خبرگزاری کار ایران

با حضور صادقی؛

خانه کارگر سراب افتتاح شد

با حضور معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران، امام جمعه سراب، بخشدار سراب، شهردار سراب، دفتر نمایندگی خانه کارگر سراب در استان آذربایجان شرقی افتتاح شد.

به گزارش ایلنا در  این آیین که عصر دیروز با حضور گسترده اقشار مختلف مردم و مسئولان شهرستان سراب به ویژه کارگران این شهرستان برگزار  شد، معاون دبیر کل خانه کارگر در امور شهرستان‌ها در سخنانی با اشاره به تاریخ آذربایجان، نقش این  خطه را در تاریخ ایران و پیشرفت‌های مختلف آن مهم خواند و گفت: با وجود پیشینه درخشان این منطقه، نیروی کار مستعد با دانش بالا ، تخصص و تعهد ویژه بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری و گسترش تولید در این خطه وجود دارد که باید به آن توجه شود که این موضوع در شهرستان سراب با وجود نیروی کار با تعهد کاری خاص که برگرفته از فرهنگ قوی منطقه است و نیز استعداد بالا برای جذب سرمایه‌های سرگردان داخل و برون استانی بسیار قابل اهمیت به شمار می‌رود.

حسن صادقی، ایجاد دفتر نمایندگی خانه کارگر سراب را در راستای اتحاد و یکپارچگی نیروی انسانی در یک مجموعه واحد و گسترش فرهنگ کار سالم عنوان کرد وگفت: با پتانسیل‌های مناسبی که در شهرستان سراب در بخش‌های مختلف وجود دارد، نرخ بالای بیکاری 10 درصد در این منطقه نشانگر آن است که مسیر کار به درستی پیش نرفته است.

معاون دبیر کل خانه کارگر با بیان اینکه با برنامه‌ریزی می‌توان نرخ بیکاری در این شهرستان کاهش داد اظهار کرد: یکی از عوامل مهم جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال وجود نیروی کار منسجم با فرهنگ بالای کار است که کمتر تولید را دچار مسایل جانبی کرده و موجب می‌شود که بازدهی بالا برود که خانه کارگر یکی از برنامه‌هایش حرکت در این راستاست.

وی با تأکید بر اینکه خانه کارگر شکل‌دهی نیروی کار با فرهنگ کار صنعتی و بهره‌وری  و دانش بالا را دنبال می‌کند، تصریح کرد: خانه کارگر در همین راستا ارتقای دانش کارگران مدنظر داشته و بر پرورش نیروی انسانی توجه ویژه‌ای دارد به طوری که طی دو سال گذشته 370 هزار نفر را در قالب آموزش‌های کوتاه مدت تحت پوشش داشته است.

صادقی، طرح ایجاد دانشگاه‌ها و مراکز علمی کاربردی  و دانشگاه کار را از ایده‌های خانه کارگر خواند و گفت: خانه کارگر با آگاهی از شکاف آموزش‌های دانشگاهی با  عرصه تولید وصنعت بحث کاربردی کردن آموزش‌ها را مطرح و با ایجاد مراکز علمی کاربردی دانشگاهی و نیز ایجاد دوره‌های کوتاه مدت آموزشی که مولفه‌های لازمه رشته خود را داراست توانسته در این عرصه در ارتقای آموزش کارگران نقش مهمی داشته باشد.

صادقی، از خانه کارگر با دارا بودن بیش از 2 میلیون عضو رسمی شناسنامه‌دار به عنوان ابرتشکل کارگری ایران یاد کرد و گفت: خانه کارگر  به دور از اهداف سیاسی به دنبال تحقق مطالبات کارگران است. البته این نهاد کارگری همچون سایر تشکل‌ها در زمان انتخابات برای گرم کردن تنور انتخابات وارد میدان می‌شود.

وی، ایجاد وحدت میان کارگران برای استیفای حقوق آنان، افزودن اطلاعات و دانش نیروی کار، حمایت از نیروی انسانی  از اهداف و برنامه‌های خانه کارگر خواند و گفت: دفتر نمایندگی خانه کارگر شهرستان سراب نیز باید زیر نظر خانه کارگر استان آذربایجان شرقی در این راستا فعالیت کند.

صادقی، با اشاره به اهمیت نقش تشکلات کارگری اظهار داشت: نهادهای کارگری نباید به عنوان تشکلات صوری ابزار قدرتی در دست دولت و کارفرمایان  باشند.

وی، تأکید کرد: تشکلات کارگری باید هر موقع که دولت دست در جیب کارگر برد فریادش بلند شود همچنانکه خانه کارگر در طول این سال‌ها با اندیشه خدمت به کارگر هرموقع که خدشه‌ای که به منافع کارگران وارد شد به میدان آمده و دولت اصلاح طلب، سازندگی و اصول‌گرا برای آن فرقی نداشته است.

صادقی، یکی از موضوعات اساسی کنونی قشر کارگر را بحث تأمین اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه در طول دو دهه گذشته ساختار سازمان تأمین اجتماعی به ویژه در بحث درآمدی آن دچار تغییرات اساسی شده به طوری که نسبت میزان پرداخت و برداشت تناسب چندانی با یکدیگر ندارد، از سویی دولت به  کارفرمای بزرگ آن تبدیل شده که متاسفانه در چنین شرایطی اکنون عده‌ای از نمایندگان مجلس بحث جداسازی دولت از ساختار تأمین اجتماعی را مطرح می‌کنند که در این میان تنها خانه کارگر است، که  فریاد دفاع از حقوق تامین اجتماعی در راستای منافع کارگران را بر می‌آورد و متاسفانه سایر تشکلات کارگری سکوت اختیار کرده‌اند.

وی گفت: ما حضور دولت را در کنار تأمین اجتماعی در جهت حمایت از ماندگاری و بقاء این سازمان را امری واجب دانسته اما دخالت و دست‌اندازی به آن توسط دولت یا هر نهاد دیگر را  امری مذموم و غیرقابل می‌داند.

معاون دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه این نهاد کارگری وامدار هیچ دولت و نماینده مجلسی نیست و تنها خدمت به کارگران را دنبال می‌کند، اظهار کرد: خانه کارگر در عین حال تبعیت از خط ولایت وپیروی از فرامین ولی فقیه را واجب کفایی خود  می‌داند.

دبیر اجرایی و مجری طرح‌های آموزشی خانه کارگر استان آذربایجان شرقی، نیز در این مراسم در سخنانی فعالیت این نهاد کارگری را تلاش در جهت استیفای حقوق کارگران و تحقق مطالبات این قشر خواند و گفت: افزایش بهره‌وری نیروی کار، تلاش در جهت بسط تأمین امنیت شغلی، توجه به آموزش کارگران، افزایش مهارت وتجارب آنان، فراهم آوردن امکانات رفاهی برای این قشر از دیگر فعالیت‌هایی که خانه کارگر آن را در دستور کار خود دارد.

کریم صادق زاده، با اشاره به نقش وتاثیرگذاری خانه کارگر در مراجع تصمیم‌گیری و اجرایی در مسیر تحقق مطالبات کارگران اظهار کرد: خانه کارگر علاوه بر حضور سازنده در کشور در عرصه جهانی نیز در سازمان بین المللی کار ILO و اتحادیه کارگران جهان عضویت دارد.

صادق زاده، با اشاره به تاسیس دفتر نمایندگی خانه کارگر شهرستان سراب و تلاش برای ارایه خدمات برای کارگران این منطقه اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی فعالان جامعه کارگری این شهرستان، همکاری و حمایت‌های مسئولان منطقه‌ای و استانی، تاسیس این دفتر در دستور کار قرار گرفت که در مرحله نخست و طی سه ماه با جذب یک هزار عضو فعالیت آن آغاز شده و با شروع به کار آن توسعه فعالیت‌های آن در حوزه‌های مختلف مدنظر بوده و در تلاش هستیم تعداد اعضای آن را در مرحله بعدی به 5 هزار نفر رسانده و ساختمان مستقلی برای این دفتر راه‌اندازی کنیم.

در ادامه این مراسم، حجه الاسلام قدوسی رییس حوزه علمیه شهرستان سراب نیز استقبال گسترده کارگران این شهرستان از تاسیس دفتر نمایندگی خانه کارگر قابل توجه خواند و گفت: علاقه کارگران برای عضویت وتاسیس خانه کارگر سراب نشان‌دهنده آن است که این قشر نیاز به حمایت دارند.

وی، با تأکید بر اهمیت توجه مسئولان به مشکلات کارگران اظهار کرد: کارگران ما متواضعانه به کار و فعالیت خود می‌پردازند و این وظیفه مسئولان است که رسیدگی به مسایل کارگران را در اولویت قرار دهند.

حجه الاسلام قدوسی، با اشاره به آموزه‌های دین اسلام در رعایت حقوق کارگران و پرداخت مطالبات به موقع مطالبات آنان گفت: تاسیس خانه کارگر سراب گامی مثبت در این راستا است که امیدواریم به دور از گرایشات سیاسی به عنوان مأمن و پناهگاهی، برای رسیدگی به مشکلات کارگران،تحقق مطالبات و ارتقای سطح آموزش این قشر تبدیل شود.

در این مراسم، سید ابوالحسن هاشمی، به عنوان مسئول دفتر نمایندگی خانه کارگر سراب معرفی و از تلاش‌های مسلمانی رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی سراب در فراهم کردن زمینه برای راه‌اندازی این دفتر قدردانی شد.

در این آیین همچنین از  پنج خانواده شهدای سراب نیز به مناسبت ایام شعبانیه نیز تجلیل شد.

کد خبر : ۲۸۰۹۴۰