خبرگزاری کار ایران

سرکنسولگری ایران در استان سلیمانیه عراق:

سهم صادرات کردستان به عراق 5درصد است

سرکنسولگری ایران در استان سلیمانیه عراق، سهم استان کردستان از صادرات و مبادلات مرزی ایران با اقلیم کردستان را تنها پنج درصد اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، سعداله مسعودیان، صبح امروز در جلسه شورای اقتصادی استان کردستان در سنندج، افزود: از سهم صادرات 700 میلیون دلاری کشور به اقلیم کردستان، سهم استان، بیش از پنج درصد نیست و سهم استان کرمانشاه هم تنها چهار درصد است.

وی، با بیان اینکه گوی سبقت تجارت در مرزهای کردستان و کرمانشاه با عراق را استان‌های دیگر ربوده‌اند، افزود: ظرفیت‌های این استان‌ کم از سایر استان‌ها نیست.

مسعودیان با تأکید بر اینکه عمق نگاه باید به سمت رونق تولید باشد، گفت: اگر رویکرد مدیران کردستان به سمت افزایش اشتغال، رونق تولید و بالا بردن ظرفیت اقتصادی حرکت کنند، قطعا سهم بیشتری از صادرات  را خواهند داشت.

50 درصد صادرات کشور از مرز اقلیم کردستان انجام شده است

سرکنسولگری ایران در استان سلیمانیه عراق، گفت: در طی سال گذشته 50 درصد از صادرات کشور به اقلیم کردستان عراق بوده و این در حالی است که 60 تا 70 درصد از این کالاها از مرز کردستان و کرمانشاه وارد عراق شده است.

وی، با تأکید بر اینکه 90 درصد از تفاهمنامه‌ها به نتیجه نمی‌رسد افزود: بیش از 50 درصد از تفاهمنامه‌های استان با اقلیم کردستان اجرایی است اما شرایط اقلیم کردستان به لحاظ اقتصادی خوب نیست و دولت مرکزی توجه کمتری به بودجه اقلیم کردستان عراق دارد.

مسعودیان با بیان اینکه 52 شرکت ایرانی در اقلیم کردستان فعال هستند، گفت: عمده این شرکت‌ها از اقلیم کردستان طلب‌کار بوده و 200 میلیون دلار از صندوق توسعه کشور عراق برای پرداخت طلب پیمانکاران پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه عمده شرکت‌های کردستانی در اقلیم کردستان عراق طلبکار هستند، اظهار کرد: به طور ویژه بانک صنعت و معدن و بخش‌های ویژه را فعال می‌کنیم تا پیمانکاران به طلب‌های خود برسند.

سرکنسولگری ایران در استان سلیمانیه عراق خطاب به مدیران استان گفت: برای صدور نیروی انسانی یک راهکار عملی ارائه دهید، اضافه کرد: مرز سیران‌بند از طرف ما در گمرکات کشور پیگیری شده است و باید طرف عراقی هم امکانات خود را مستقر کند تا با راه‌اندازی این مرز موقعیت اقتصادی استان بهبود یابد.

وی همچنین با تصریح بر اینکه یک نفر یاد نماینده تام الاختیار استان در کنسولگری ما باشد، افزود: در پیگیری تفاهمنامه‌ها از سوی طرف عراقی اهمال‌کاری وجود دارد که ما باید آنها را بر این موضوع برای تسریع در کار تأکید کنیم.

کد خبر : ۲۸۰۹۶۰