خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر مهر و لامرد:

برای کارگران بومی مهر ولامرد در واحدهای صنعتی منطقه کار نیست

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۳۹۹

جای خالی نیروهای بومی واحدهای صنعتی این شهرستان و مهاجرت گسترده آنها به شهرهای دور از جمله آسیب‌های اجتماعی جدی مهر و لامرد است / واقعیت این است که وجود صنعت نفت و گاز باعثشده است که هزاران نفر نیروی غیر بومی در قالب کارگر ساده، نیمه ماهر و مهندس تکنیسین وارد منطقه شوند.

دبیر خانه کارگر شهرستان مهر و لامرد گفت: جای خالی نیروهای بومی واحدهای صنعتی این شهرستان و مهاجرت گسترده آنها به شهردهای دور از جمله آسیب‌های اجتماعی جدی مهر و لامرد است.

عبدالرضا روحی با طرح این سوال که معلوم نیست وجود نیروهای غیربومی فرصت است یا تهدید افزود: واقعیت این است که وجود صنعت نفت و گاز باعثشده است که هزاران نفر نیروی غیر بومی در قالب کارگر ساده، نیمه ماهر و مهندس تکنیسین وارد منطقه شوند، از اینرو ضروری است که قوانین مربوط به استخدام اهالی بومی و غیر بومی این منطقه مورد بازنگری قرار بگیرد.

عبدالرضا روحی با اشاره به اینکه درصدی از نیروهای غیربومی با خانواده خود در این منطقه ساکن شده اند گفت: حضور بسیاری از این نیروها به عدم پیش بینی نیازها و نداشتن برنامه ها برای منطقه و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز باز می‌گردد.

دبیر خانه کارگر لامرد و مهر با انتقاد از تداوم جذب نیروهای غیربومی افزود: حضور نیروهای غیربومی در لامرد و مهر قطعا پیامدهای مثبتی به همراه داشته است اما افزایش ناگهانی جمعیت و عدم توسعه زیرساخت ها، کاهش امنیت اجتماعی، عقب افتادن قدرت خرید اهالی بومی به نسبت به نیروهای غیربومی از جمله پیامدهای منفی مهاجرت جمعیت غیر بومی به این منطقه است.

دبیر خانه کارگر لامرد و مهر در ادامه وضعیت بیکاری و بیشتر معضلات اجتماعی در منطقه لامرد و مهر را ناشی از دو عامل دانست و گفت: بکارگیری و استخدام نیروهای غیر بومی و عدم استفاده از پیمانکاران بومی سبب این مشکلات شده است.

وی با تاکید بر مزایای استفاده از نیروی انسانی و پیمانکاران بومی تصریح کرد: اگر سرمایه نیروی انسانی و پیمانکاران بومی در منطقه به گردش درآید قطعا رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

روحی افزود: از طرفی دیگر مالیات های پرداختی این پیمانکاران در منطقه برای توسعه این دو شهر صنعتی به کار گرفته می‌شود که متاسفانه با بکارگیری مدیران غیربومی نیز آنان در حفظ داشته های منطقه کارآیی لازم را ندارند.

عبدالرضا روحی از بکارگیری نیروهای غیر بومی در شرکت های بزرگ کارگری ابراز نگرانی کرد و گفت: این شرکت‌ها به نوعی آرزوی جوانان برای دستیابی به شغل مورد نظر خود است چه بسا که بسیاری از فرصت های شغلی به نیروهای غیر بومی می رسد و آنان در نهایت زمینه ساز حضور اقوام، دوستان و آشنایان خود می شوند در حالیکه جوانان فارغ التحصیل و متخصص منطقه بیکار هستند.

فعال کارگری با تاکید بر اینکه اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید نیازمند مدیران عمل گرا است افزود: تعریف و تمجید آقایان مسئول از مردم لامرد و مهر و عالم پرور خواندن این دیار هم ظاهرا بیشتر از آنکه سخنی برخواسته از اعتماد باشد بلکه از جنس شعار هایی است که سیاسیون در عالم سیاست سر می دهند.

وی گفت: گویی انجام امورات اداری مردم آنچنان پیچیده و مشکل هستند که آنگاه از عهده هیچ فرد بومی بر نمی آید و باید دست به دامان نیروهایی خارج از شهر شوند و این درحالی است که در شهرستان‌های لامرد و مهر بیش از دهها و شاید صدها لیسانس و فوق لیسانس و نیروی متخصص و متعهد بیکار وجود دارد.

روحی در پایان با تاکید بر شفاف سازی مسئولین با دخالت در جذب نیروهای غیربومی تصریح کرد و گفت: بنا بر گزارشاتی که به این نهاد کارگری رسیده است چندی پیش شاهد جذب نیروهای غیر بومی خدماتی در بعضی از شرکت ها بودیم که گفته می شود با دستور مستقیم برخی مدیران بکار گرفته شده اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز