خبرگزاری کار ایران

آیین گلابگیری در نیاسر کاشان برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۳۲۱۶

شهردار نیاسر از برگزاری چهاردهمین آیین گلابگیری در این شهر خبر داد.

به گزارش ایلنا، جمشید اسماعیلی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: این آیین با حضور مسوولان این بخش، شهرستان کاشان، استان اصفهان و گلکاران و گلابگیران در هتل سبز نیاسر برگزارخواهد شد.

وی سطح زیر کشت گل محمدی در گلستان‌های نیاسر را ۲۵۰ هکتار بیان کرد و گفت: باتوجه به اینکه بیشتر زمین‌های کشاورزی بخش نیاسر خرده مالکی است بر این اساس میانگین برداشت این محصول در هر هکتار حدود پنج تن است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از یک هزار و ۲۵۰ تن گل محمدی در نیاسر برداشت شد، افزود: از هرتن گل محمدی نیز یک و نیم تن گلاب استحصال شده است.

شهردار نیاسر شمار گلکاران نیاسر را بیش از ۲۰۰ نفر نفر برشمرد و تصریح کرد: امسال حدود ۶۰ هکتار به سطح زیر کشت گل محمدی در بخش نیاسر افزوده شده که چند سال دیگر بارور می‌شود.

به گفته وی دو کارخانه صنعتی بیش از ۲۵۰ کارگاه سنتی و دو کارخانه نیمه صنعتی در زمینه تولید گلاب و عرقیات گیاهی در بخش نیاسر فعالیت می‌کنند.

اسماعیلی غبارروبی و گلاب شویی حرم مطهر حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال کاشان را از دیگر برنامه‌های آیین گلابگیری در بخش نیاسر عنوان کرد و گفت: سال‌های گذشته تنها گلاب شویی انجام می‌شد اما امسال با هماهنگی بعمل آمده غبارروی این بارگاه ملکوتی نیز در چهاردهم اردیبهشت ما برگزار می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ۲۵ اردیبهشت روز نیاسر و دوستی ملل، خاطر نشان کرد: همایشی نیز در این روز در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

شهردار کاشان همچنین در خصوص برگزاری جشنواره‌ها یا جشن‌های گل و گلاب در سالهای گذشته گفت: این برنامه‌ها که با هدف و موضوع‌های اقتصادی و فرهنگی برگزار می‌شد، همواره مسائل حاشیه‌ای زیاد را در پی داشته است.

به گفته وی با توجه به اینکه این برنامه‌ها و جشن‌ها با فرهنگ و روحیات مردم منطقه دارالمومنین کاشان همخوانی ندارد، اهداف فرهنگی در برگزاری آن‌ها محقق نمی‌شد.

وی تاکید کرد: برای استفاده بهینه و بهره گیری مطلوب، این جشن‌ها باید با همکاری تمامی شهرداری‌های شهرستان به صورت متمرکز در مکانی در شهر کاشان برگزار شود.

رییس شورای اسلامی شهر نیاسر نیز در این نشست گفت: افزون بر تولید گل محمدی و گلاب، کهن باغشهر نیاسر به قطب تولید گل، گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی تبدیل شده است.

مجتبی حمیدی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ نوع گیاه دارویی در بخش نیاسر وجود دارد، اظهار کرد: ۷۰ درصد درآمد گلابگیران بخش نیاسر با استفاده از تولید عرقیات گیاهی به دست می‌آید.

وی یکی از اهداف برگزاری چهاردهمین آیین گلابگیری در نیاسر را ارزآوری، توسعه اقتصادی مردم و گسترش کشاورزی با ترویج گلزارهای گل محمدی بیان کرد.

وی همچنین از امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی نیاسر با برخی دیگر شهرهای جهان خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز