خبرگزاری کار ایران

قائم مقام آیت الله مصباح یزدی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

عبور از چالش‌ها، هدف اصلی نامگذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری است

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۷۵۲

قائم‌مقام آیت‌الله مصباح‌یزدی درباره شعار سال مطرح شده از سوی رهبری گفت: منتقدان دولت باید با در نظر گرفتن شرایط انتقاد و دلسوزانه، با رعایت احترام و با پرهیز از تخریب انتقاد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو فقهای جبهه پایداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی خود از نامگذاری سال ۹۴ به نام سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: مقام معظم رهبری هرساله نیاز‌ها و چالش‌های کشور را در نظر می‌گیرند و با نامگذاری سال و پیام نوروزی خود، جامعه ما را هدایت می‌کنند. 

قائم‌مقام آیت‌الله مصباح‌یزدی در مؤسسه آموزشی‌وپژوهشی امام‌خمینی قم افزود: هدف از طرح این شعار‌ها، قرار گرفتن کشور در مسیری است که از چالش‌ها عبور کرده، مشکلات حل شده و جامعه را به سوی پیشرفت و تمدن جهانی اسلام پیش ببرند. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه طبعا در نامگذاری امسال به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، نکاتی مهم و اساسی وجود دارد، گفت: امروزه و در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری به وحدت ملت و دولت نیاز داریم، چرا که دشمنان ما در صدد ایجاد خلل در آن هستند و رهبر معظم انقلاب هم توصیه‌های خود را در این خصوص بیان فرمودند. 

وی افزود: ما، هم به توصیه‌های قرآن، پیامبر گرامی (ص)، اهل بیت (ع) و سیره آن‌ها و همچنین به دلیل توصیه‌های حضرت امام (رض)، به وحدت و همدلی و همراهی بین همه اقشار ملت و از جمله وحدت بین ملت و دولت نیاز داریم؛ به خصوص در این دوران که دشمنان ما تلاش می‌کنند با بزرگ جلوه دادن اختلاف نظر‌ها و تشدید آن، بین اقشار مختلف مردم و همین طور بین ملت و دولت، یک نوع ایجاد شکاف کنند تا از این ایجاد اختلاف، سوء استفاده‌های خود را ببرند. 

رجبی خاطرنشان کرد: البته همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، وظیفه دولت‌ها رسیدگی به مشکلات مردم و حل مشکلات اجتماعی است و هر دولتی کم و زیاد در این جهت تلاش می‌کند؛ بنابراین ملت هم باید در حل این مشکلات به دولت کمک کند و دولت را تنها نگذارد، چون دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند و نابسامانی‌ها را سامان دهد. 

وی اضافه کرد: بنابراین همکاری، همراهی و همدلی ملت با دولت در حل مشکلات یک اصل اساسی است؛ به خصوص کسانی که در زمینه مسائل اقتصادی نقش اساسی دارند، طبعا باید به دولت بیشتر کمک کنند تا دولت بتواند مشکلات را حل کند. 

قائم مقام آیت الله مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم، تصریح کرد: البته همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، این همدلی دولت و ملت، معنایش، نادیده گرفتن، بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به مصالح و به نواقص نیست، بلکه ملت باید نسبت به نواقص، نسبت به ارزش‌ها، و نسبت به آرمان‌های انقلاب، حساس باشند و انتقادهای دلسوزانه و نصیحت آمیز را برای دولت داشته باشند؛ بنابراین شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» که از سوی رهبری مطرح شده، منافاتی با انتقاد از دولت ندارد. 

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز فرمودند که من به دولت‌های مختلف انتقاد داشتم، اما انتقاد‌ها را منطقی و بدون جنبه اهانت و بدون جنبه تخریب و با شرایط مناسب آن، انجام می‌دهم. 

رجبی گفت: طبعا دولت باید حرمت منتقدین را نگاه دارد و توقع‌اش این نباشد که انتقادی وجود نداشته باشد؛ و منتقدین هم باید رعایت حرمت و مصالح عمومی کشور را کنند؛ به گونه‌ای انتقاد نکنند که اعتماد عمومی مردم به دولت مردان سلب شود. 

وی افزود: منتقدین دولت باید با در نظر گرفتن شرایط انتقاد، که دلسوزانه، با رعایت احترام و با پرهیز از تخریب باشد، اقدام کنند. 

قائم مقام آیت الله مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم، گفت: از آن طرف، دولت هم باید رعایت حرمت منتقدین را کند و اینکه، اگر کسانی دلواپس مشکلات مملکت، ارزش‌ها و آرمان‌ها هستند، آن‌ها را خدای ناکرده مورد اهانت قرار ندهد، بلکه استقبال کند، و با احترام با آن‌ها برخورد کند؛ این کار دولت موجب همدلی و همراهی ملت و دولت می‌شود. 

وی گفت: بنابراین برای حل مشکلات جامعه، باید همراهی و همدلی ملت و دولت صورت گیرد و برای اینکه این مهم محقق شود، باید هم دولت و هم منتقدین، منطق و انصاف را داشته باشند و با رعایت حرمت یکدیگر، نقاط ضعف را شناسایی کرده و دولت هم در حل نقاط ضعف تلاش کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز