خبرگزاری کار ایران

قارچ کردستان به عراق صادر می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان، از صادرات قارچ استان به عراق خبر داد

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمال الدین رشادت در آیین افتتاح این طرح‌ها پرورش قارچ در دهگلان گفت: 13 واحد پرورش قارچ به مساحت 5 هکتار و سطح مفید 1.7 هکتار با ظرفیت تولید دو هزار تن در استان فعال است.

وی سرانه مصرف قارچ در کردستان را یک کیلوگرم اعلام کرد و گفت: سه برابر این میزان در دهگلان تولید می‌شود و مازاد بر مصرف آن به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در جریان افتتاح واحد تولید قارچ روژان یکی دیگر از واحدهای افتتاحی، اعتبار مورد نیاز این طرح را از محل اعتبارات طرح توسعه کشاورزی حدود 17 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان تسهیلات 700 میلیون تومان آورده شخصی بوده است.

رشادت اظهار کرد: این واحد تولیدی تاکنون برای 23 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است که از این تعداد زمینه اشتغالزایی دایم برای 15 نفر و اشتغالزایی پاره وقت برای هشت نفر را فراهم کرده است.

وی ظرفیت اسمی اولیه این واحد تولیدی را 240 تن عنوان کرد و گفت:اکنون ظرفیت این واحد تولیدی به 300 تن افزایش یافته است.

تولید قارچ چیا یکی دیگر از واحدهای افتتاحی بود که در زمینی به مساحت هزار و 840 متر مربع و سرمایه‌ای حدود 750 میلیون تومان راه‌اندازی و افتتاح شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی کشاورزی استان، هزینه افتتاح این واحد تولیدی را 750 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان سرمایه 5 میلیارد ریال تسهیلات دولتی و دو میلیارد ریال آن آورده شخصی بوده است.

رشادت افزود: این واحد تولیدی از ظرفیت تولید 220 تن قارچ برخوردار است و زمینه اشتغالزایی 24 نفر را فراهم کرده است.

 

کد خبر : ۲۸۴۴۶۰