خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا:

اشتودان: همایش ملی هورامان شناسی ۱۱ اردیبهشت ماه در هورامان برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۸۳۱

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، از برگزاری همایش ملی هورامان‌شناسی در روز مراسم کومسا و در ۱۱ اردیبهشت ماه در هورامان خبر داد.

رسول اشتودان، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در سنندج، گفت: منطقه هورامان به عنوان یکی از شاخص‌ترین اثرهای طبیعی و تاریخی مورد توجه سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته که پیشنهاداتی برای ثبت جهانی این اثر تاریخی و طبیعی از سوی این اداره کل به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انجام شده است.

وی به شاخصه‌های مدنظر سازمان یونسکو اشاره کرد و افزود: سازمان یونسکو برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی و طبیعی ۱۰ شاخصه را در نظر گرفته است که منطقه هورامان به دلیل دارا بودن هر ۱۰ مورد شاخصه قابلیت ثبت جهانی را در فهرست آثار جهانی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مطالعات و تحقیقاتی توسط پژوهشگران و محققان دانشگاه کردستان، مرکز کردستان‌شناسی و اداره کل میراث فرهنگی در خصوص منطقه هورامان انجام شده است که برای ارائه این مطالعات و تحقیقات همایش ملی هورامان، انسان، طبیعت، زندگی با هدف باز شناخت منظر فرهنگی هورامان برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مقالات ارائه شده در همایش ملی هورامان توسط یک اکیپ ۲۵ نفره از سازمان میراث فرهنگی کشور و نمایندگان یونسکو بازنگری و مورد مطالعه و همراه با پرونده ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال خواهد شد.

اشتودان در ادامه این جلسه بیان داشت: تاکنون تعداد ۶۰ مقاله با موضوعات ومحورهای اصلی همایش به دبیر خانه ستاد همایش ملی هورامان ارسال گردیده است.

 اشتودان افزود: در حاشیه این همایش ملی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات منطقه هورامان و نمایشگاه عکس هورامان نیز برپا خواهد شد ودر روز جمعه ۱۱ اردیبهشت ماه که مصادف با روز کومسای است مهمانان در این مراسم معنوی هورامان حضور خواهند داشت و از نزدیک این مراسم را نظاره گرخواهند بود که برگزاری این مراسم نیز برای ثبت جهانی این اثر فرهنگی و تاریخی، طبیعی بسیار مثمر خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان در ادامه گفت: ثبت جهانی این اثر موجب شد که همایشی ملی برای جمع آوری مقالات و اطلاعات و تحقیقات برگزار شود و این اطلاعات در اختیار سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی این اثرتاریخی قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز