خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم شیرازی در بیت علامه طباطبایی(ره):

صبر، راه غلبه بر مشکلات امروز کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۹۱۲

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، گفت: امروز در کشور ما، یک سری از مشکلات وجود دارد که اگر صبر و تحمل نکنیم نمی‌توانیم بر آنها فائق بیاییم اما اگر صبر و تحمل باشد، حتما بر آن مشکلات فائق خواهیم آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، آیت الله مکارم شیرازی، شب گذشته، در یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که به همت مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه و در بیت مفسر بزرگ قرآن مرحوم علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، اظهار داشت: وقتی در جلسات قرآنی شرکت می کنم، نوارانیت خاصی را در آن مشاهده می‌کنم.

وی، با بیان این که قرآن نور است و جلسات قرآنی نیز، نور هستند، خاطرنشان کرد: آن زمانی که مرحوم علامه طباطبایی(ره) مباحث تفسیر قرآن کریم را در حوزه علمیه قم شروع کردند، شاید فکر نمی‌کردند، روزی برسد که این همه اساتید برجسته علوم قرآنی در منزل ایشان، جمع شده و همایشی با موضوع قرآن برگزار کنند.

این مرجع تقلید، یادآور شد: قرآن کریم در زمان‌های سابق، غریب بود اما به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، حضور واضح و روشنی در تمام شئون یافته و در حوزه‌های علمیه، ظهور و بروز جالبی دارد؛ البته هنوز هم حق مطلب اداء نشده است.

وی تصریح کرد: قرآن در حوزه‌های علمیه، نباید در حاشیه باشد، بلکه باید در متن قرار گیرد؛ مانند علم فقه و علم اصول که امروز در متن حوزه‌های علمیه قرار دارد، قرآن و مباحث تفسیر قرآن نیز باید در متن حوزه قرار گیرد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مطالب مختلفی را از قرآن کریم می‌توان برداشت و از آنها استفاده کرد، که برای مثال «پیغمبر اسلام در آیینه قرآن» یکی از آن مباحث است، گفت: در قرآن کریم، دو دسته صفات برای پیامبر(ص) بیان شده که دسته‌ای به خلق و خوی ایشان پرداخته و دسته‌ای دیگر در جنبه‌های عملی به زندگی پیامبر(ص) نگاه می‌کند.

وی با بیان این که از جمله مباحث مورد توجه در این موضوع، نگاه دشمنان اسلام و دشمنان پیامبر(ص) به پیامبر(ص) است، گفت: در قرآن کریم اشاره شده است که دشمنان پیامبر(ص) پنج وصله، ساحر، مجنون، شاعر، محسور(سحر شده-جادو شده) و مُعَلَم(تعلیم داده شده)، را بهسر از مدح و ثنای پیامبر بزرگ اسلام(ص) در می‌آورد.

این مفسر قرآن کریم، با بیان این که دشمنان پیامبر(ص) به زبان مذمت وصله‌هایی را به پیامبر(ص) می‌چسباندند اما در اصل ایشان را مدح می‌کردند، گفت: چه خوب است که انسان از زبان مذمت نیز، مدح و ثنا را دریابد.

وی افزود: صفات مختلفی برای پیامبر اسلام(ص) در قرآن کریم ذکر شده اما اگر همان صفاتی که دشمنان پیامبر(ص) برای ایشان به کار برده‌اند را مورد توجه قرار دهیم، همان برای نشان دادن شخصیت والای ایشان کافی است.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان سخنان خود با بیان این که یکی از ویژگی‌های مثال زدنی پیامبر اسلام(ص) صبر ایشان بود، گفت: امروز در کشور ما، یک سری از مشکلات وجود دارد که اگر صبر و تحمل نکنیم نمی‌توانیم بر آنها فائق بیاییم اما اگر صبر و تحمل باشد، حتما بر آن مشکلات فائق خواهیم آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز