خبرگزاری کار ایران

صادق زیبا کلام :

اصولگرایان تندرو در موضوع هسته‌ای خلاف منافع ملی عمل کردند

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۴۷۹

صادق زیبا کلام، با بیان اینکه برخی اصولگرایان تندرو در موضوع هسته‌ای خلاف منافع ملی عمل کردند،گفت: سیاست هسته‌ای دولت اصولگرا کاری نداشت که چه چیزی به خیر و صلاح مملکت است فقط برای آن‌ها مهم بود که دانش هسته‌ای را به صورت یک علم در بیاورند و به سر مخالفانشان بکوبند تا بگویند که شما وا داده و سازشکار بوده‌اید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز در مناظره‌ای که میان صادق زیبا کلام، کارشناس سیاسی و ستار هدایت خواه نماینده مجلس با موضوع دشمن‌شناسی یا توهم توطئه در دانشگاه صنعتی شیراز برگزار شد، موضوع هسته‌ای محور بحث قرار گرفت.

زیبا کلام در این باره اظهار کرد: آنچه چارچوب سیاست خارجی ایران و یا هر کشور دیگری را تعریف می‌کند منافع ملی است.

وی، با بیان این مطلب که بر اساس این چارچوب میان کشورهای مختلف روابط دوستانه و یا رابطه سردی برقرار می‌شود، افزود: بنابراین تعریف هدف از سیاست خارجی آن است که برای حفظ و گسترش منافع ملی کمک دهنده آن کشور باشد.

زیبا کلام تصریح کرد: ما دریک مقطع زمانی با عراق دشمن بودیم اما امروز با عراق دوست هستیم یک زمانی با ونزئلا نزدیک بودیم اما امروز نه، اگر می‌گویند که نباید با کسانی که خدا را قبول ندارند و کافر هستند ارتباط داشت پس چرا رابطه صمیمانه با چین و کره شمالی و .... داریم! بنابراین می‌خواهم بگویم که فاصله حرف تا عمل بسیار است همانطور که در بیان اصول زندگی اسلامی تا عمل کردن به آن فاصله زیادی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه با اشاره به اتفاقات سال ۸۲ و کسانی‌که برنامه هسته‌ای را لو دادند، گفت: بعد از مشخص شدن فعالیت‌های هسته‌ای داستان رویارویی ایران با غرب آغاز شد و وقتی دقیق‌تر نگاه می‌کنم به نظر می‌رسد که ما در سه مقطع در این ده سال سه سیاست متفاوت را اتخاذ کردیم، نخست سیاست زمان اواخر دولت اصلاحات بود که سیاستی کج دار و مریض را در پیش گرفتند و تلاش شد برنامه هسته‌ای به شکلی پیش رود که دنیا در برابر ایران قرار نگیرد.

وی ادامه داد: این سیاست در دو سال آخر دولت اصلاحات ادامه پیدا کرد تا اینکه سال ۸۴ دولت احمدی‌نژاد سیاست قبل را خائنانه اعلام کرد و بعد گفتند که ما برنامه هسته‌ای خود را به سرعت به پیش خواهیم برد.

زیبا کلام افزود: نتیجهٔ اتخاذ این سیاست توسط دولت احمدی‌نژاد انتقال پرونده ایران از شورای حکام در وین به شورای امنیت در نیویورک بود.

این تئورسین مسایل سیاسی افزود: از دیگر محصولات سیاست ۸ ساله اصولگرایان قطعنامه‌هایی بود که علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسیدو همچنین تحریم‌هایی که هم در شورای امنیت و در کنگره امریکا و سنا به تصویب رسید که اوج آن را در سال‌های آخر دولت احمدی‌نژاد شاهد بودیم.

وی، به سیاست خارجی دولت روحانی اشاره کرد و افزود: اما پس از احمدی‌نژاد، روحانی سیاست اعتماد سازی را در پیش گرفت. بنابراین در یک مقطع ده ساله چند نوع سیاست از سوی ایران اتخاذ شده است، اما باید به این نکته توجه داشت که درمسایل هسته‌ای اصولگرایان خلاف منافع ملی عمل کردند و برنامه هسته‌ای وسیله‌ای برای پیشبرد غرب ستیزی آنان بود و چون اصلاح طلبان به غرب ستیزی معتقد نیستند بنابراین سیاست آن‌ها متفاوت است.

زیبا کلام گفت: از دید اصولگرایان موضوع هسته‌ای به ایدئولوژی غرب ستیزی کمک می‌کند، پس باید جلو برود و اینکه کشور چه بهایی برای این پیشبرد می‌پردازد خیلی مهم نیست، یا اینکه چندین سال دیگر ایران چه مشکلاتی دارد مهم نیست، اینکه ۶ میلیون بیکار نتیجه ۸ سال دولت احمدی‌نژاد است مهم نیست، مهم این است که از موضوع هسته‌ای برای امریکا ستیزی استفاده شود.

استاد دانشگاه تهران گفت: سئوال اینجاست که حاصل این سیاست برای رشد مملکت چه بوده است؟

در ادامه این مناظره نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قانون اساسی ما نیز اصل‌هایی دارد که موظفیم در روابط خود با کشورهای و ملتهای دیگر بر اساس این اصول تعامل داشته باشیم، اصل خیرخواهی و مبارزه با سردمداران ظلم و استکبار، اصل پایبندی به تعهدات بین المللی اصل استقامت و دفاع از حق، اصل ایجاد امت واحده از این نمونه هستند که مهم‌ترین اصل متون دینی ما هستند و نظامی که بر پایه این اصول رفتار کند به عنوان یک نظام اسلامی است.

ستار هدایت خواه تصریح کرد: عراق با ما دشمن بود زیرا به دنبال براندازی اسلام بود و توسط یک ابر قدرت به پیش می‌رفت اما همین عراق امروز در راستای اهداف اسلامی در کنار ایران در دنیا ایستاده است بنابراین مبنا تغییر نمی‌کند بر اساس آن مبانی دولت‌ها یا دوست می‌شوند یا دشمن می‌شوند.

وی گفت: ما با ملت‌ها دشمنی نداریم بلکه با سران کفری که به دنبال براندازی هستند درنبردیم و در این صف آرایی حق و باطل آن‌ها به دنبال توسعه باطل و سلطه باطل بر جهان هستند. ما می‌خواهیم جریان باطل را مهار کنیم و هر کسی در این صف آرایی در کنار جریان باطل قرار گیرد به دنبال سلطه بر ملت ما است و قطعا ما در برابر آن می‌ایستیم.

نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: عصر انقلاب اسلامی عصر احیاء آرمان‌های انبیا الهی است و بر اساس آرمانهای توحیدی اگر بخواهیم بنده خدا باشیم باید از طاغوت بپرهیزیم بنابراین انقلاب اسلامی تمام حرفش این است که ما ارباب دیگری در این عالم نمی‌شناسیم و با این طاقوت‌ها نمی‌توانیم کنار بیایم.

هدایت خواه اضافه کرد: اگر دولت اعتدال امروز مذاکره می‌کند به دلیل پیشرفتهایی است که در دولت قبل صورت گرفته، اگر آن برگ‌های برنده در دست دولت فعلی نبود نمی‌توانست به میز مذاکره راه پیدا کند.

وی افزود: مگر دلیل دشمنی اسراییل با ما این نیست که الگوی اسلامی موفق در دنیا معرفی نشود؟ چرا چشم خود را به روی مسائل می‌بندید؟ نگاه ایدوئولوژیکی که ما از آن سخن می‌گوییم نگاهی است که قرآن به ما دستور داده است. ما منافع خود را بر اساس نگاه ایدوئولوژیک معرفی می‌کنیم ما مسلمان هستیم و بر اساس نگاه مسلمانی منافع را تعریف می‌کنیم.

وی گفت: ما به هیچ کشوری تجاوز نظامی نکرده‌ایم اگر در یمن هستیم برای تجاوز نظامی نسیت، این امریکا هست که تجاوز نظامی می‌کند ما از خودمان دفاع می‌کینم اما مرز ما امروز فلسطین است و ما برای حفظ منافع ملی خود این کار را انجام می‌دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز