خبرگزاری کار ایران

شب موسیقی خراسان شمالی در عشق آباد برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۸۹۴

مدیرعامل شرکت جهاد نصر استان کردستان از این شرکت عمومی غیردولتی به عنوان ظرفیت بزرگی برای توسعه استان نام برد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان شمالی سویدانلویی در جمع پرشور دانشجویان هنر با اعلام این خبر گفت: استان خراسان شمالی تاثیرات فراوانی بر روی فرهنگ های کشور دارد ودرطول تاریخ نیز هم بر فرهنگ ملی وهم در اثر مراودات باکشورهای آسیایی بر فرهنگ آسیای مرکزی تاثیر داشته وهم تاثیرات فروانی پذیرفته است .

وی گفت: وجود اقوام ترکمن،کرمانج،تات،ترک وبلوچ تنوعی از فرهنگ های مختلف را دراین  استان بوجود آورده است که همین امر باعث شده که این خطه یکی از غنی ترین مناطق موسیقیایی ایران باشد وهریک از این اقوام به صورت مجزا نیز دارای موسیقی خاص خود باشند .

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی بیان داشت:  ظرافت ها وزیبایی های ملودی وموسیقی مقامی خراسان شمالی باعث شده که این موسیقی بعنوان نمادی از هنر وفرهنگ این خطه شناخته شده است وتوسط یونسکو بعنوان میراث آثار معنوی جهان به ثبت برسد.

وی گفت: در موسیقی آیینی خراسان شمالی معمولا اشعار جعفر قلی عارف وشاعر این خطه که به چهار زبان شعر سروده است وهمچنین مختومقلی شاعر ترکمن زمزمه می شود به نکوهش دنیا عقبی اندیشی،پرهیز از فراموشی خداوند،قیامت باور مظلوم باوری راستگویی همه وهمه الهام از تعالی دینی بر لب نوازندگان وخوانندگان جاری وساری می شود.

سویدانلویی بیان داشت: موسیقی مقامی خراسان شمالی در برگیرنده دهها مقام وصدها آهنگ است که از نظر ملودی بسیار غنی وپرمایه است . وهریک ازآهنگ ها دارای فلسفه ای هستند که به وقوع حادثه ای تاریخی اشاره می کنند به عنوان مثال آهنگ سردار عیوض خان در وصف مبارزات ومقاومت های مردمان این دیار در برابر تهاجم روسها ساخته شده است. 

وی  در ادامه سخنرانی خود که با استقبال خوب دانشجویان مواجه شد، افزود: ترانه های محلی این استان سرشار از مضامین حماسی ،میهن پرستانه ،طبیعت گرایی عشق،وفاداری وایستادگی است وبه سه بخش کرمانجی ترکمنی وترکی تقیسم می شود.

وی ادامه داد:  باتوجه به اشتراکات فرهنگی در کشور بخصوص در زمینه موسیقی وتاریخی می طلبد که کار مشترک پژوهشی وهمچنین برگزاری متعدد چنین نشست های انجام پذیرد.

گفتنی است هفته فرهنگی خراسان شمالی با برگزاری نمایشگاه صنایع دستی وتولیدات زنده صنایع دستی وغذاهای سنتی از 13اسفند ماه لغایت 17 اسفند درعشق آباد ترکمنستان درحال برگزاری است.

برگزاری شب موسیقی وحضور سفرای ایران،آذربایجان ،سرکنسول روسیه وسفیر امارات وکشورهای دیگر در این برنامه از دیگر فعالیت های هفته فرهنگی خراسان شمالی در ترکمنستان بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز