خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران

۵۰ درصد بیماری‌های واگیر با ارتقا سطح سلامت مردم قابل پیشگیری است

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۸۲۹

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: ۵۰ درصد بیماری‌های واگیر با ارتقا سطح سلامت مردم قابل پیشگیری است و سرانه سلامت به جای اینکه برای پیشگیری هرینه شود برای درمان هرینه می‌شود.

به گزارش ایلنا،، قاسم جان بابایی، عصر سه شنبه در نشست خبری، با اصحاب رسانه، با اشاره به مشکلات و معضلات تهیه داروی بیماران بستری در بیمارستان اظهار داشت: تقریبا تمام داروهای مورد نیاز بیمار در بیمارستان فراهم می‌شود و دیگر نیاز نیست بیمار آن را از بیرون تهیه کند.

وی افزود: هزینه بیماران صعب العلاج به حداقل رسیده است و دانشگاه علوم پزشکی سایر خدمات این بیماران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به افزایش ۱۰ درصدی زایمان طبیعی در استان اشاره کرد ابراز داشت: با توجه به اینکه فرهنگ زایمان طبیعی است و مزایای این امر ترویج شد ولی رشد مطلوبی حاصل نشد.

وی با بیان اینکه با تمهیداتی که در توسعه و بهبود هتلینگ بیمارستان‌ها صورت گرفت در حال حاضر امکانات رفاهی همراهان بیمار و هتلینگ بیمارستان‌ها روند رو به رشدی را داشته است.

جان بابایی به توسعه اورژانس‌ها در سطح بیمارستان‌های استان اشاره کرد و ابراز داشت: اورژانس بیمارستان سوختگی شهید زارع و قلب فاطمه زهرا به عنوان دو بیمارستان تخصصی که استانهایی شمالی را نیز خدمات می‌دهد از روند خوبی برخوردار است.

وی به توسعه بخش داندانپزشکی کلینیک باغبان (طوبی) ساری اشاره کرد و گفت: در این کلینیک ۳۰ دندانپزشک عضو هیات علمی دانشگاه به بیماران خدمات ارائه می‌کنند.

جان بابایی در ادامه افزود علاوه بر کلینیک فوق در ۱۱ شهرستان نیز کلینیک دندانپزشکی را عصر‌ها فعال گذاشتیم همچنین سیستم ارجاع در دندانپزشکی را رعایت خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه به ازای هر هزار نفر یک تخت بیمارستانی وجود دارد، گفت: در حال حاضر ما با استاندارهای جهانی فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به اینکه اورژانس بیمارستان بوعلی ساری برای خدمات دهی مناسب نیست، اظهار داشت: مقرر شد تا اورژانس این بیمارستان در ۴ طبقه توسعه پیدا کند.

جان بابایی در ادامه افزود: ۹۰ درصد مراجعات مردم به مراکز درمانی سرپایی است و ۱۰ درصد آن بستری در بیمارستانهاست بنابراین بیشترین هزینه‌های درمانی بابت مراجعات سرپایی برای بیماران انجام می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از اختصاص ۱۷ دستگاه آمبولانس بین جاده‌ای خبر داد و اظهار داشت: تا پایان شهریور ماه سال جاری باز هم به ناوگان آمبولانس بین جاده‌ای اضافه خواهد شد.

جان بابایی اورژانس‌های بین جاده‌ای را از چالش‌های کشور و استان برشمرد و افزود: اورژانس‌های بین جاده‌ای باید تجهیز توسعه و نوسازی شوند.

وی با اشاره به اینکه ریشه کنی بسیاری از بیماری‌ها از خانه‌های بهداشت است ابراز داشت: افتتاح هزار و ۳۰۰ خانه بهداشت در دهه فجر سال گذشته انجام شد و۲۰۰ خانه بهداشت دیگر نیز در سال ۹۴ افتتاح خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان داشت: یک سوم خانه‌های بهداشت استیجاری هستند و در شرایط خوبی قرار ندارند.

جان بابایی از انجام خدمات بهداشتی دندان پزشکی رایگان برای گروه سنی زیر ۱۴ سال خبر داد و ابراز داشت: انجام خدمات بهداشت دهان و دندان شاخص مهمی برای کشور‌ها است که مازندران از شاخص خوبی برخوردار نیست.

وی در ادامه افزود: شاخص دندان پزشکی برای گروه سنی ۶ سال خوب نیست و برای گروه سنی بالای ۳۰ بسیار بد است و شاخصهای دندان پرشکی به دلیل پایین بودن تعرفه‌ها بهبود نیافته است.

جان بابایی از فوت بیش از ۲ میلیون انسان به دلیل نداشتن امنیت غذایی خبر داد و گفت: در سال ۹۴فعال کردن کارگروه سلامت امنیت غذایی در حوزه غذاو سلامت سرعت بیشتری خواهد داشت و تفاهم نامه‌ای هم با آمورش و پرورش در زمینه سلامت غذایی در مدارس بسته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: ۵۰ درصد بیماری‌های واگیر با ارتقا سطح سلامت مردم قابل پیشگیری است و سرانه سلامت به جای اینکه برای پیشگیری هرینه شود برای درمان هرینه می‌شود.

جان بابایی چاقی، فشار خون، دیابت را بیشترین علل مرگ و میر مردم برشمرد ابراز داشت: اگر هزینه‌های درمان کاهش یابد این هرینه برای ارتقا سلامت و پیشگیری هزینه می‌شود.

وی از ساخت مرکز جامع سرطان در بیمارستان حضرت امام (ره) خبر داد و گفت: این مرکز در ۵ طبقه برای بیماران خونی، پیوند مغز استخوان، پژوهشکده سرطان در حال ساخت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به افزایش زایمان سزارین در کشوراظهار داشت: این موضوع نیز نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، مازندران و گیلان، بالا‌ترین رقم سزارین را در کشور دارند.

جان بابایی اضافه وزن، کم‌تحرکی، فشار خون و دیابت از جمله بیماری‌های قابل پیشگیری هستند که بیشترین علت مرگ‌ومیر‌ها نیز به همین بیماری‌ها مربوط می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز