خبرگزاری کار ایران

طی هفته منابع طبیعی و آبخیزداری انجام می گیرد؛

توزیع۲۵۰ هزار اصله نهال درختان جنگلی درهمدان

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۷۶۴

در طول هفته منابع طبیعی و آبخیزداری ۲۵۰ هزار اصله نهال درختان جنگلی توسط ادارات منابع طبیعی در سراسر استان توزیع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه در سال جاری و سال‌های گذشته همایش‌ها و سمینارهای متعددی برگزارشده تا از تخریب و تضعیف منابع و مراتع طبیعی جلوگیری شود اظهار داشت: ۲۵۰ هزار اصله نهال درختان جنگلی در هفته منابع طبیعی توسط این سازمان در سراسر استان همدان توزیع می‌شود.

به گزارش ایلنا از همدان؛ محمدرضا همتی گفت: منابع طبیعی پیش از آنکه یک مقوله فنی و دولتی باشد یک مفهوم وسیع فرهنگی و دانش شناخت بشری است.

همتی تغییرات اقلیمی، کمبود آب شیرین و بیابان زایی را از جمله مهمترین چالش های این حوزه دانست و ادامه داد: تغییرات اقلیمی به دلیل توسعه مصرف سوخت های فسیلی و افزایش صنایع و زندگی شهری منجر به افزایش غلظت گاز کربنیک است.

وی با بیان اینکه غلظت گاز کربنیک در250 سال گذشته حدود ۳۲ درصد افزایش یافته است، گفت: ۶۰درصد این افزایش ناشی از سوخت های فسیلی و ۳۰ درصد ناشی از تخریب جنگل ها و کاهش پوشش گیاهی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با افزودن این مطلب که به دنبال افزایش دما در اثر گازهای گلخانه ای، تغییرات و جابجایی فصل، کاهش و تغییر الگوی بارش و ذوب شدن یخ های قطبی رخ می دهد، گفت: پدید آمدن سیل، طوفان و سونامی و تخریب زمین ها در حاشیه دریاچه ها و دریاها از پیامدهای منفی دیگر افزایش دما است.

وی بیابان زایی را عاملی دانست که خود در اثر دو چالش دیگر یعنی تغییرات اقلیمی و کم آبی رخ می دهد و باعث افزایش طوفان های گرد و غباری می شود.

همتی  گفت: شعار امسال منابع طبیعی تغییر نکرده و همچون سال گذشته با شعار «منابع طبیعی با مردم و برای مردم» از 15اسفند آغاز و تا 21 همین ماه ادامه دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به وجود ۱۶۸ میلیون هکتار زمین در کشور، گفت: تنها ۳۸ میلیون هکتار قابلیت کشاورزی دارد که در حال حاضر ۱۸ میلیون هکتار استفاده می شود.

همتی رویکرد سازمان منابع طبیعی در بخش جنگل ها و مراتع آبخیز داری را رویکردی مشارکتی با حضور مردم عنوان کرد و افزود: از سال گذشته چهار حوزه شهرستانی به منظور مشارکت مردمی ایجاد شد و ایجاد صندوق منابع طبیعی در استان نیز از رویکردهای مشارکتی است.

وی اظهارکرد:هدف این صندوق پرداخت وام و تسهیلات به بهره برداران حوزه منابع طبیعی و اجرای پروژه ها و طرح ها به ویژه در مشاغل جایگزین است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان سرمایه اولیه برای این صندوق را یک میلیارد تومان پیش بینی و عنوان کرد: پیش بینی شده که ظرف مدت یک تا دو سال این سرمایه به پنج میلیارد تومان برسد.

همتی ادامه داد: در طول هفته منابع طبیعی و آبخیزداری ۲۵۰ هزار اصله نهال درختان جنگلی توسط ادارات منابع طبیعی در سراسر استان توزیع می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به عملیات اطفا حریق شش هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان اشاره کرد و گفت: در بخش دولتی نیز در سطح جنگل این عملیات در هفت هزار هکتار انجام شده است.

همتی با اشاره به مدیریت چرا و کنترل کوچ ۸۲۲ هزار هکتار از مراتع استان در قالب ۱۰ اکیپ ثابت و سیار، ادامه داد: متاسفانه ظرفیت مراتع در حدود ۶۰۰ هزار واحد دامی است اما افزون بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی از سطح مراتع استان استفاده می کنند و فشار چرای دام در استان بیش از سه برابر است.

همتی با افزودن اینکه ۸۹ درصد از اراضی استان معادل با ۷۰۷ هزار هکتار دارای سند شده اند، گفت: در بخش ممیزی یک هزار و ۹۵۶ هکتار سند به نام دولت در سال ۹۳ اخذ شده است.

وی به اجرای طرح کاداستر در بخش تهیه نقشه رقوم منابع طبیعی اشاره و عنوان کرد: ۳۰ هزار هکتار از اراضی با این طرح تطبیق داده شد.

همتی به  ۲۹۸ پرونده خلع ید و رفع تصرف در اراضی به مساحت ۳۹۸ هکتار در سال جاری اشاره کرد و افزود: بیش از شش هزار و ۳۰۱ هکتار از اراضی در مدت هشت سال فعالیت یگان حفاظت از دست متصرفین خارج شده است.

وی همچنین گفت: از زمان فعالیت سازمان تاکنون ۱۶ هزار و ۳۶۹ پرونده در محاکم قضایی مطرح شده که ۱۴ هزار و ۲۸۷ رای صادر و حدود دو هزار پرونده دیگر در جریان است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز