خبرگزاری کار ایران

به دلیل نبود کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی؛

خرمای سیستان‌وبلوچستان با برند استان‌های دیگر فروش می‌رود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: خرمایی که در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود یکی از بهترین و مرغوب‌ترین خرماهای کشور است اما متاسفانه به دلیل نبود کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی به نام و برند دیگر استان‌ها به فروش می‌رسد.

به گزارش ایلنا، "نادر میرشکار" افزود: سیستان و بلوچستان از نظر سطح زیر کشت رتبه نخست و از نظر تولید خرما رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه با اشاره به قابلیت تولید انواع خرما در سیستان و بلوچستان افزود: 70 رقم خرما در استان تولید می‌شود که مهمترین آنها مضافتی، ربی، زاهدی، دسکی، رنگنو، هلیله، کلگی، شکری و سنگ‌شکن است.

وی همچنین با مشکلات پیش روی تولید کنندگان خرمای استان نیز اشاره و تصریح کرد: متاسفانه به علت نبود سرمایه‌گذاری مناسب و مشارکت کمرنگ بخش خصوصی استان‌های با رتبه پنج و ششم در تولید خرما، از لحاظ بسته‌بندی و فرآوری وضعیت مناسب‌تری در مقایسه با این استان دارند.

میرشکار تاکید کرد: وجود این مشکل سبب شده خرمای این استان به نام دیگر استان‌ها به فروش برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه در حال حاضر در استان بیش از 35 واحد صنعتی در زمینه خرما فعالیت دارند، گفت: از این تعداد 23 واحد سردخانه 100 تا پنج هزار تنی با ظرفیت 34 هزار و 50 تن، 12 واحد بسته‌بندی 400 تا 8000 تنی با ظرفیت 28 هزار و 700 تن و دو واحد فرآوری شیره و شکلات خرما با ظرفیت 10 هزار و 200 تن فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید با اجرای برنامه حمایتی از فعالان بخش خرما و ارائه مشوق‌ها از قبیل اختصاص یارانه حمل و نقل ، تاسیس اتحادیه انجمن صادر کنندگان خرما، احداث سردخانه اختصاصی در کنار باغات بزرگ خرما در همه شهرها به توسعه این محصول در استان کمک کند.

میرشکاری اظهار کرد: از صادرات خرمای استان بصورت خرید فله‌ای توسط تجار کشورهای خارجی باید جلوگیری شود و در این زمینه بازارچه‌های استان از ترخیص خرمای خام فاقد گواهی استاندارد جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: همچنین باید تسهیلات از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل برای فعالان این عرصه ابلاغ و نرخ سود تسهیلات پایین آورده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: تبلیغات ضعیف، بسته‌بندی نامناسب، چینش خرما به شکل سنتی، عرضه نامطلوب در بازار، از جمله موانع صادرات خرمای استان است.

کد خبر : ۲۸۳۳۷۸