خبرگزاری کار ایران

مدیر امور منابع آب شهرستان گلپایگان:

مصرف آب شرب در کشور 2برابر مصرف جهانی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۱۷۷

مدیر امور منابع آب شهرستان گلپایگان با بیان اینکه طی ۵ ماهه سال زراعی میزان بارندگی‌ها در محل سد گلپایگان ۱۳۵ میلی متر بوده است، گفت: این میزان نسبت به مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است. حجم آب سد گلپایگان طی ۵ماهه امسال (از ابتدای مهر تا پایان بهمن ماه) ۱۰درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

بهمن نکویی شهرکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و کاهش نزولات آسمانی و تغییر اقلیم آب و منابع آب‌های زیرزمینی، تجدید ناپذیر بوده است و امکان جایگزین وجود ندارد، لذا از منابع آبی موجود باید بصورت بهینه استفاده شود، تا نسل‌های آینده با مشکل کمبود آب مواجه نشوند.

نکویی با بیان اینکه مصرف آب شرب در کشور ۲برابر مصرف جهانی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مصرف سرانه آب طی شبانه روز ۱۳۰لیتر تعریف شده استاما سرانه آب، بالای ۲۵۰لیتر در شبانه روز مصرف می‌شود که این میزان دو برابر نُرم جهانی است.

وی با بیان اینکه طی ۱۱ ماهه امسال ۱۵۲ مورد مجوز صادر شده است، تصریح کرد: بازدید کار‌شناسی از آب‌های زیرزمینی ۳۳۰ مورد، بازدید از آبهای سطحی، حریم، بستر و مهندسی رودخانه ۴۵ مورد بوده است.

مدیر امور منابع آب گلپایگان با بیان اینکه در شهرستان گلپایگان ۶ معدن شن و ماسه وجود دارد، اذعان کرد: در سال جاری۶ مورد بازدید از معدن شن و ماسه انجام شده است.

 نکویی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال ۲ مورد حفاری غیر مجاز در دشت گلپایگان کشف شده است که دستگاه‌های آن‌ها جمع آوری و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

نکویی اظهار کرد: شورای حفاظت از منابع آب شهرستان به دبیری منابع امور آب گلپایگان و به ریاست فرماندار تشکیل شده است و دادگستری، محیط زیست، منابع طبیعی، جهادکشاورزی، امور برق، شرکت نفت از اعضای این شورا هستند که هر ۱۵ روز یکباردر زمینه تخلفات منابع آبی، تشکیل جلسه می‌دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه مجوز حفر چاه جدید در منطقه دشت گلپایگان صادر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: صدور مجوز حفر چاه در شهرستان فقط جهت مصارف آب شرب، صنعت و خدمات است که با نظارت نظام تخصیص وزارت نیرو بررسی و صادر می‌شود.

مدیر منابع امور آب گلپایگان شهرستان، بیان کرد: تأمین آب ۷هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان از محل سد، و ما بقی از طریق آب‌های زیر زمینی (چاه) است.

وی تصریح کرد: از تعداد ۶۴۳ چاه آب کشاورزی که در شهرستان گلپایگان وجود دارد، حدود ۲۰۰چاه غیر مجاز حفر شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به نظارت بر میزان مصارف آب کشاورزی وصنعتی شهرستان، اظهارداشت: طرح تجهیز چاه‌های آب کشاورزی به کنتور هوشمند از سال گذشته شروع شده است، که در این طرح بر اساس میزان دبی پروانه و ساعات مجاز کارکرد سالیانه کارت شارژ در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مدیر امور منابع آب گلپایگان اضافه کرد: طرح مذکور جهت جلوگیری از اضافه برداشت آب توسط کشاورزان و مصرف بهینه در قالب یکی از طرح‌های تعادل بخشی توسط امور منابع آب در حال اجرا است.

این مقام مسئول درگلپایگان، بیان کرد: عدم بهره برداری بهینه از منابع آب موجود، افزایش مصرف بیش از حد آب به لحاظ عدم یکپارچگی زمین‌های کشاورزی، عدم پوشش بتنی، استفاده از روش‌های آبیاری سنتی و عدم استفاده از آبیاری مدرن از مشکلات امور منابع آب شهرستان است.

مدیرامورمنابع آب گلپایگان اظهارداشت: طرح انتقال آب قمرود از از طرح‌های بزرگ و ملی است که برای تامین آب شرب استان قم و شهرستان‌هایی که درمسیر انتقال آب قرار دارند، است.

وی اذعان داشت: حفظ و نگهداری از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، حفاظت از بستر رودخانه‌ها، انهار، کانال‌ها وکلیه خدماتی که طبق قانون برای توزیع عادلانه آب تعریف شده از وظایف قانونی امورمنابع آب است.

مدیر امورمنابع آب گلپایگان با بیان اینکه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه بدون داشتن مجوز امور آب ممنوع است، خاطرنشان کرد: تخلیه نخاله‌های ساختمانی در رودخانه، حفر چاه‌های غیرمجاز، بهره برداری بیش از حد پروانه چاه و دخل و تصرف در حریم کانال‌ها و رودخانه‌ها تخلف محسوب می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز