خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس خبر داد:

افزایش قابل توجه بودجه لرستان در بودجه سال ۹۳

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۳۹

نماینده مجلس گفت: وقتی لایحه بودجه به مجلس تقدیم شد برای ماده ۱۸۰ فقط ۵۵۰ میلیارد و برای استان‌های محروم لحاظ شده بود که اگر برابر قانون عمل می‌شد دولت به میزان ۱۵۴ میلیارد تومان به لرستان اعتبار کمتری داده بود.

ایلنا: نماینده مجلس گفت: وقتی لایحه بودجه به مجلس تقدیم شد برای ماده ۱۸۰ فقط ۵۵۰ میلیارد و برای استان‌های محروم لحاظ شده بود که اگر برابر قانون عمل می‌شد دولت به میزان ۱۵۴ میلیارد تومان به لرستان اعتبار کمتری داده بود.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از خرم آباد، " ایرج عبدی "، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در تصویب بودجه سال ۱۳۹۲ و در چند موردی که حقوق حقه مردم لرستان و استان‌های محروم نادیده گرفته می‌شود، در مجلس بیش از ۳۰ بار از تریبون مجلس صحبت می‌کند.

اعتراض بر مبنای ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم

وی برابر ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم به کمبود حق لرستان اعتراض و پافشاری می‌کند.

عبدی اعتراض خود را مبنی بر محرومیت لرستان از درآمد حاصل از مالیات صنایع و آلاینده‌ها نیز مطرح می‌کند.

" عبدی " می‌گوید: جمعیت لرستان شامل جمعیتی با اکثریت روستایی است، یعنی روستاهای زیادی در این استان قرار دارند، به طور مثال، روستاهای تابع شهر خرم‌آباد به ۷۲۰ روستا می‌رسد که تقریبا برای رسیدگی به اوضاع آنها مانند آب شرب سالم، بهسازی روستا، آسفالت جاده‌های روستایی اعتباری وجود نداشت.

وی علی‌رغم تلاش فراوان در فصل بودجه ۹۲ راه به جایی نمی‌برد، بنابراین برای بودجه سال(۱۳۹۳) دست به اقدامات موثر و پیشگیرانه‌ای می‌زند.

تشکیل فراکسیون زاگرس

عبدی می‌گوید: تشکیل فراکسیون زاگرس اولین گام در این راستا بود که از استان‌های محرومی مانند: ایلام، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان و کردستان و… تشکیل شد.

" ایرج عبدی " به‌عنوان نایب‌رئیس فراکسیون زاگرس انتخاب می‌شود و در گام بعدی با رئیس مجلس، رئیس و هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق و اعضاء، بر سر فصول مشترک رایزنی می‌کند.

رئیس مجلس در مذاکراتی که صورت می‌گیرد نسبت به تخصیص اعتبارات ماده ۱۸۰ قانون پنجم توسعه قول مساعد می‌دهد.

اکثر اعضاء کمیسیون تلفیق نیز بر سر موضوعات مختلف که به بودجه استان‌های محروم مربوط می‌شود، قول مساعد می‌دهند.

" عبدی " می‌گوید: در سومین گام، مکاتباتی برای ماده ۱۸۰ قانون برنامه بودجه انجام شد که جزء محدود موادی از قانون است که برای مناطق محروم راه‌کار بودجه‌ای ارائه شده است.

در نهایت وقتی لایحه بودجه به مجلس تقدیم می‌شود به موجب ماده ۱۸۰ فقط ۵۵۰ میلیارد آن‌هم برای کلیه استان‌های محروم لحاظ می‌شود که اگر برابر قانون عمل می‌شد دولت ۱۵۴ میلیارد تومان به لرستان اعتبار کمتری داده بود.

تهدید به استعفاء

وی می‌گوید: برای اینکه کمیسیون تلفیق، مجلس و دولت بدانند که نمایندگان استان‌های محروم در احقاق حق قانونی این استان‌ها حساس هستند تئوری تهدید به استعفاء مطرح می‌شود و در مجلس حساسیت بالایی ایجاد می‌کند و زمانی که پیشنهاد فوق با رئیس‌مجلس مطرح می‌شود وی قول می‌دهد که به صورت جدی حقوق مناطق محروم را با کمیسیون تلفیق مطرح نماید.

وی تلاش می‌کند تا در فراکسیون رهروان ولایت که خود نیز عضو هیئت رئیسه آن می‌باشد، حساسیت کافی ایجاد شود.

وی می‌گوید: در نهایت آنچه در مجلس به قانون بودجه تبدیل شد برای لرستان مقادیر ذیل را به بودجه ۱۳۹۳ لایحه دولت اضافه کرد:

۱-۱۵۴ میلیارد تومان از ردیف ماده ۱۸۰ به بودجه لرستان اضافه شد.

۲ - از محل ۲% نفت بیش از ۱۴ میلیارد تومان به بودجه استان اضافه شد.

۳ - از محل ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه روستاها، قریب ۳۰ میلیارد تومان بودجه عمران روستاها برای آب شرب سالم، بهسازی و آسفالت روستاها باید در اختیار استان قرار گیرد.

۴ - از محل عوارض صنایع آلاینده ۲۰% به استان های محروم و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت اختصاص یافت که قریب ۳۰ میلیارد تومان از این محل به لرستان باید اختصاص یابد.

۵-۱۰۰ میلیارد تومان برای آبیاری بارانی زمین‌های کشاورزی اضافه شد که قریب به ۳۰ میلیارد تومان سهم استان خواهد شد.

۶ - قول بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل فاینانس برای پروژه‌های بزرگ استان از جناب دکتر نوبخت گرفته شد.

۷ - مقدار قابل توجهی قیر آسفالت برای روستاهای استان‌های محروم لحاظ گردید.

۸ - مبلغ ۱۰۰ ریال به ازاء مصرف هر متر مکعب از پرداخت آب‌بها مصرفی مشترکین آب دریافت تا برای آبرسانی به مناطق محروم و روستایی هزینه گردد.

۹ - به هر متر مکعب گاز طبیعی ۱۳۰ ریال اضافه شد تا برای گاز رسانی به روستاهایی با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و سردسیر هزینه گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز