خبرگزاری کار ایران

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خبر داد

رتبه اول کشوری البرز در تولید محصولات صیفی، باغی، جو و گل لاله

مدیرکل جهاد کشاورزی البرز، از تبه اول این استان در تولید محصولات صیفی و باغی در کشور خبر داد و گفت: در تولید گل لاله و جو نیز البرز رتبه اول را در کشور دارد.

به گزارش ایلنا در کرج، سیدمجید موسوی با اعلام این خبر، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان گفت: در حال حاضر در تولید جو، محصولات صیفی و باغی و همچنین گل لاله در رتبه نخست کشور و در تولید گندم و محصولی همچون گلابی در رتبه دوم هستیم.

وی در ادامه میزان تولیدات کشاورزی البرز را بیش از 2 میلیون و 442 هزار تن عنوان و یادآور شد: ارقام 560 هزار تن محصولات دامی و شیلاتی، 1 میلیون و 344 هزار تن  زراعی و 538 هزار تن محصولات باغی در این استان حائز اهمیت است.

وی در ادامه با اشاره موسوی با اشاره به  تولید محصولات پروتئینی و دامی در البرز، از فعالیت 198 واحد مرغداری با تولید بیش از 34 هزار تن گوشت مرغ در این استان خبر داد.

وی در ادامه، با اشاره به تولید بیش از 34 هزار تن گوشت مرغ در استان، از کمبود 30 هزار تنی این فرآورده پروتئینی در البرز خبر داد و برلزوم تقویت تولید گوشت قرمز تا سقف 29 هزار تن تاکید کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین واحدهای گاو شیری در کشور و خاورمیانه در استان البرز فعال هستند و 4درصد شیر کشور در استان البرز تولید می‌شود گفت: البرز در تولید شیر خودکفاست و مازاد شیر تولیدی خود را به استان‌های دیگر هم صادر می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت خودکفایی استان در تامین و تولید بذر گفت: خوشبختانه با افزایش 55 درصد تولید بذر، در این خصوص روند روبه رشدی را در استان شاهد هستیم.

موسوی در ادامه اعلام این مطلب که با تولید کمتر از 2000 تن، سرانه مصرف ماهی در البرز، همچنان پایین‌تر از متوسط کشوری‌ست گفت: با ایجاد استخرهای دومنظوره، در تلاش هستیم تولید این محصول در استان، افرایش یابد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه با اشاره به تاسیس شرکت شهرک‌های کشاورزی در البرز در راستای راه‌اندازی مجتمع‌های گلخانه‌ای، شیلاتی و دامپروری، در سطح کشور از آغاز طرح مطالعاتی ایجاد یکی از بزرگترین شهرک‌های کشاورزی کشور در ماهدشت کرج خبر داد.

وی با اشاره به تشکیل صندوق توسعه کشاورزی در استان البرز، تصریح کرد: سرمایه این صندوق در حال حاضر 160 میلیارد ریال است و تسهیلات ارزان قیمت با سود کمتر از 4 درصد در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد که در نظر داریم با کمک کشاورزان سرمایه این صندوق را تا 300 میلیارد ریال تا 2 سال آینده افزایش دهیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به تسهیلات ارائه شده برای کشاورزانی که از آبیاری قطره‌‌ای و تحت فشار استفاده می‌کنند، گفت: 65 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض در اختیار این کشاورزان قرار می‌گیرد که تاکنون 11 هزار و 454 هکتار از اراضی استان مجهز به آبیاری تحت فشار شده‌اند.

تشکیل نظام صنفی  بخش کشاورزی در البرز

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز بر توسعه و برون سپاری اختیارات بخش کشاورزی به نظام صنفی کشاورزی در البرز با رویکرد کاهش تصدی‌گری دولت در بخش کشاورزی استان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 4 هزار نفر عضو این نظام صنفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: البرز دارای 75 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که 27 هزار هکتار را باغات تشکیل داده و 48 هزار هکتار مربوط به اراضی زراعی‌ست.

وی با بیان اینکه بیش از 27 هزار نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک میلیارد و 855 میلیون مترمکعب آب در البرز وجود دارد که 750 میلیون متر مکعب آن در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه کمترین میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی به البرز اختصاص دارد، البرز را دارای بالاترین راندمان مصرف آبیاری در بخش کشاورزی کشور عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به انجام  فعالیت‌های تحقیقاتی در جهاد کشاورزی البرز، و همچنین ارتقا متوسط و بهره‌وری تولید گندم در اراضی کشاورزی استان خبر داد.

تشکیل انجمن نشاکاران کشور در استان البرز

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به تشکیل انجمن نشاکاران کشور در استان، گفت: تولید نشا مکانیزه‌سبزی و صیفی در دستور کار جهاد کشاورزی البرز قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به  تولید 4 رقم بذر خیار درختی برای نخستسن بار در کشور گفت: سالانه 5 هزار و 400 کانتینر محصولات کشاورزی این استان، به سایر کشورها صادر می‌شود.

وی با اشاره به ساماندهی فروشگاه‌های سموم در استان، که به صورت غیراستاندارد و غیرمجاز، اقدام به فروش سموم کشاورزی می‌کنند، گفت: در فروشگاه‌های سم در سطح استان مورد بازرسی‌های مداوم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون 151 مورد جواز تاسیس صنایع تبدیلی در استان صادر شده، خاطرنشان کرد: 58 فقره از این صنایع به بهره‌برداری رسیده است که اشتغال ناشی از این طرح‌ها 3 هزار و 739 نفر بوده است.

موسوی به اینکه نزدیک به 5 هزار نفر در سطح  860 خانوار عشایری استان حضور دارند گفت: این عشایر با 321 راس دام بیش از 3هزار و 700 تن گوشت و 6 هزار و 700 تن شیر تولید می‌کنند.

وی در ادامه، برحفظ کاربری اراضی کشاورزی، و لزوم برخورد با تغییر کاربری‌ها در استان تاکید کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز همچنین در این نشست از افتتاح ۳۴ پروژه‌های تولیدی، خدماتی، زیربنایی و اشتغالزایی به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در هفته جهاد کشاورزی، در این استان خبر داد و گفت: 17  پروژه آب و خاک، 2 پروژه صنایع تبدیلی و امور عشایری و همچنین 13 پروژه باغبانی و گلخانه، را شامل می شود.

همچنین وی برگزاری طرح ضیافت در راستای تامین مایحتاج اولیه  مردم، مراسم تجلیل از تولید کنندگانت برتر کشاورزی استان و افتتاح شرکت تولیدی – خدماتی کشاورزی در استان، را از دیگر برگزاری مراسمات در این هفته عنوان کرد.

کد خبر : ۲۸۳۲۳۶