی را به ما می‌دهد.

داود بهبودی با بیان این که در پایش سند تدبیر توسعه استان از این سامانه استفاده خواهد شد، این سامانه با پیاده‌سازی لایه‌های اطلاعاتی به کلیه کاربران دستگاه های اجرایی خدمات خواهد داد.

وی با اشاره به این که یکی از چالش‌های تصمیم سازی، به هنگام نبودن اطلاعات است، اظهارامیدواری کرد این مشکل با راه‌اندازی کامل این سامانه مرتفع شود.

در این جلسه همچنین برگزاری کنگره بین‌المللی صنعت برق، نمایشگاه ملی صنایع دستی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تبریز به تصویب رسید.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تاثیرات برگزاری چنین برنامه‌هایی در روند توسعه و پیشرفت استان، خاطرنشان کرد: انتظار داریم برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی دستاوردهای ماندگاری برای استان داشته باشد.

جبارزاده در بخش دیگری از سخنان خود توجه ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان به استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه سال 94 کشور را خواستار شد و گفت: بودجه عمرانی استان در سال جاری 200 میلیارد تومان است که در مقابل نیازهای دستگاه‌های استان رقم بسیار کمی است، بنابراین لازم است از منابع دیگری که در قانون بودجه پیش‌بینی شده است استفاده کنیم.

وی افزود: استفاده از این ظرفیت‌ها یکی از ملاک‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر پیگیری مصوبات سفر استانی هیات دولت تاکید کرد و گفت: مسوولیت تحقق این مصوبات مستقیما با مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان است و با توجه به این که این مصوبات باید تا پایان سال آینده اجرا شوند لذا پیگیری جدی و مستمر آنها از سوی مسوولان ضروری است.

وی، انعکاس مطلوب دستاوردهای این سفر را نیز ضروری دانست و گفت: مصوبات سفر ریاست جمهوری آن طور که باید منعکس نشده و با توجه به این که اعتبار قابل توجهی برای پروژه‌های نیمه‌تمام و مهم استان اختصاص یافته است این موارد باید به اطلاع مردم برسد.

در این جلسه همچنین در خصوص نحوه توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال 1394 بحث و بررسی شد.

کد خبر : ۲۸۶۷۶۹