خبرگزاری کار ایران

ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری در دشت ابهر

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان،گفت: اکنون به دلیل افت شدید منابع آبی، اجرای طرح‌های آبخیزداری در دشت ابهر ضروری‌ست.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، بهمن اسکندری، با اشاره به اوضاع نامناسب آبی در سطح استان گفت:  افت آبی در دشت­‌های استان به تناسب میزان و حجم آبی از یک تا 25 متر متفاوت است که اجرای طرح‌­های آبخیزداری با هدف تقویت سفره آب­‌های زیرزمینی امری ضروری‌ست و باید اعتبارات قابل توجهی تخصیص یابد.

اسکندری، با بیان اینکه از سوی معاونت آبخیزداری استان مطالعات جامع برای اجرای پروژه­‌ها انجام گرفته، افزود: متاسفانه محدودیت­‌های منابع مالی سد راه فعالیت­‌ها شده است. 38 درصد مطالعات جامع در ارتباط با حوزه‌­های آبخیزداری با اعتبار40 میلیارد تومان نهایی شده و در صورت افزایش اعتبارات تسریع در روند اجرای پروژه­‌ها را شاهد خواهیم بود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اجرای سدهای زیرزمینی را با هدف مهار آب‌­ها و جلوگیری از وقوع سیلاب­‌ها یادآور می­‌شود و می‌­گوید: این امر در تقویت اراضی آبخور به دلیل کنترل منابع آبی بسیار حائز اهمیت است و خارج شدن آب از دسترس به دلیل وقوع سیلاب‌ها ضرورت اجرای سدهای زیرزمینی مهم است.

اسکندری با اعلام اینکه اکنون2 برابر بیشتر از ظرفیت، دام وارد مرتع می­‌شود، گفت:  به دلیل اینکه کمتر از250 واحد دامی برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد، نسبت به افزایش دام اقدام می‌­کنند.

به گفته وی در3 ماهه نخست سال3665 مورد دام غیرمجاز وارد مراتع سطح استان شده و با توجه به روند پراکنش بارش­‌ها مراتع استان اوضاع مناسبی نخواهند.

این مقام مسئول ادامه داد: با ورود دام مازاد شاهد وخیم شدن وضعیت منابع طبیعی خواهیم بود و ادارات منابع طبیعی شهرستان­ها برای مقابله با ورود دام غیرمجاز به مراتع جدیت بیشتری دارند.

اسکندری امضاء قرارداد با بخش خصوصی را گامی برای تقویت نیروهای یگان حفاظت بیان کرد و گفت: اطلاع­رسانی و تبلیغات رسانه­ای در مدیریت ورود دام به مراتع  تاثیرگذار است که این امر موجب شده تا دامداران با آگاهی از تخریب مراتع نسبت به ورود دام مجاز منطبق با پروانه چراء اقدام کنند.

وی درباره ورود دام­‌های مهاجر از استان­‌های شمالی به مرزهایی از شهرستان طارم بیان کرد: سامانه عرفی مراتع تابع محدودیت جغرافیایی نیست و در صورتی که دامداران پروانه چرا داشته باشند، ایراد قانونی برای ورود دام به مرتع نخواهند داشت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان توسعه جنگلکاری با هدف ارتقاء سرانه جنگل استان را جزو برنامه های مهم این اداره کل ذکر کرد و افزود: ترویج توسعه گونه‌­های اقتصادی با نیاز آبی اندک همچون انار ترش،بنه، بادام، بادام کوهی، زالزالک و سنجد و نیز  بالا بردن انگیزه عموم بهره‌­برداران و مردم را در دست برنامه داریم.

وی، در پایان  توسعه جنگل طبیعی در خوئین ایجرود، بادامستان زنجان و در شهرستان­های طارم و ابهر را جزو برنامه­های مهم این اداره در بخش جنگل بیان کرد و گفت: در مجموع457 هکتار توسعه جنگل­کاری از سوی منابع طبیعی استان انجام گرفته که از این میزان توسعه250 هکتاری جنگل و توسعه100 هکتاری بذر انجام شده و مابقی سهم بهره‌­برداران بوده است.

کد خبر : ۲۸۶۱۳۸