خبرگزاری کار ایران

با ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار؛

103 پروژه کشاورزی در مازندران امسال به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، از بهره‌برداری 103 پروژه مختلف جهاد کشاورزی با اعتبار270 میلیارد ریال در بخش عمرانی و تسهیلاتی در استان طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، دلاور حیدپور در نشست خبری با اصحاب رسانه در آمل گفت: با افتتاح تعداد پروژه‌های فوق در 157 روستاهای استان حدود 20 هزار خانوار روستایی از این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.

رئیس  سازمان جهاد کشاورزی مازندران، گفت: در بخش آب و خاک 89 طرح، دام و طیور 9 طرح، زراعی و باغی 2 طرح، شیلات 3 و یک  طرح دربخش صنایع اتمام و وارد چرخه تولید می‌شوند.

وی با اعلام اینکه در یک سال گذشته نزدیک به 150 میلیارد تومان طرح از محل صندوق توسعه ملی به بانک‌های عامل  استان معرفی شدند، افزود: حدود سیصد و 86 میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص داده شد.

حیدرپور با بیان اینکه حدود 580 میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی برای استان تصویب و اختصاص یافت که حدود 50 درصد بیش از سهمیه استان اختصاص داده شد که رقم قابل توجهی است.

وی با اعلام اینکه وضعیت اعتباری سال گذشته نسبت به سال 92 بهتر بوده است، گفت: از 380 میلیارد ریال تملک دارایی مصوبه استان حدود 51 درصد تخصیص داده شد که این رقم  نسبت به سال 92 حدود 100 میلیارد ریال بیشتربوده است.

وی بیان کرد: از محل اعتبارات ملی در سال گذشته سیصد میلیارد ریال برای کارهای زیربنایی آب و خاک تخصیص داده شد، در حالی‌که  در سال 92 این رقم 181 میلیارد ریال بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به توسعه باغات اراضی شیب‌دار درمازندران به عنوان یکی از طرح‌های مهم نام برد و اظهارکرد: در سال گذشته 750 هکتار احداث باغ در اراضی شیب‌دار به همراه تامین آب مورد نیاز انجام گرفت که نسبت به سال 92 پیشرفت خوبی داشتیم.

وی با اعلام رضایت‌مندی از انجام طرح فوق افزود: تجهیز و نوسازی، آبیاری تحت فشار و آبیاری کانال‌ها از جمله اهداف  مهم جهاد کشاورزی است.

حیدپور در بخش دیگر از سخنانش به شالیزارهای جویبار و میاندورود که بر اثر کمبود آب با خشکی مواجه شد اشاره کرد و گفت: این مشکل موجب استرس شالیزاران جویبار و میاندرود شد که با همکاری و هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای مدیریت و تا حدودی بحران فوق رفع شد. با این حال 50 تا 60هکتار از اراضی جویبار دچار خسارت شد که امکان برگشت وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران استفاده از آبیاری نودهی را موجب کاهش 25 تا 30 درصد صرفه جویی در مصرف آب دانست و اظهارکرد: مدیریت استفاده از آب یک امر اجتناب ناپذیر است وباید با آگاهی‌رسانی و مدیریت در مصرف آب از چالش‌های احتمالی در استان جلوگیری کنیم.

حیدر پور، الگوی کشت مناسب و بهینه متناسب با اقلیم منطقه را یکی از راه‌های مناسب برای صرفه‌جویی در آب و کاهش چالش در استان دانست.

وی با عنوان اینکه مصرف سموم در بخش کشاورزی در استان کم شده است، اظهار کرد:  مازندران به دلیل سرسبز بودن دچار آفت می‌شود بنابراین گاهی ما مجبور هستیم برای مبارزه با آفت‌ها  و جلوگیری از خسارت در بعضی از محصولات از سم استفاده کنیم و عمده مصرف  سموم نیز در زراعت برنج است که حدود 2 هزار تن از از 4 هزار تن از سم‌ها گرانوله هستند.

حیدر پور، مصرف سم در آمریکا را هزارو 500 گرم، اروپا، 700 گرم، متوسط جهانی هزار گرم، ایران را 560 گرم اعلام کرد و گفت: مازندران به دلیل سرسبز بودن و شرایط اقلیمی دچار آفت می‌شود به همین دلیل در شمال کشور و کرانه خزر مصرف سم بیشتر از مناطق دیگر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر حجم مصرف سم در کشور و مازندران کاهش یافته است، افزود: 980 تن مصرف سموم حشره‌کش در 600 هکتار عرصه کشاورزی و باغی یک رقم بالاتر از کشورهای پیشرفته دنیا است.

حیدرپوربیان کرد: برای آگاهی و رورش استفاده درست سموم سال گذشته 51 مورد مدرسه در مزرعه آموزش ، 56 مورد سایت توجیهی و ترویجی، 4 کانون یادگیری، 26 هزار نفر روز دوره مهارتی و... انجام گرفته است.

کد خبر : ۲۸۳۸۹۳