خبرگزاری کار ایران

فاز هفتم موزه میراث روستایی گیلان اجرایی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: فاز هفتم موزه میراث روستایی استان به وسعت 40 هکتار اجرایی می شود.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گیلان، رضا علیزاده در نشست میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اجرای پروژه موزه میراث روستایی این استان در برنامه پنجم توسعه کشور اظهار کرد: در روزهای پایانی برنامه پنجم توسعه کشور هستیم و پروژه موزه میراث روستایی باید در پایان این برنامه به اتمام برسد.

وی از اجرای فاز هفتم موزه میراث روستایی گیلان در 40 هکتار خبر داد و افزود: در مجموع 267 هکتار برای پروژه موزه روستایی استان پیش‌بینی شده است.

علیزاده با بیان اینکه تاکنون 25 مسکن روستایی در موزه میراث روستایی گیلان ایجاد شده است، تصریح کرد: 80 سازه و بنای متعلق به مسکن روستایی به موزه میراث روستایی استان اضافه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان به اختصاص 2 میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی به موزه میراث روستایی در سال مالی 93 اشاره کرد و گفت: مبلغ 200 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی به میراث روستایی استان اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به توسعه موزه میراث روستایی گیلان، بیان کرد: فازهای ساحل شرق و غرب پروژه موزه میراث روستایی باید تا پایان برنامه توسعه پنجم کشور به اتمام برسد و در برنامه توسعه ششم وارد فاز اجرایی پارک فرهنگی می‌شویم.

علیزاده ایجاد بازارچه صنایع دستی حوزه دریای کاسپین به منظور عرضه محصولات منطقه‌ای به‌ویژه در حوزه برون‌مرزی را از برنامه‌های موزه میراث روستایی گیلان دانست و خاطرنشان کرد: منحصر به‌فردترین موزه روستایی خاورمیانه در گیلان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بستر تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان را بسیار غنی توصیف کرد و یادآور شد: موزه‌ها کمک می‌کنند تمام لایه‌های اجتماعی و تاریخی موقعیت منطقه به نحو مطلوب ارائه شود.

وی خواستار تلاش جدی برای معرفی حوزه تمدنی گیلان به دلیل کاوش‌ها و دست‌یافته‌های صورت گرفته در استان شد و اظهار کرد: سال‌های گذشته به دلیل اشیای کشف شده در حوزه باستان‌شناسی گیلان موزه‌های متعددی در استان ایجاد شده است.

علیزاده به وجود 11 موزه در گیلان اشاره کرد و افزود: تعدادی از موزه‌ها زیر نظر مستقیم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه تعدادی از موزه‌های استان تخصصی هستند، تصریح کرد: بخشی از موزه‌ها به صورت مشارکتی با دیگر دستگاه‌های اجرایی در استان اداره می‌شوند.

راه‌اندازی تورهای «گشت از افطار تا سحر» در گیلان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه جاذبه‌های متنوع گیلان علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب کرده است، تصریح کرد: گیلان به عنوان یکی از پنج قطب مطرح گردشگری و تاریخی در کشور مطرح است.

حمیدرضا آذرپور توجه به داشته‌های طبیعی و معرفی هر چه بهتر و بیشتر آن مواهب طبیعی در راستای توسعه گردشگری را در جذب گردشگر تاثیرگذار خواند.

وی درباره برگزاری جشنواره‌های بومی‌ـ محلی در گیلان گفت: احیا و شناسایی هنرهای سنتی، صنایع دستی، آداب و رسوم و سنت‌های منطقه و معرفی مناطق کمتر شناخته شده از اهداف برگزاری چنین جشنواره‌هایی است.

آذرپور با اشاره به اینکه توجه به مسایل فرهنگی و تاریخی استان در مقابله با تهاجمات فرهنگی نقش مهمی دارد، خاطرنشان کرد: با برگزاری جشنواره‌های بومی‌ـ‌سنتی و حفظ آداب و رسوم و منابع طبیعی و کشاورزی مانع از فراموشی این سنت‌ها می‌شویم.

این مسئول از تداوم برنامه‌های فرهنگی در تابستان امسال خبر داد و گفت: تابستان امسال به دلیل حضور گردشگران برای استفاده از مواهب طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تاریخی گیلان جشنواره‌های بومی و محلی برگزار می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان برگزاری جشنواره‌های متعدد در سواحل و موزه میراث روستایی را یکی دیگر از برنامه‌های فصل تابستان ذکر کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های مناسبت ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: برای پربار کردن ماه مبارک رمضان و تعطیلات پیش رو در حال تدارک برنامه‌هایی مانند تورهای بازدید از جشنواره‌های مذهبی در حال تدارک است.

آذرپور راه‌اندازی تور گردشگری و بازدید از اماکن تاریخی با عنوان «گشت‌های از افطار تا سحر» را ویژه ماه مبارک رمضان در گیلان عنوان کرد.

 

 

کد خبر : ۲۷۸۸۹۳