خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

توسعه شبکه آزادراهی کشور در دستور کار قرار دارد

وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه خراسان مهد تمدن کشور است، گفت: توسعه راه‌های کشور به خصوص آزادراه‌ها منجر به توسعه اقتصادی و گسترش فرهنگ و تمدن ما به دنیا می‌شود.

به گزارش ایلنا از مشهد، عباس آخوندی، امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزاد راه حرم تا حرم از محور مشهد اظهار کرد: بیش از 2 هزار کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد و همچنین هزار و 700 کیلومتر آزادراه در حال بررسی و مطالعه پیش از ساخت است.

وی افزود: با توجه به جایگاه کشور ما در منطقه و رشد علم و فناوری امیدواریم بتوانیم در کنار توسعه اقتصادی میراث معنوی کشور را زنده کنیم، زیرا مشهد، مهد تمدن خراسان بزرگ بوده‌است و ما باید بتوانیم برای احیای این تمدن با فناوری جدید این منطقه را بازتعریف و بازآفرینی کنیم.

آخوندی تصریح کرد: همواره توجه وزارت در زمان مسئولیت من به شهر مشهد و خراسان تنها نگاه به یک شهر و استان نبوده بلکه نگاه به یک تاریخ کهن بوده است و ما برای انتشار فرهنگمان به دنیا در کنار توسعه اقتصادی نیاز به آزادراه‌های فراملی و خطوط حمل و نقلی در حد استاندارد‌های بین المللی داریم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: زمانی در بحث شبکه آزادراهی تمرکز بر روی اتصال شمال و جنوب بود اما در حال حاظر شبکه آزادراهی شرق و غرب نیز اهمیت بسیاری پیدا کرده و باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به کمبود منابع مالی برای احداث راه‌ها و تکمیل آنها خاطرنشان کرد: در حال حاظر 200 هزار کیلومتر راه در کشور و جود دارد و ما برای نگهداری از این مقدار و احداث خطوط جدید با کمبود منابع مالی مواجه هستیم که باید بخش خصوصی با ورود به این حوزه به ما کمک کند.

آخوندی تأکید کرد: برای ساخت هر کیلومتر آزادراه، 10 میلیارد تومان اعتبار لازم است که این مبلغ تنها از طریق بودجه دولت قابل تأمین نیست. در حال حاظر 17 میلیون خودرو در کشور وجود دارد که در سال‌های آتی به 50 میلیون خواهد رسید و با توجه به این حجم وسایل نقلیه ما باید به توسعه راه‌ها توجه جدی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه کمک مردم به ساخت آزادراه‌ها سبب ساخت شبکه حمل و نقل بهتری برای خودشان می‌شود، اظهار کرد: امکان تأمین مالی ساخت آزادراه از طریق بخش خصوصی وجود دارد و به همین علت ما به سمت توسعه آزاد راه حرکت کرده‌‌ایم.

گفتنی‌ست صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم در محور مشهد‌ - سبزوار - نیشابور به طول 223 کیلومتر آغاز شد.

طول محور این پروژه 493 کیلومتر و شامل 152 کیلومتر در دست بهره‌برداری (گرمسار) 120 کیلومتر در دست مطالعه (گرمسار و سمنان)، 223 کیلومتر نیز آماده ساخت (سبزوار، نیشابور و مشهد) و عرض آزادراه نیز 35 متر است.

 سرعت طراحی محور آزادراه حرم تا حرم 130 کیلومتر بر ساعت است و این طرح با هدف تکمیل شبکه آزادراهی کشور، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و کاهش گازهای گلخانه‌ای اجرایی می‌شود.

کد خبر : ۲۸۲۳۱۲