خبرگزاری کار ایران

هشدار عضو شورای شهر نسبت به ساخت و سازهای غیر مجاز درقم

یک عضو شورای اسلامی قم، نسبت به ساخت و سازهای خلاف قانون در این شهر هشدار داد.

به گزارش ایلنا ، «نعمت الله عواطف رستمی» در نطق قبل از دستور خود در صد و سی و دومین جلسه علنی شورای قم، توجه به مهندسی فضای سبز، پیاده‌روها، سیما و منظر شهری و ممانعت از ساخت و سازهای غیز مجاز و در نهایت مهندسی مشاغل مزاحم در سطح شهر را خواستار شد.

وی با بیان اینکه بحث ایمنی پارک‌ها از اولویت  به سزایی بر خوردار است، به حادثه اخیر در یکی از بوستان‌های قم که منجر به فوت یک نوجوان 12 ساله به خاطر برق گرفتگی شد، اظهارکرد : از شهردار محترم به طور جد می‌خواهم تا با یک رویکرد علمی و با در نظر گرفتن تمام فاکتورهای تاثیر گذار و  با استفاده  از صاحب نظران حوزه مهندسی فضای سبز امنیت پارک‌ها را به ضریب اطمینان مطلوبی برسانند واشتیاق خانواده‌ها را مجددا برای استفاده ازاین تفرج گاه‌های شهری ارتقاء دهند.

این عضو شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پیاده‌روها در دسترسی‌های محلی به عنوان حلقه مفقوده معابر شهری فراموش شده است، گفت: تردد در پیاده‌روها برای بسیاری از شهروندان سخت و مشکل ساز شده است

وی با بیان اینکه  آنچه در حال حاضر در سیما و منظر شهری در بسیاری از مناطق شهر  مشاهده می‌کنیم در شأن و جایگاه شهر مقدس  قم نمی‌گنجد، خواستار توجه ویژه شهرداری به این موضوع شد.

رستمی تصریح کرد: در نتیجه بی‌توجهی به نیازهای واقعی شهروندان در مسئله تامین مسکن و عدم نظارت جدی و دقیق  از سوی مهندسان ناظر و برخود منفعلانه پلیس ساختمان و عدم همکاری  قوه قضاییه با تخلفات ساخت وساز، طبیعی است که افرادی سود جو اقدام به ساخت وسازهای غیر قانونی کنند و ما  دائما  شاهد انحراف شدید در امر ساخت ساز باشیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه حضور دست فروشان دوره‌گرد در شهر یکی از معضلات عمده  شهر ماست، گفت: بدون ارائه راهکار عملی و ایجاد بستر های لازم جهت سامان دهی انها، هر اقدامی برای رفع این معضل محکوم به شکست است.

متن کامل سخنان «نعمت الله عواطف رستمی» به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

ربنا لاتزغ قلوبنا بعداذهدیتنا  وهب لنا من لدنک رحمه ، انک انت الوهاب .

سلام و صلواتی از سر خضوع و خشوع  به روان پاک شهیدان انقلاب اسلامی ، بویژه شهدای مظلوم  غواص که هفته گذشته با افتخار تمام، بر بالین امت فهیم و فاخر ایران اسلامی عروجی دوباره یافتند .

سلام وصلوات به روح بلند امام امت ومقام عظمای ولایت که با رهبریهای بی بدیل خویش امت را از وجود هر نوع پیچ تاریخی و پستی بلندیهای موجود، در مسیر حرکت انقلاب، آگاه می کند و به ما درس حریت و آزادگی می آموزد.

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ماه قرآن و بندگی خالق را به حضور فرد فرد همشهریان عزیز قمی، پرسنل خدوم شهرداری، و نمایندگان محترم شورای اسلامی شهر و کلیه حاضرین در جلسه رسمی و علنی شورای شهر و خبرنگاران محترم  تبریک و تهنیت عرض میکنم  و از خدای مهربان می خواهم که توفیق بندگی خالصانه را به همه ما عنایت بفرماید .

بار دیگر تقدیر و سپاس قلبی خودرا تقدیم شما همکاران محترم و نمایندگان فهیم و با درایت  مینمایم، که  شعار  همدلی  را که فرموده رهبری معظم انقلاب است ،  سرلوحه کار خویش قرار دادیم و با در نظر گرفتن  صرفه و صلاح شهر تصمیم خردمندانه ای گرفتیم و با رای قاطع، شهرداری مقدر ، دانشمند و مدیری با کفایت را انتخاب کردیم .

شهردار محترم وهمکاران عزیر، امروز قصد ندارم از چگونگی مدیریت شهری، اجرای طرح ها  و پرژه ها و نحوه عملییاتی کردن آنها و مسائلی از این  دست سخن بگویم .چرا که معتقدم  به لطف خداوند و با همدلی همه اعضاء محترم شورای شهر ،  شهرداری را  انتخاب کرده ایم که تسلط کافی بر چگونگی مدیریت شهر را در کارنامه طولانی خویش دارد،  بلکه  قصد دارم  در این فرصت کوتاه  به مسائلی بپردازم و به نکاتی اشاره کنم که جزء  مکمل های  مدیریت شهری  بشمار می روند و در صورت اجرای انها، وتوجه خاص به آنها،  ردای فاخر خدمت گذاری در شهرکریمه اهل بیت برای خادمین آن با نوی با کرامت  ، کامل تر و مقبول تر گشته و رضایت مندی شهروندان به نقطه مطلوبتری خواهد رسید  . بر اساس همین ایده، نکاتی را در چند بند به استحضار میرسانم و از شهردارمحترم میخواهم که در حد توان خود ، نسبت به عملیاتی کردن آنها اهتمام جدی را بکار گیرد .

نکنه اول – مهندسی فضای سبز: ایجاد پارکها و فضاهای سبز شهری و همچنین توسعه آنها اساسأ بر این اصل بنیادی طراحی و ساخته میشوند که  موجب ارتقاء کیفیت زندگی ،ایفای نقش دستگاه تنفس شهری و در نهایت  محلی برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت  شهروندان گردد. با در نظر گرفتن این سه مولفه  حیاتی  و مشخص شدن هدف غایی،  طراحان فضاهای سبز اقدام به طراحی ، ایجاد و نگهداری و بعضأ نیز توسعه فضاهای سبز را می نمایند  . لیکن در درون این  سه  هدف  اصلی  ، دهها مولفه تاثیر گذار دیگری ازقبیل عوامل تأمین کنده  امنیت روحی و روانی  ، عامل روانشناختی ،عامل زیبایی شناختی ، عامل بصری و  نحوه نظام کاشت وتنوع  گیاهان   که می بایستی به عنوان یک مجموعه کامل در فضاهای سبز و پارکها  دیده شوند، تا  مطلوبیت استفاده از  آنها برای همه شهروندان به اوج خود برسد .و آرامش روحی و روانی مطلوب را به دنبال داشته باشد . به اعتقاد من، از میان مولفه های تاثیر گذار روحی روانی ، بحث ایمنی پارکها از اولویت  بسزایی بر خوردار است که متاسفانه این روزها به خاطر بروز حادثه ای بسیار ناگوار جان نوجوانی به خطر افتاد و خانواده ای  داغدار شد  و  ما را نیز به شدت  نگران و متاثر کرده است .لذا از شهردار محترم به طور جد میخواهم تا با یک رویکرد علمی و با در نظر گرفتن تمام فاکتورهای تاثیر گذار و  با استفاده  از صاحب نظران حوزه مهندسی فضای سبز امنیت پارکها را به ضریب اطمینان مطلوبی برسانند واشتیاق خانواده ها را مجددا برای استفاده ازاین تفرج گاه های شهری ارتقاء دهند . علاوه بر این ، در انتخاب گونه های  گیاهی  سازگار با اب هوا و شرایط اقلیمی قم و  با بکار گیری یافته های علمی  ، دلپذیری فضاهای سبز و پارکها را  برای استفاده همه  شهروندان مهیا  نموده و این ریه ها تنفسی را برا ی  تنفس شهر آماده  نماید .

 بحث تامین امنیت روح وروانی در بعضی کشورها آنقدر اهمیت دارد که در یکی از شهرهای اروپایی ، شهرداری به خاطر ساخت پلی مرتفع که باعث احساس ترس عابرین پیاده هنگاه عبور از روی آن میشد ، محکوم میشود و شهردار را ملزم به ایجاد فضای کاذب در کنار این  پل می کنند تا احساس ترس عابرین پیاده در هنگام عبور از روی آن  از بین برود.  

نکته دوم _مهندسی پیاده روها :

همانگونه که مسیرهای اصلی و یا به عبارتی سواره روها  می بایستی از الگوی مهندسی برخوردار باشند  به همان میزان پیاده روه ها هم  باید بر اساس الگوهای مهندسی طراحی و اجرا شوند .قبول دارم که در چند سال گذشته شهرداری در بهسازی پیاده روهای  خیابان های اصلی اقدامات خوبی  انجام دا ده است . لیکن در مواردی  که تعدادشان نیز کم نمی باشد ، پیاده روها در دسترسی های محلی به عنوان حلقه مفقوده معابر شهری فراموش شده است. تردد در پیاده روها برای بسیاری از شهروندان سخت و مشکل سازشده است. در بعضی موارد نیز کار کرد اصلی پیاده رو ها  به خاطر عدم رعایت اصول و ضوابط لازم  از بین رفته است .و امنیت روحی روانی  شهروندان را به مخاطره انداخته است .که به  مواردی  چند  اشاره مینمایم .

ا-   همانگونه که خیابان ها  مخصوص حرکت سواره روها می باشند  ، پیاده روها هم اختصاص تام  به عابرین پیاده دارند اما متأسفانه  مشاهده میشود  بعضأ این معابر در خیابان های اصلی به طور  خاص و در برخی معابر فرعی بطور عام  از سوی  برخی کاسبان محلی  و یا دست فروشان با  قرار دان اجناس و کالاهای محل کسب خود اشغال شده است که در قانون  از آن به سد معبر یاد می کنیم .نتیجه چنین اقدامی  از سوی آنان  و عدم برخورد نتیجه بخش از سوی شهرداری ،عبور مرور عابرین پیاده را  نا ایمن کرده است که در موارد متعددی عابرین پیاده  به ناچار تغییر مسیر داده و  به سواره رو ها  هدایت میشوند که این نیز موجب به خطر افتادن جان شهروندان می گردد .

2-ایجاد  سطح نامتقارن  در پیاده روها از سوی مالکین و همتراز کردن  سطح آن  با بنای ساحتمانی  خود و ایجاد مسیر پله کانی در مسیر های شیب دار بعضأ  به ارتفاء 30 سانتیمتر ،  بخصوص در شهرک های کوه پایه ای َشهر مانند شهرک شهید زین الدین  ،  نصب  پله های آهنی و سنگی جهت دسترسی به مغازه ها از  فضای پیاده روها  ، همچنین نصب  سایه بانهایی  با ارتفاع کم در مقابل برخی مغازه ها  که خطر برخورد عابرین  پیاده با تیرک  آنها بخصوص افراد قد بلند و مواردی از این دست  مسیر حرکت شهروندان را به مخاطره انداخته است و آنها را مجبور به حرکت در مسیرهای سواره رو نموده است . ( کاش  فرصت می شد  تا  فیلم هایی که در بازدیدهای محله ای از این موانع  تهیه کرده ام تقدیم حضور دوستان می نمودم ) ..

 نکته سوم -مهندسی سیما و  مناظر شهری .

 آنچه در حال حاضر در سیما و منظر شهری در بسیاری از مناطق شهر  مشاهده میکنیم در شأن و جایگاه شهر مقدس  قم نمی گنجد. اگر چناچه  شعار مدیریت شهری بر"قم درمسیر توسعه " شکل گرفته است . این به  هم ریختگی و نابسامانی بصری که مورد اشاره  بعضی از علما و بزرگان شهر نیز بود  کاملا درتضاد هم  قرار میگیرند .  لذا به منظور دست یابی به شهری با سیما ومنظز دلپذیر لاجرم باید اقدامات جدی و جهادی  بر تغییر  چهره گذشته شهر  انجام داد و با حذف  تابلوها ونشانهای زائد بصری، در جهت ایجاد  هماهنگی بصری و دلنشین   اقدام نمود و من بعد نیز  از طریق  اعمال  نظارت بر نمای بیرونی بناها با نظارت شهرداری و سازمان نظام مهندسی به این مهم  اقدام کرد .  بدیهی است در این زمینه سازمان زیبا سازی وظیفه ای بس خطیر به عهده  دارد که باید به این وظیفه قانونی عمل نماید .

نکنه چهارم–مهندسی ساخت سازهای شهری  وممانعت از ساخت سازهای خلاف قانون

شهردار محترم و اعضاء محترم شورای شهر ، همگان اذعان داریم که شهر برپایه ،بناها، ساخت و سازها ، و عماراتی که در آن ساخته میشوند شکل میگیرد .و اساسا برجسته ترین تصویر ذهنی در ذهن  هر شهروندی از فضا های شهری  ونماهای آن شهر است.  اگر در شهر نازیبایی در مهندسی بناها دیده می شود،  اگر فضای کالبدی شهر دارای هارمونی مناسبی نیست ، اگر پلشتی در سیمای خیابانهای اصلی شهر  به  طور عام و در خیابانهای فرعی و  محله ها به طور خاص هویداست و اگر خیابان های اصلی دائما در معرض  برش و تعریض  و بلاتکلیفی  قرار گرفته اند  و دهها اگر دیگر ،تماما به خاطر فقدان آینده پژوهی شهرها وعدم نظارت دقیق  در مدیریت مهندسی شهرسازی  می باشد . از سوی دیگر ،  نتیجه بی توجهی به نیازهای واقعی شهروندان در مسئله تامین مسکن و عدم نظارت جدی و دقیق  از سوی مهندسین ناظر و برخود منفعلانه پلیس ساختمان و عدم همکاری  قوه قضاییه با تخلفات ساخت وساز ، طبیعی است که افرادی سود جود  اقدام به ساخت وسازهای غیر قانونی   کنند و ما  دائما  شاهد انحراف شدید در امر ساخت ساز باشیم  که امروزه  واحد اجرای احکام شهرداری ها مملوو از احکام قلع بنا که  تماما در روی میزها  آنها بدون اجرا  دپو شده است باشیم.

به منظور روشن شدن این انحراف در ساخت و سازهای غیر قانونی  و خلاف ، کافی  است به آماری که از 7 منطقه شهرداری اخذ کرده ام بایندازیم.

منطقه 1 شهرداری  تعداد 944 حکم تخریب  بنا 

منطقه 2 شهرداری تعداد بیش از 2500   حکم تخریب  بنا

منطقه 3 شهرداری  تعداد 1965  حکم تخریب بنا

منطقه 4 شهرداری  حدود 700 حکم تخریب بنا

منطقه 5 شهرداری 3713 حکم تخریب بنا

منطقه 6 شهرداری 2001 حکم تخریب بنا

منطقه 7 شهرداری 348 حکم تخریب بنا

در کنار این احکام تخریب  ، شاید بیش از سه برابر نیز انحراف در ساخت  و ساز  بر خلاف مفاد پروانه ها و بدون پروانه صورت پذیرفته است  که به تمامی آنها حکم ابقا صادر شده است .

با برسی اجمالی ومقایسه مناطق مختلف ،  اختلاف معنی داری  بین  نوع تخلفات صورت گرفته در مناطق  محروم و مناطق  برخوردار بدست میآید  که باید در مجالی دیگر به آنها پرداخت . اذا  از برادر عزیزم جناب دکتر سقائیان نژاد میخواهم که با همکاری سایر نهادها دخیل در این امر تصمیمی معقول و منطقی و قاطع برای جلوگیری از این  پدیده نامبارگ اتخاذ نمایند تا ما شاهد این مقدار انحراف در ساخت وساز خلاف قانون نباشیم .

نکته پنجم- مهندسی  مشاغل مزاحم در سطح شهر .

حضور دست فروشان دوره گرد در شهر یکی از معضلات عمده  شهر ماست. البته در اینجا  به عنوان یک آسیب اجتماعی به آن نظری ندارم . بلکه آن را پدیده ناخواسته ای میدانم که با وجه خوب یا بد گریبانمان را گرفته  است . و تا کنون  نیز همواره در  نظراتم نسبت به این پدیده  نظر مخالفی  ارائه نداده ام .چرا که معتقدم ، بدون ارائه راهکار عملی وایجاد بستر های لازم جهت سامان دهی انها ،هر اقدامی محکوم به شکست است . حتی اگر انها را با قوه قهریه  از منطقه ای  به مناطق دیگر سوق و یا به روشهای  دیگر مانع عمل آنها شویم . لذا تقاضا دارم همچنان که در شهر اصفهان این پدیده را  به نحو مطلوبی ساماندهی   نموده اید .  اقدامی مناسب تر، حتی نسبت به اصفهان  ،  با در نظر گرفت مهاجر پذیری شهر  قم  ، اقدام نمایید . یقین  داشته باشید در اجرای همه این پدیده های مشکل آفرین در کنارتان خواهیم بود .

 و اما نکته پایانی :از جنابعالی می خواهم که رسیدگی به مناطق محروم از جمله نیروگاه و امازاده ابراهیم و سایر مناطق محروم   را  که مجالی برای ذکر آنها نیست و مورد مطالبه مقام معظم رهبری نیز بوده است ، در اولویت کاری خود قرار دهید   .

ازخداوند مهربان موفقیت شماو همکارانتان را مسئلت دارم .

کد خبر : ۲۸۵۵۸۷